Gå til innhold

Valg av operativsystem til hjemmeserver.


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt inn litt komponenter til en hjemmeserver jeg skal ha gåanes 24/7, blir en primært en filserver for lagring/streaming på hjemmenetverket og torrent. Tenkte også å kjøre noen spill servere og muligens steame litt til noen i USA.

 

Det jeg lurer på er da hvilket OS jeg skal bruke, har lovlig tilgjengelig disse:

Windows Server 2008 Enterprise og standard, Windows Vista, Windows 7 og Windows XP.

 

Er også åpen for open-source, men må kunne benyttes til å hoste spill servere og fjernstyring da jeg ikke kommer til å ha tilkoblet verken tastatur og mus eller skjerm.

 

Komponenter:

Intel Atom D525 CPU

4096Mb DDR3

2x2Tb HDD i Raid0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt skeptisk til spillservere på en Atom D525. Men ville kansje valgt w7 med sp1.

 

W7 er endel raskere i nettverk en xp siden w7 bruker smb2.

 

Windows Server 2008 Enterprise er vel kansje litt overkill, linux støtter ikke alle typer spillservere i mange tilfeller kommer det støtte for spill senere vs win.

 

4 GB ram er vel også litt lite? OS bruker fort 1.5>2 GB så da blir det ganske lite igjen, + at ram er billig.

 

 

Lenke til kommentar

Derfor jeg tenker på XP eller en linux/unix distribusjon eller lignende som ikke krever store resursene bare for å kjøre i seg selv.

 

D525 kjører jeg pga. lite varmeutvikling, lav strømforbruk og lydløst da jeg kjører den passivt.

 

Har kun 2stk DDR3 spor på hovedkortet da det er m-itx format og der står det nå 2x2gb ...

Er ikke snakk om mange spillservere, er kun for litt privat bruk.

Lenke til kommentar

Det jeg da tenker på er 32bit eller 64bit ?

 

64 bit støtter jo mer ram og er "litt" raskere på visse oppgaver, men om jeg husker riktig var 64bit støtten til XP helt elendig ?

Jeg kjører 32bit med 2 gb, det går greit.

 

Men, nlite finnes selvfølgelig i dag for win 7. Kjør den med 64bit og mat på med RAM til du er fonøyd..

 

Finnes her!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

xp og w7 har en begrensing i tcp stack på 10 concurrent connections, så skal du kjøre server bør du bruke server OS. Windows 2008 r2 er ypperlig og du kan kjøre i 160 dager uten å kjøpe lisens...

Lenke til kommentar

Med tanke på at 32bit støtter mer enn nok ram, hva lønner seg med tanke på støtte og annet tull jeg kan risikere å møte på ?

 

Maximum (32-bit systems): 4GB (Standard) or 64GB (Enterprise and Datacenter) • Maximum (64-bit systems): 32GB (Standard) or 2TB (Enterprise, Datacenter and Itanium-based Systems)

Lenke til kommentar

xp og w7 har en begrensing i tcp stack på 10 concurrent connections, så skal du kjøre server bør du bruke server OS. Windows 2008 r2 er ypperlig og du kan kjøre i 160 dager uten å kjøpe lisens...

Dette stemmer ikke nødvendigvis.

 

63519828.png

 

 

 

 

 

 

 

Med tanke på at 32bit støtter mer enn nok ram, hva lønner seg med tanke på støtte og annet tull jeg kan risikere å møte på ?

 

Maximum (32-bit systems): 4GB (Standard) or 64GB (Enterprise and Datacenter) • Maximum (64-bit systems): 32GB (Standard) or 2TB (Enterprise, Datacenter and Itanium-based Systems)

 

Av erfaring så legger x64 beslag på mer ram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

det stemmer. Enterprise, pro og ultimate har ikke den begrensningen. Da gjenstår det bare å finne noen som har kjøpt ultimateversjonen.

http://www.sevenforums.com/network-sharing/6045-windows-7-tcpip-sys-auto-patcher-remove-tcp-ip-connection-limit.html

 

Men jeg står ved min påstand om at skal man kjøre noen form for server, så er et serverOS på sin rette plass...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...