Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

realismen;=)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har veldig mange dokumenter om det, men ikke på denne pcen. Noen tips da:

 

Generelt om realismen: Forfattere, diktere, kunstnere osv. Ble mer "realistisk"(get-it?). Virkeligheten skulle fremstilles sånn som den var. Ofte fokuserte forfatterene på de "mørke" siden i samfunnet, Korrupsjons, problemer i ekteskap, hva som lå under fasaden osv. Selv om livet var hardt så hadde alle en mulighet til å styre sin egen skjebne og jobbe seg oppover i samfunnet.

 

Naturalismen: Går litt inn i realismen og varte bare ca 10 år. Dette er en slags videreføring av realismen hvor forfatteren går ennå dypere i det tragiske i samfunnet. Ofte kunne de følge og opp servere folk nesten som forskere. I naturealismen så var det de lavest lagene i samfunnet som gjaldt å skrive om, altså de som hadde aller minst. I naturalismen kunne man ikke jobbe seg oppover i klassene. Den klassen du var født inn i ble du i. Enkelt menneske hadde ikke noe kontroll over sin egen skjebne, den var bestemt av gener og miljø.

 

Få med de viktige personer i perioden (blant annet Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland, Camilla Collett, Henri Wergeland, Knut Hamsund)

 

Ja det var vel sånn halvveis litt informasjon. Nå vet jeg ikke hvordan oppgaven din er, men det blir litt lite tror jeg hvis du bare skal snakke om realismen. De oppgavene som jeg har fått så har vi pleid å få beskjed om å skrive litt om realismen også velge ut 1-2 forfattere.

 

Du klarer lett å finne mer stoff selv hvis du jobber litt for det. Bruk Norsk boka din, wikipedia og Snl.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...