Gå til innhold

Realfag VG2


Weey

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå velge fag til VG2 til høsten, og vurderer sterkt å ta R1, kjemi, fysikk og biologi. Rådgiveren sa at dette regnes som et veldig tungt løp. Men den eneste forskjellen jeg kommer frem til er at jeg ikke får fritimer, og må jobbe litt mer hjemme.

 

Planen er å bli siv.ing, så R1, kjemi og fysikk er nødvendig.

Spørsmålet er om det blir for mye å ta biologi det samme året, det sies at det kan være lettjente studiepoeng.

 

Noen som har hatt disse fagene samtidig før, som kan dele erfaringer?

 

Mvh Weey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studiepoeng er det ikke noe som heter når det gjelder videregående opplæring. Det heter imidlertid konkurransepoeng, men med den fagkombinasjonen får du fylt opp realfagskvoten uansett.

 

Jeg har god erfaring med følgende kombinasjon. Ja, det er en god del arbeid, men det er verdt det i forhold til å ta noe svada på siden som du egentlig ikke interesser deg for. Det blir dog mye prøver i forhold til Vg1, da alle fagene er typiske prøvefag. Det siste synes jeg bare er kjekt. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde R1, fysikk, kjemi og teknologi og forskningslære på vg2. Vil absolutt anbefale teknologi og forskningslære. Hos oss var dette omtrent et rent praktisk fag, der vi jobbet med å lage en modellbåt til prosjektet "Den unge skipsdesigneren" (les: http://www.marin.ntnu.no/havromsteknologi/). Hele klassen reiste opp til NTNU med en utvalgt båt som skulle delta i konkurranse. Hadde riktignok en prøve i løpet av året, men dette var egentlig ren fysikk.

 

Har fått inntrykk av at biologi er et puggefag der du må lese veldig mye.

Lenke til kommentar

Har akkurat det samme problemet. Eg veit at eg skal ta R1, kjemi og fysikk til VG2, men lurer veldig på om eg skal ta biologi eller IT1. Tviler ikkje på at eg vil greie realfaga, men lurar på om å ha biologi i tillegg vil bli litt mykje.

 

Har nokon erfaring med IT 1, er det lett å få 6'er?

 

Finst det studiar ved univeristet eller liknande der ein treng biologi dersom ein har R1+R2, FY1+FY2 og Kjemi 1+ kjemi 2?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

TS du må aldeles ikke undervurdere Biologi 1, dette er et tungt lese fag hvor dere skal mest sannsynlig ha Bios. Dette er en bok på 400 sider, 27,7 cm lang, 21cm bred og 2cm høy (liggende på bordet).

 

Jeg har Biologi 1 nå på allmenn påbygg, og jeg kan fortelle litt om faget. Vi må ha disseksjoner (diverse organer, fisk, meitemark osv ), ekskursjoner (tur ut i naturen hvor man skal se på dyr og planter), forsøk (finne blodtype, se i lupe, tøffel dyr osv).

 

Dere må lære om celletyper, transport, menneskekroppen, immunforsvaret, formering hos dyr og planter og mennesker, osv. Du finner mer ut om dette på den linken ovenfor.

 

Boka inneholder 14 kapitler, og hver kapittel er på 24,3 sider i gjennomsnitt. Det største er på 39 sider og det minste er på 14 sider. Det er liten skrift i kapitlene, men en del illustrasjoner. Det er over 40 oppgaver i hvert kapittel. Det finnes ikke lydfiler til boka, men det finnes fasiter til oppgavene til hvert eneste kapittel, de finner du her.

 

Læreren liker å sammenslå 2-3 kapitler når hun skal ha prøve og dette kan fort bety 100 sider som skal leses på, for å kunne stoffet så er det sikkert nødvendig å lese det tre ganger og da blir det plutselig 300 sider, og 120 oppgaver tilsammen når du skal forberede deg til en prøve, med andre ord dette faget er en "tidssluk".

 

Faget er dessuten ekstremt teoretisk konkret, det er vanskelig å forestille seg hva som blir sagt i teksten, men du forstår hva de sier, dermed føler jeg at det blir litt meningsløst å kunne slike ting i hodet, det burde heller bli mer generelt fremfor å gå slik i dybden. Biologi 1 er et synkende skip for meg og målet mitt er å få 2 i faget, mens 5 og 4 i alle de andre fagene (det har jeg klart).

 

Eksemen er muntlig og da sies det at det er vist en fordel å kunne de dyrene som man lærer om fordi dette blir tatt opp på eksamen. Good Luck!

Lenke til kommentar

Jeg ble også fortalt at det ville bli tungt med realfag. Jeg går vg2 studiespesialisering nå. Jeg har matte R1 og fysikk 1 og to samfunnsfag. Jeg spurte naturfaglæreren min i fjor om det ville bli mye lekser, innleveringer og prøver i realfagene, og det bekreftet hun.

 

Jeg kan ikke si noe om kjemi og biologi, men jeg opplever ikke fysikk og R-matte som veldig tungt. I naturfag i fjor tror jeg at jeg måtte levere 20-30 rapporter til sammen. Foreløpig har jeg bare levert fem rapporter i fysikk. Bortsett fra å skrive rapporter og lese litt, gjør jeg ikke noe fysikk utenfor timene. Du må lære deg noen fysiske lover, men ellers går faget ut på å lære seg formler og bruke dem til å regne ut akselerasjon, temperatur, frekvens, osv. Det er altså ikke et fag der du må lese mye faktasetninger. Jeg fikk 4 første termin, men jeg kunne trolig klart bedre hvis jeg hadde jobbet mer i timene og ikke sovet bort 40% av tiden.

 

R-matte er ikke veldig tungt. Jeg hadde 5 i T-matte i fjor, og jeg fikk 5 i R-matte første termin. Det er litt vanskeligere, men man klarer fint å henge med så lenge man følger med i timen og jobber jevnlig med lekser, det vil si 30 min to-tre ganger i uka.

Lenke til kommentar

Er ikke annet en klaging på de som har biologi på min skole, Det er et tidssluk man ikke får mye igjen for. Unntaket er selvfølgelig hvis man studerer det videre.

Får jeg noen gang bruk for en andel av biologi pensumet, så kan jeg lese meg opp på det på en dag, samtidig som jeg slipper alt det unødvendige.

 

Velg et økonomi fag hvis du kan, de er ekstremt lette i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...