Gå til innhold

Oppgradere objektiv.


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen :)

Jeg har hatt et canon eos 400d kamera med en 18-55mm kit-objektiv en stund, og har lyst til å oppgradere. Vil beholde den samme vidvinkelen, men øke litt på zoom-område. Budsjettet er rundt 4000. Har sett litt på dette objektivet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587210

Er det noe å satse på? Hvordan er bildekvaliteten i forhold til mit kit objektiv?

 

Også er den en ting jeg aldri helt har forstått med tanke på objektiver og ulike kameraer:

Er det sånn at brennevidden, zoomområdet, til et objektiv er avhengig av hvilke kamera det brukes til? Har lest noe om forskjellige faktorer, men aldri skjønt dette. Noen som kan forkare det? Hvordan vil dette eventuelt arte seg med det objektivet jeg linket til og mitt kamera? Og hvordan vil det være om jeg oppgraderer til et annet kamera, men beholder samme objektiv? (På litt sikt satser jeg på å kjøpe et nytt kamera, og ser både på 7D og eos 550D)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder brennvidde så har den utgangspunkt i de gamle film-speilreflekskameraene, den gangen brukte man en 136 filmrull 35 mm.Digitale speilreflekser sin sensor er ikke like stor så da bruker man er kropfaktor, alle Canon sine xxD,xxxD,xxxxD samt 7D kameraet har faktoren x1.6 dvs. 18-135 = 28.8-216mm, du vil ikke merke noen forskjell ved og bytte til et tilsvarende Canon-kamera.

 

post-151946-0-85407600-1296583358_thumb.png

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...