Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forholdet mellom england-frankrike etter 100års krigen


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har et historieprosjekt, og har en oppgave hvor jeg lurer på en ting. Etter hundreårskrigen ble den engelske kongen en vasall under franske-kongen. men jeg skjønnerikke helt linken, og finner ingen gode kilder. Er det noen som kan forklare, eller gi meg noen gode kilder til temaet så jeg kan forstå det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. jeg har et historieprosjekt, og har en oppgave hvor jeg lurer på en ting. Etter hundreårskrigen ble den engelske kongen en vasall under franske-kongen. men jeg skjønnerikke helt linken, og finner ingen gode kilder. Er det noen som kan forklare, eller gi meg noen gode kilder til temaet så jeg kan forstå det?

Hmm har aldri hørt at England ble en vassal stat under Frankrike :hmm:

Lenke til kommentar

Dette skjedde før hundreårskrigen, og er litt vanskelig å forklare...

 

Den Engelske kongen hadde via morslekta arvet store landområde i vest-Frankrike (over halve Frankrike totalt!) Dette førte til at den engelske kongen var vasall under den franske kongen i de lenene han kontrolerte i Frankrike, men fortsatt konge og styrer uavhengig av den franske kongen i England. Hundreårskrigen brøt ut da den franske kongen fradømte den engelske kongen sine franske len, på bakgrunn av at han ikke hadde møtt opp til kongens rett.

 

Er enig i at det er ett heftig virvar av regler, krever en del kunnskaper om føydalismen som styresett, og lensoppbygginga i mellomalder Europa for å forstå det helt...

Endret av Pestogkolera
Lenke til kommentar

Dette skjedde før hundreårskrigen, og er litt vanskelig å forklare...

 

Den Engelske kongen hadde via morslekta arvet store landområde i vest-Frankrike (over halve Frankrike totalt!) Dette førte til at den engelske kongen var vasall under den franske kongen i de lenene han kontrolerte i Frankrike, men fortsatt konge og styrer uavhengig av den franske kongen i England. Hundreårskrigen brøt ut da den franske kongen fradømte den engelske kongen sine franske len, på bakgrunn av at han ikke hadde møtt opp til kongens rett.

 

Er enig i at det er ett heftig virvar av regler, krever en del kunnskaper om føydalismen som styresett, og lensoppbygginga i mellomalder Europa for å forstå det helt...

Åja nå forstår jeg ;) men det du forklarer nå er jo bra da :) vet ikke hvor mye du skal i dybden da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...