Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i clutch


hwl

Anbefalte innlegg

Har en Volkswagen 2006 mod med en 2.0 tdi motor og denne har begynt å lage ulyder ved utslipp av clutch, spesielt i 3. gir, men forkommer også i 1. giret.

 

Så kommer den tricky delen. Har hatt bilen inne på sjekk hos min VW forhandler og fikk derfra beskjed om at de ikke fant noe galt og at det skulle være slik, det fantes visstnok en tpi eller noe fra fabrikken som sa at dette var ok, minuset var confortavvik, som de kalte det. Jeg mener at de seriøst ikke kan mene at det skal være slik, bråker ganske kraftig når denne skrape/hviine lyden kommer fra clutchen. Noen som har vært borti dette?

 

Er rimelig sikker på at det er utløserlegeret eller noe i den duren som er litt slitt(uten at jeg er noe ekspert på området) Noen som har ide om dette er å regne som slitedel og evt kan tas på garanti/reklamasjon? Har skjønt at å bytte utløserlager kan bli dyrt da kassa må ut, mens selve delen er billig. Så prøver de bare å sno seg unna?

 

Noe som har vært borti noe slikt tidl?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme på min bmw 520, og der kunne jeg høre det ganske bra hvis jeg bare var litt borti klutsjen. Kom en sånn skrape/hvinelyd. Dette endte opp med et utløserlager som gikk i oppløsning, og deler som la seg mellom lamellplatene, og dermed "fri" hele tiden.

 

Jeg ville fått en garanti på at det ikke var utløserlageret ;)

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på at det er et defekt dobbeltmasse svinghjul. Rakler det på tomgang? Om så koster det fort rundt 10k.

 

 

Utløserlager lager lyd når motor går, med clutchpedal inntrykt. KOMMER lyden når pedalen slippes ut, med kassa i fri er det som oftest lagret på inngående aksel på kassa.

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på at det er et defekt dobbeltmasse svinghjul. Rakler det på tomgang? Om så koster det fort rundt 10k.

 

 

Utløserlager lager lyd når motor går, med clutchpedal inntrykt. KOMMER lyden når pedalen slippes ut, med kassa i fri er det som oftest lagret på inngående aksel på kassa.

 

Nei, hører ikke noe unormalt på tomgang, opplever det kun når clutchen slippes ut, enten fra stillestående i 1. gir eller i fart i 3.gir.

 

Det som irriterer eller jeg er skeptisk til er at de sier at ingenting er galt og at det skal være slik, og det er jeg ikke helt med på, da det åpenbart ikke skal være slik, høres jo ut som jeg kjører rundt i den "skranglekassa" :)

Lenke til kommentar

dårlig girkasse?

 

typisk at verksted sier det skal være slik. hadde en samme episode.

 

fikk bytta clutch på min omega på toyota nordvik. idiotisk jort da.

 

men etter en stund da jeg begynte å dra henger og skulle rygge (både med og uten henger) så lokta det nå djæveslk clutch. så da fant jeg ut at det ikke var rett. dro rett på opel verksted, der endte det med at de måtte ned med kassen og da fant de ut at det ikke var rengjort rundt akslingen som går gjennom clutchen. så de rengjorde den og alt var bra i 1 månde. da dro jeg tilbake med bilen og da måtte de ned med kassen og da var clutchen kløvet så de måtte bytte den. og nå er alt bra.

 

lurer på om det er girkassen eller selve clutchen som er dårlig?

 

hvor mye er den bilen egentli gådd? og har du enda garanti?

Lenke til kommentar

 

lurer på om det er girkassen eller selve clutchen som er dårlig?

 

hvor mye er den bilen egentli gådd? og har du enda garanti?

 

Bilen er gått 81000 og har ikke garanti(3år + 6mnd bruktgaranti), men har reklamasjon, den er 4,5 år gammel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...