Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"reboot and select proper boot device or.." i oppstart.


Anbefalte innlegg

Før jeg begynner litt spec's

HDD's: 1 64gb SSD fra Crucial. 1 320gb HDD fra Western Digital

HK: Asus P6T SE

 

Først merket jeg at jeg ikke fikk lagret noe på 320gb hdd'en så jeg tok restart og fikk beskjed om at maskinen ikke kunne hente opp HDD'en i Sataport 3, som var 320gb disken og senere fikk jeg beskjeden "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Så jeg koblet ut 320gb disken, satte boot order til å boote SSD'en, kjørte save og exit. Når jeg starter opp får jeg fortsatt beskjeden om å restarte og velge proper boot device. Har passet på at det ikke står i noen USB og jeg fikk SSD'en for noen dager siden så jeg kan ikke tenke meg at det er noe feil på den.

 

Kan noen vennligst hjelpe meg? =/ Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm får prøve Startup repair når jeg kommer hjem da. Begge diskene sto i når jeg installerte win7 og ingen av diskene har vært brukt før men nå som 320gb hdd'en gikk til h tok jeg den ut. Kan ikke tenke meg at win7 install har lagt viktige filer på den disken når jeg valgte SSD'en som hoved enhet. Tusen takk for hjelpen! Hadde vært ekstremt surt hvis OSet jeg hadde bare kunne brukes 1 gang.. :p

Lenke til kommentar

Du kan formatere en hard disk tusen ganger og så installere Win 7 på nytt uten problemer. Formatering skal ikke forandre selve hardware signaturen på en hard disk som Windows 7 bruker å validere ekte Win 7. Derimot skifte hard disk, f. eks. fra snurredisk til SSD disk vil nok ikke bli godtatt.

 

Er ikke så sikker på at en Upgrade key vil kun virke en gang ved skifte av hardware, men en OEM key vil nok få hikke og forlange ny aktivering. Noe som egentlig ikke er noe stort problem. I mange tilfeller er det bare en telefon til Microsoft support, så er ofte saken biff. De skal ha en heller dårlig dag hvis de ikke godtar forklaringen din.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...