Gå til innhold

Oppgradere Adobe CS: Utvide for å få Dremweaver ?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører idag Adobe CS4 standard, og skal oppgradere til CS5. Standard inneholder InDesign, Photoshop, Illustrator etc. Når jeg først skal oppgradere vurderer jeg om jeg skal koste på meg Premium, som i tillegg inneholder Dreamweaver, Flash etc. Prisforskjellen som oppgradering ser ut til å være nokså levelig.

 

Men det er ikke noe vits å kjøpe noe man ikke bruker. Så spørsmålet er vel egentlig: Hva slags synspunkter har dere som driver med webdesign og webutvikling på Dreamweaver? Jeg vet at den er stor og kompleks. Jeg har tidligere hørt at den lager tung/komplisert kildekode for HTML/CSS?

 

Jeg bruker Mac, hva er alternativene der ute som er brukbare som noe mer enn en enkel editor?

 

OBS! Jeg har stor sympati for de som nå verker etter å si at alt du trenger er nettopp en teksteditor. Det er slik jeg gjør det idag. Men det er altså ikke spørsmålet, det er om Dreamweaver/Flash/etc er verd et par tusenlapper. Anta at målet er å ta betalt for arbeidet, ikke bare lage hjemmeside for velforeningen... :)

 

Flash eller ikke Flash er forøvrig et eget emne. Jeg tilhører de som er marginalt glad i det og ikke blir lei meg for om det forsvinner. Men nok om det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var serveren overbelastet, så første svar forsvant i en glippe mellom pc'en og internett... men prøver meg på ny i kortversjon:

 

Jeg synes Dreamweaver er litt vel komplekst, som du sier. Jeg har mine egne måter å jobbe på og skrive kode på, og DW har sine - vi går ikke over ens. Er også redd for å miste oversikt og kontroll over koden, siden jeg har inntrykk av at DW har en tendens til tvinge gjennom sin måte å gjøre ting på. Men DW har jo en haug med tilleggsfunksjoner som kan være ganske nyttige. FTP-klient, hurtigfremvisning, integrert Device Central og Adobe Labs.

 

Hvorfor ikke laste ned prøveversjonen og gi programmet 30 dager? Kanskje passer DW inn i din arbeidsflyt... ;)

 

Ang. Flash, så kan det være kjekt å ha om du skal jobbe med mange kunder. Er flere som ønsker flash til bannere i reklamekampanjer el.lign. Men det krever jo at du har tid til å sette deg inn i programmet da...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Tid til å lære meg Flash har jeg vel alltid. Har lekt litt med det tidligere, og det er ikke så vanskelig å forstå seg på...

 

Og ja, man kan laste ned en prøveversjon av drømmeveveren, så kanskje jeg gjør det. Men dt tar meg erfaringsmessig tid å komme noen vei med slike prøveversjoner av store og tunge pgrammer, og nå kom plutselig anledningen til å oppgradere CS. Så hvis ikke jeg blir så altfor mobbet for det så kan det hende jeg tar sjansen og kjøper i alle fall. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har holdt meg til Design Premium tidligere. Synes den er beste blanding av web og print om man jobber litt allround.

 

Har i grunn ikke sett problemet med DW som mange beskriver. Den lar meg bygge kode forholdvis kjapt og effektivt, man må bare bruke WYSIWIG-en med omhu. Selv pleier jeg skrive kode i Split View enten i DW eller Visual Studio, det gir en greit oversikt over hvilke element man jobber med og omtrentlig hvordan output blir.

 

Se på det på denne måten: Jobber du mer effektivt får du en høyere faktureringsgrad.

 

Prøv forøvrig denne: http://www.adobe.com/products/creativesuite/suiteselector/

 

Beste alternativ jeg kan komme på til Mac er Zend Studio, men dette er veldig PHP vinklet. For enkelt arbeid er Smultron glimrende.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det meste av det jeg har gjort av webkoding tidligere har vært gjort på Windows. Der mangler det ikke på editorer, men jeg har stort sett hold meg til de enkle. På Mac har jeg brukt CSSEdit, siden jeg stort sett utviklet sidene for et CMS vi utviklet i ASP, og derfor gjorde lite av kodingen på Mac.

 

Jeg er for å være ærlig ikke sikker på om jeg faktisk kommer til å fortsette å gjøre webdesign kommersielt. Kanskje tar forumet all min tid. Men det er en annen diskusjon. ;)

 

Jeg har vel i grunnen bestemt meg for Premium nå. Som sagt er prisdifferansen som oppgradering fra CS4 ubetydelig. Skal kjøpe et Intuos4 også, så får vi se om det hjelper på kreativiteten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...