Gå til innhold

Hjelp, jeg har 2 stasjonære som ikke virker! NY PC?


Anbefalte innlegg

Den ene skrur seg av (rebooter) hele tiden. Joda, får bluescreen, men kun etter at jeg har skrudd av funksjonen som skjuler bluescreen i XP.

 

Den andre pc'en nekter å boote OS, uansett hvilken disk med XP jeg prøver. Har flere OS-installer.

 

Så jeg vurderer å drite i å feilsøke, har prøvd diskene i begge pc'ene. Det virker håpløst.

 

Kanskje jeg bare skal kjøpe ny PC... Problemet mitt er: HVILKEN??!?!!? Jeg har disse alternativene:

 

* Laptop (har aldri likt det, føler man får lite power for pengene.. Stasjonær har alltid gitt mer!)

* Stasjonær

* Barebone

* HTPC/Multimediaboks

 

De to sistnevnte.. Barebone og HTPC.. Er ikke de de samme egentlig? Lurer på om jeg skal plassere en ved 46" lcd'en min. Hmmmmmmm.

 

Tips?

 

Vil helst ikke bruke mer enn 5-6.000 på en PC nå. Har skjerm, tastatur, mus, høyttalere osv. Trenger kun selve PC'en! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

barebone er kabinett med hovedkort. HTPC er en liten pc som passer fint til tv benken :)

 

Om du skal ha ny stasjonær, ambefaler jeg deg å bygge maskinen selv, mer ytelse for pengene :) Laptops er kjekt å ha, men utdatert hardware, og litt lite for pengene ja.. Hater selv laptops..

 

Godt å høre jeg ikke er alene om å mislike laptops. ALLE har laptops for tiden. Husker tiden da de koster skjorta (40-50.000 eller mer!) - Så barebone og HTPC er det samme? :)

 

Jeg har alltid bygget PC'ene mine selv. Siste bygget jeg i 2002 og den fungerer enda. Det er den som rebooter hele tiden. Mulig det er XP sin feil altså. Jaja.

 

Hva får man for 5 lapper?

Lenke til kommentar

nei, barebone og htpc er ikke det samme. HTPC er somregel en liten maskin, som ikke er særlig større enn en forsterker. En barebone pc bruker somregel å ha et midi tower kabinett, og har et hovedkort :)

 

for 5 lapper kan man få en del :) Kan sette opp en liste til deg hos komplett.no, hva skal du bruke maskinen til?

 

Eksempel på HTPC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576009

Eksempel på barebone: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589214

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Crazy,

 

Jeg har to midi-tower kabinett, bla et fra Lian Li som jeg liker godt. Jeg mangler vel igrunnen egentlig bare nytt hovedkort, cpu, ram (har dog 2 GB ram fra før av, dyreste Corsair ram'en fra et par år tilbake, med sånne LED-lys på!), og grafikkort, om dette ikke er integrert i hovedkortet.

 

Spøsmålet er om jeg skal putte det inn i kabinettet mitt (somn er et 2002-modell Lian Li kabinett for normale ATX kort) eller om jeg skal ha et mindre kabinett ved tv'en (evt desktop istedenfor tower, ved tv'en..)

 

Bruken er:

 

Internett (videoer på youtube, Spotify, www, uTorrent osv.)

Tung video-redigering etterhvert (!)

Nyeste MS Flight Sim

 

Hadde det bare vært internett kunne jeg klart meg med den overklokka 1.6GHz P4 Northwooden jeg har nå (fra 2002) fordi den kjører på 2.33 GHZ og funker bra til nettet. Men til det andre... Må jeg har noe nytt og raskere!

 

Hva får man med i den HTPC'en der oppe? Kun kabinett og hovedkort eller bare kabinett? Er en HTPC en vanlig PC?

Lenke til kommentar

Kan man surfe med ioPod? :o iPhonen min sliter også litt med WWW inneimellom. Ok. Takker. Pleier å sette meg inn i HW, men det er noen år siden sist og jeg blir så sliten av det! :p Hehe. Setter pris på hjelpen. PS! Vil gjerne ha i3 eller bedre Pentium! :)

 

PS! Må man ha ny PSU til dagens HW? Min PSU er en god Enermax fra 2002.

Lenke til kommentar

Jeg har en PSU fra rundt 2005 her også. Den er dog heftig ned-nikotinifisert og lukter "svidd elektronikk" når man skrur den på. Er dette en issue? Må jo spare penger der jeg kan! :) Har to PC'er å ta deler av... Kan man bruke IDE-drev på nye hovedkort?

 

Hehe. Så det eneste som skiller en iPod fra iPhone er at iPod ikke kan ringe? :)

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Har raskt satt meg inn i hovedkort, og velger å kun se på ASUS fordi jeg alltid har brukt ASUS. Blir for mye å sette seg inn i alle produsenter av alt! :p Uansett. Stemmer det at Sabertooth er det beste hovedkortet fra ASUS pr dags dato? Ser at de som er enda dyrere kun er sertifisert for VISTA og ikke Windows 7? Betyr det at de er dårligere/eldre?

 

Dette tror jeg er best. TROR.... Hehe!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609751

Lenke til kommentar

Det med det beste hovedkortet har jeg ikke så mye greie på..

 

Det med sertifisert greiene har jeg opplevd at bare lyger. Kjøpte et hovedkort for vista for en stund siden, funker fint idag med win7...

 

Det med dine harddisker, du har 6 ide harddisker, og vill bruke alle? Dagens hovedkort har en ide utgang, men 2 enheter kan kobles på.. En løsning kan være å bruke en del slike: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575802 eller http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/Hardisk-tilbeh%C3%B8r/Adapter/overganger/Konverter-fra-IDE-disk-til-S-ATA-passer-alle-IDE-harddisker-21573.aspx ....

 

Men hva vil du ha? en liten htpc som er stille og får sin plass i tv benken, eller en stasjonær pc som ikke er liten?

 

Og det du trenger er vell kabinett, hovedkort, prosessor, ram, skjermkort, psu og en harddisk til? cd-rom har du? kan jo spare 200 kroner der om du har en :)

Lenke til kommentar

Ser du har tenkt til å spille MS FSX på maskinen. Dette spillet krever ganske mye om du skal kjøre på high grafikk. Bygde selv ny PC for noen dager siden med ett XFX Radeon HD 6950 kort, å har lagt inn My trafikk 2010 i FSX. Kjøre high på alt å 100% air trafikk å da lagger det litt på store flyplasser som F.eks. John F. Kennedy. Men kjører jeg ned air trafikk til 70% går det greit. Vurderer å kjøpe ett kort til.

Lenke til kommentar

Ide kan man bruke så lenge hk har ide :)

... eller man har et kontroller-kort som støtter IDE.

 

Jeg har 6 IDE disker. Jeg har kjøpt en hver gang den gamle har gått istykker. Ofte er det Windows som bugger og jeg kan ikke formatere for da mister jeg alt jeg har på den. Så nå loker jeg med SÅ mange disker!

Hvis de gamle diskene har gått i stykker, forstår jeg hvorfor du har kjøpt nye, men ikke hvorfor du har tatt vare på alle de gamle.

Lenke til kommentar

han sier jo at han har data på de. Kan jo hende det bare er windows som var fucked på diskene..

Han skrev at diskene var gått i stykker. Det oppfatter jeg som et hardware-problem. At Windows ikke funker er et software-problem og er ingen grunn til å kjøpe ny disk. Men hva vet jeg.

Lenke til kommentar

Crazyjoey, er TROLIG XP som har gjort at jeg ikke har fått bruke diskene. Noen ganger var jeg smart og hadde 2 partisjoner på hver disk, andre ganger ikke så smart og hadde bare 1. Jeg vil ha ut all dataen. Blir et artig prosjekt ETTER at jeg har fått igang ny pc hvor jeg faktisk kan lagre alt!

 

Håper noen her kan guide meg frem slik at jeg får igang en ny pc! Kjøpte en 1 TB Seagate 32 MB SATA disk på Elkjøp i går, kostet 549,- som er ok. Skal prøve den pc'en jeg fikk for en uke siden med den disken, da den pc'en nektet å starte med mine IDE-disker som OS disker. Hmmmm.

 

Nå må jeg anskaffe meg Windows 7. . .. . . . . . . .

Lenke til kommentar

Når det kommer til backup av disker som man ikke får tilgang til har Linux alltid reddet meg.

 

Last ned Ubuntu, fra ubuntu.com. Brenn ut .iso filen på en cd med programmet IMGBurn. Start så opp fra cd'en på maskinen. Du kan starte opp linux fra cd'en uten å installere det. Koble så til en ekstern harddisk, og ta backup.

 

Har alltid reddet meg når windows har gått til helvette...

 

Men jeg spurte deg i min forrige post, vil du ha htpc, eller midi tower/big tower?

Lenke til kommentar

Crazy, kanskje jeg skal prøve Linux?

 

Hva gjør jeg med filene som ligger på den passord-beskyttede cesktopen i Windows da? Og særlig der jeg har GLEMT passordet?

 

Usikker. Bikker mot HTPC, fks. en Lian Li. De ligner jo på gode gamledagse PC'er da. Desktoper. :) Evt. bruker jeg bare Lian Li midi-toweret jeg har nå, og bytter ut innmaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...