Gå til innhold

Hva skal jeg bli, og hvordan? Elektronikk og teknologi - Bachelor/Master


jarlefosen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som for øyeblikket går siste semester VG3.

Jeg er svært nysgjerrig på hva jeg skal bli, og hvordan jeg oppnår dette! Setter stor pris på alle mulige svar.

 

Jeg utsetter dere for min horrible måte å legge frem et spørsmål på fordi min rådgiver på skolen ikke er riktig oppdatert innen studieretningene som har kommet etter år 2000... Noe som passer meg svært dårlig siden jeg er en fremtidsrettet person!

 

For øyeblikket går jeg siste året på Videregående hvor jeg har fullført (relevante fag) Matte R1, Fysikk 1 og IT 1. For øyeblikket holder jeg på med fagene Matte R2, Fysikk 2 og IT 2. Om jeg ikke tar helt feil, blir min endelig poengsum på mellom 40-45 poeng. (Usikker på hvilke fag som kommer på vitnemålet. Eks: Både R1 og R2, og muligens Matte 1T fra VG1? I så tilfelle blir det en høyere poengsum.)

 

Om meg som person og interesser (bak kulissene):

Jeg har fra liten alder av vært svært interessert i elektronikk og teknologi. Det er på ingen måte mangel på teknisk innsikt eller interesse i ny vitenskap og teknologi. Fagene jeg har nå, Matte, Fysikk og IT, er alle fag som har en høy interessefaktor for meg.

Jeg har nå i snart 3 år jobbet innenfor salg av elektroniske produkter (Expert - deltidsansatt), men det er altså ikke her jeg vil være i de resterende årene av mitt liv..

I min fantasi har jeg lyst til å være med på utviklingen av fremtidens produkter og teknologi. Jeg vil være med på å utvikle de nye 4-kjernes mobilprosessorene. Jeg vil være til stede når de nye elektroniske linsene med 4K oppløsning lanseres for de som er veldig glad i TV og film. Osv, osv.. Det jeg mener er at jeg er svært fremtidsrettet og ønsker å være med på utvikling av fremtidens teknologiske innvendinger.

 

Søknadsfristen er 15. april, så jeg har en stund på meg til å høre deres meninger ang. studier og lignende.

 

 

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan bli? Eventuelt gi meg noen direksjoner til hvilken studieretning jeg bør velge for å få en jobb som passer mine interesser?

 

Jeg har funnet en studieretning som virker svært gøy. Er det noen som har noen innvendinger på disse studiene? Positive og negative - ja til og med nøytrale innvendinger settes stor pris på :thumbup:

 

Bachelor: Elektronikkingeniør

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=EEL

 

Master: Innovation and Entrepreneurship

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=INV-MA

Jeg har forøvrig hørt at dette studiet er svært nytt, så dersom noen vet noe som helst om dette: SKRIK UT!

 

Og til slutt, dersom det er noen som har gått en lignende vei eller i det heletatt vet noe mer enn meg:

Hva jobber de/dere med? Hvor får man jobb?

 

Takker og bukker til enhver person som gir meg kommentarer i øst og vest!

 

MVH

Jarle

Endret av JaffZe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, den masteren så ikke ut til å ha veldig mange tekniske fag. For meg virker det som en utdannelse for deg hvis du har lyst til å starte ditt eget firma. Dog syns jeg at det er rart hvis du skal starte ditt eget firma også har du kun fag på bachelor-nivå.

 

Var jeg deg ville jeg tatt masteren på NTNU og tatt evt. innovasjons fag e.l som valgfag. Ta også et semester/år i utlandet og skaff deg kompetanse som du ikke kan få i Norge.

 

Elektronikk er vel den "retningen" innen ingeniørfag, foruten datateknikk, som har høyest arbeidsledighet. Rett meg om jeg tar feil. Så konkurransen om de beste jobbene er vel ganske stor ...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er utdannet energiingeniør fra HiB, og er nå masterstudent ved programmet innovasjon og entreprenørskap.

 

Jeg er veldig fornøyd med å være masterstudent her på HiB. Det er et tett samarbeid mellom studentene, forelesere og ikke minst næringslivet. Pensum er ofte knyttet opp til reelle case og aktuell forskning.

 

Som du ser ut i fra fagplanen, er det to integrerte internship i løpet av de to årene. Det er helt unikt å ha jobberfaring både fra det lokale næringslivet og utlandet i løpet av et masterprogram. Både mitt kull og kullet over har reist ut med Gründerskolen til Houston, hvor en da både jobber og studerer. Jeg var student ved Gründerskolen sommeren 2010, så jeg reiser ikke til Houston med mine medstudenter. Kort fortalt om mitt GSopphold: det var en helt unik sommer. Jeg studerte ved UC Berkeley og jobbet fulltid i et konsulent og konferanse selskap. I tillegg til skole og arbeid, reiste jeg mye. Jeg kom hjem fra GS i begynnelsen av september, allerede i oktober flydde bedriften meg tilbake til SF for at jeg skulle delta på en av deres konferanser. Jeg reiser igjen til SF nå i mars, for å jobbe for bedriften i to uker. For meg har masteren bydd på fantastiske muligheter.

 

Mange ingeniører opplever å få lederansvar allerede etter noen år i arbeid. Denne masteren forbereder deg på dette ansvaret, ved at du har forståelse for så mye mer enn det tekniske. Dette er et studieprogram med fokuset på teknologiledelse.

 

For deg som ønsker å være med på å skape verdier er dette et godt utgangspunkt. Nyskapning og videreutvikling er det behov for innen et hvert fagfelt, til en hver tid hvis vi skal kunne være konkurransedyktig og for den del markedsledende.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg har tatt min Bachelor ved HiB, og tar nå den Masteren som du viser til.

 

Eg gikk på Kommunikasjonsingeniør (kommunikasjonssystemer).. Ganske artig og spennende studie om du liker nettverk, protokoller osv.. og litt programmering.. Så kva du skal velge på HiB i første omgang er heilt opp til deg sjølv. Om du har lyst å jobbe med sjølve elektronikken, så er nok ikkje Kommunikasjon noko for deg. Om du har lyst å programmere mikrokontrollere, men ikkje lage de, så fungerer kommunikasjon for deg ;-)

 

Dataingeniør studiet ved HiB er også ganske bra, så om du har lyst å bli en ren programmerer så er det eit godt valg...

 

Det beste for det å vite er at om du innen ditt første eller andre semester ved HiB oppdager at du har lyst å bytte studie, så er det ganske enkelt.

 

Masteren i innovasjon og entreprenørskap kan eg trygt anbefale. Spesielt om du har lyst å jobbe i/sikter deg inn mot ei stilling med mykje ansvar på styringssiden. Også om du har lyst å starte eget firma... Men ikkje la deg lure av Innovasjon og Entreprenørskap tittelen.. Masteren er i Ledelse... Nærmere bestemt TeknologiLedelse... Mykje strategi fag.. veldig spennende om du har en leder i magen!

 

Hjalp dette deg noe?

Lenke til kommentar

Hvis han har lyst til å være en utvikler, hvorfor skulle han ta en master i ledelse?

 

Spørs på kva nivå han ønsker å være en utvikler.. Prosjektanalyse og prosjektledelse er viktig. Det samme er strategier knyttet til markedet. Det være seg om han starter for seg sjølv eller om han begynner hos eit firma. Om han ender opp med å skulle styre feks utviklingen av nye spill, bildeprogrammer, eller annet snacks, så er det en stor fordel å ha inngående kunnskap utenfor den tekniskebiten også.

 

En ting som eg glemte å nevne i forbindelse med masteren er at en fordyper seg i teknologiområdet sitt også med 20 studiepoeng... Så en blir det som på gammalt het Sivilingeniør, som etter ny standard heiter Master of Sience..

Lenke til kommentar

Ja, men kunnskapen innen den tekniske biten er vel begrenset når han kun har bachelorfag. Jeg har ingen tro på at han vil kunne bli leder uten å inneha kompetansen som sine underarbeidere har. Spesielt siden utviklere av ny teknologi må ha ganske god teoretisk kunnskap.

 

På norsk heter den nye graden (den som erstatter sivilingeniør) Master i Teknologi. På engelsk er det riktig nok: Master of Science.(MSc)

Lenke til kommentar

Ja, men kunnskapen innen den tekniske biten er vel begrenset når han kun har bachelorfag. Jeg har ingen tro på at han vil kunne bli leder uten å inneha kompetansen som sine underarbeidere har. Spesielt siden utviklere av ny teknologi må ha ganske god teoretisk kunnskap.

 

På norsk heter den nye graden (den som erstatter sivilingeniør) Master i Teknologi. På engelsk er det riktig nok: Master of Science.(MSc)

 

Vil ikkje kalle den begrenset, men dog noe annerledes blir det jo enn en 100% rein teknologisk mastergrad.

Masteren er 120sp, der 20sp er tekniske, 70sp er ledelsesteori/økonomi/strategi, og 30sp er masteroppgave. Der masteroppgaven kan være tilnærmet teknologisk, eller organisasjonsledelse.

 

Det som er viktigst her er kva han sjølv vil. Og eg vil nok ikkje kalle den tekniske innsikta begrensa med _kun_ BSc. ....

 

Ha ein fin dag

Lenke til kommentar

Takk for mange svar! Blir litt klokere på dette nå, tror jeg....

Jeg har forstått det slik at Innovation and Entrepreneurship ikke nødvendigvis er det jeg egentlig ønsker å studere.

 

Det virker som et spennende studie, men at det foreløpig ikke er det jeg ser for meg. Hva jeg ønsker å gjøre i min fremtid, er å bruke praktiske og teoretiske egenskaper til å utnytte fysikkens finurlige fenomener i nymotens teknologi. Med andre ord, jeg vil skape nye produkter, ikke sitte på toppen i dress og snakke i telefonen hele dagen for å få et selskap til å gå rundt. Selv om dette kanskje er noe jeg i fremtiden finner ut at passer meg bedre? Men for øyeblikket: Nei.

 

Kanskje ordet jeg søker er forsker.

Hvem oppdaget LED-pærer? Hvem oppdaget LCD-displayet? Hvem tok ideene videre og utviklet LED-TVen?

Der vil jeg være. Har noen peiling på hvilke studier som kanskje egner seg mest for å være med på lignende skapelser og ting?

Jeg vet det høres ut som jeg vil studere for å bli et "geni" eller lignende. Men jeg føler jeg har mer å bidra med enn å sitte og drifte eller vedlikeholde dagens teknologi og systemer.

 

For å være helt ærlig så har jeg ingen anelse om hvilket studie jeg vil gå. Det eneste jeg vet, er at jeg er fremtidsrettet og ønsker å jobbe med teknologi. Programmering synes jeg virker litt spennende, men jeg er også opptatt av praktiske anvendelser. Noe som gjør at jeg vil jobbe med begge deler, tett oppi hverandre.

 

 

Kubjelle: Jeg vet rett og slett ikke. Den informasjonen jeg fikk fra min rådgiver var altså feil. Masteren han siktet til var ikke av den typen jeg selv siktet til.. Har du noen formening om hvilke studier som kanskje kan egne seg bedre for meg med tanke på å bli mer en utvikler enn leder?

 

Jeg kan ikke si annet enn tusen takk for alle svar jeg har fått og eventuelt får, dere er uten tvil bedre rådgivere enn rådgiveren på skolen selv. (Noe sier meg at han gikk inn i feil stilling..)

Lenke til kommentar

Ja, men kunnskapen innen den tekniske biten er vel begrenset når han kun har bachelorfag. Jeg har ingen tro på at han vil kunne bli leder uten å inneha kompetansen som sine underarbeidere har. Spesielt siden utviklere av ny teknologi må ha ganske god teoretisk kunnskap.

 

På norsk heter den nye graden (den som erstatter sivilingeniør) Master i Teknologi. På engelsk er det riktig nok: Master of Science.(MSc)

 

Vil ikkje kalle den begrenset, men dog noe annerledes blir det jo enn en 100% rein teknologisk mastergrad.

Masteren er 120sp, der 20sp er tekniske, 70sp er ledelsesteori/økonomi/strategi, og 30sp er masteroppgave. Der masteroppgaven kan være tilnærmet teknologisk, eller organisasjonsledelse.

 

Det som er viktigst her er kva han sjølv vil. Og eg vil nok ikkje kalle den tekniske innsikta begrensa med _kun_ BSc. ....

 

Ha ein fin dag

Hvis du skal utvikle "cutting edge technology" så vil jeg si at det er for lite med kun bachelor. Sier ikke at dette ikke er en bra master, sier bare at jeg tror ikke dette er det trådstarter leter etter. Noe vi også har fått bekreftet.

 

JaffZe: Det er nok ingen tvil om at NTNU i Trondheim er det beste universitet i Norge, når det gjelder teknologiske studieretninger. Ikke bare når det kommer studiekvalitet, men deres kontakt med næringslivet er ganske bra, faktisk et av de beste i verden.

 

Poenggrensen for å komme inn på elektronikk i NTNU er ikke avskrekkende høyt. 47.3 Med forbehold at det kan bli høyere i år da. (Kan bli lavere også!)

 

Skulle du evt. ikke komme inn, ta et år på folkehøyskole/militæret og kanskje ta opp et fag som privatist, hvis du gidder, eller du kan ta et år i bergen. Du får sikkert en del fag godkjent derifra.

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar!

 

Jeg skal se over mine muligheter og vurdere hva jeg gjør videre. NTNU virker svært spennende, men jeg slo det fra meg for en stund siden fordi jeg ligger under kravene med 6-8 poeng. Kanskje jeg klarer å få god nok motivasjon hvis jeg setter meg sikre mål for fremtiden? Uansett hva jeg gjør videre, takker jeg dere alle for ekstremt god respons!

Lenke til kommentar

Matte og fysikk skal jeg ha minimum 4 i til sommeren, det er et eget krav jeg har satt meg. Jeg kommer nok ikke høyere enn det i matten. Men i fysikken kan jeg med en god porsjon motivasjon komme meg opp på 5. Jeg har også IT, hvor jeg kom utav VG2 med 6 i standpunkt. I IT2 til jul fikk jeg også 6, noe som skal gå fint å holde til sommeren.

 

Det er helst norsk, historie og religion som tar knekken på meg. Bare for å si det så har jeg ingen 2ere, og er ikke i fare for å få det heller. Jeg vet det er et krav om 4 i matte (R2) for å komme inn på NTNU, og det skal jeg klare dersom jeg må!

Lenke til kommentar

Det er i teorien fullt mulig ja.

Jeg skal virkelig revurdere mine julekarakterer og se hvilke karakterer som kan forbedres.

 

Det er en ting jeg lurer på, jeg kan jo ta turen til rådgiveren på skolen, men spør her likevel (rådgiveren har ikke gitt meg grunn til å stole nok på han)

 

Hvilke karakterer gjelder på vitnemålet ved utgangen av VG3?

Jeg har f.eks. hatt Matte 1T (VG1), Matte R1 (VG2) og Matte R2 (VG3). Teller alle disse karakterene? Eller er det slik at R1 ikke teller, siden R2 er en direkte fortsettelse på R1? 1T (fra første klasse) har ingen direkte sammenheng med R1 og R2, så dette faget burde da telle som en egen karakter?

 

Det samme gjelder IT1 og IT2. Disse er individuelle fag, folk kan ta enten IT1 eller IT2 uten å ha den ene eller den andre fra før. Det er med andre ord selvstendige fag som ikke bygger på hverandre (direkte).

 

Som jeg tror, så går karakteren fra R2 over karakteren fra R1, i og med at dette er et fag som bygger direkte på R1. Men som jeg sa, så bygger ikke IT2 på IT1, dermed burde strengt tatt begge disse stå som individuelle karakterer på vitnemålet. Dette er min teori, og dersom dette stemmer har jeg ganske sikkert en høyere poengsum :)

 

Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar

@Kubjelle: Glei litt ut her ;-) Veit ikkje om eg er heilt einig med utsagnet ditt då eg kjenner fleire som jobbar med "cutting edge technology" både med og uten bachelor..... Men noko sannheit i det du skriv er det nok.

 

@JaffZe: NTNU er kjent for å vere veldig gode på teknologi og ingeniør biten, men du kan likeså få ein god utdanning kvar som helst andre plassar i Norge også.

 

Eg er veldig farga av HiB, og har blitt ekstremt glad i skulen. Eg sjølv har hatt både gode og mindre gode opplevingar av HiB, men alt i alt så er det ein fantastisk skule.

 

Som eg nemnte tidlegare i tråden så er det fult mulig å gå frå ein ingeniørlinje til ei anna i løpet av fysste året, og seinare også om du vil. Eit slikt bytte kan føre til litt lenger studietid enn 3år, men det er ikkje nødvendigvis noko dumt. Eg kjenner fleire som har bytta frå feks. Automasjon til Data fordi de likte programmering og ville jobbe vidare med det.

 

Når det gjelder kontakt med næringslivet så har NTNU eit veldig bra system, spesielt linjeforeninga ABAKUS gjere det veldig bra. Men HiB har også veldig god kontakt med næringslivet, spesielt nå dei seinare årene. Døme: http://nu-hib.no/

 

HiB - Avdeling for Ingeniør, utdanna ingeniøra til næringslivet med spiss kompetanse, såkalt profesjonsretta, så ein Bachelor fra HiB vil ha veldig gode kunnskapar om sitt fagfelt. Her veit eg ikkje korleis NTNU operera. Universitetet i Bergen utdannar i svært liten grad til profesjon så ein får ein meir teoretisk kunnskap, istaden for praktisk. Kanskje Kubjelle veit noko her? Virkar som han har gått der..

 

Håper det her ikkje føre til bare meir forvirring.. :)

Endret av paulottar
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på, men det bør rådgiveren på skolen din kunne.

 

Jeg tror faktisk hver karakter telle for seg selv.

 

http://www.udir.no/upload/vitnemal/VGO/1_VM-ST-Realfag.pdf

 

Det er sånn det ser ut her i allefall!

 

Eg heller er ikkje heilt sikker, men her er slik eg huskar det frå då eg gjekk ut..:

 

Alle avsluttande fag kjem på vitnemålet, i tillegg til alle valfag og fordjupningsfag.

 

Døme:

- Norsk får du nok bare standpunkt karakteren og eksamenskarakter frå siste året på vitnemålet - TRUR eg..

- Matte får du karaktera frå alle år sidan du har fordjupning..

 

Så kjem vel samfunnsfaga dine osv.. også.. Men her bør verkeleg rådgjevaren din ha peiling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...