Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man dele et Tele2 ADSL Privat abonnement i nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du tenker på å bare bruke en IP adresse, skulla gjøre det samme for noen dager siden, men det var verre en jeg trodde siden tele2 deler ikke ut bare en ip til sine kunder, men en til hver pc som man kobler opp, kan være ganske så hendig noen ganger, prøvde meg litt fram med å rute 2 nettveks kort, men det hele endte opp i at tele 2 delte ut ip'er da også ;/ sikkert mine kunnskaper som ikke var på topp der men, bruke litt mer tid så løsner det seg sikkert

 

MVH

Lars A

Lenke til kommentar
tele2 skriver på sine sider at de deler ut 3 ip adresser. men adsl modemet som de gir ut til sine kunder har da vitterlig bare 1 utgang til pc`en og en til veggen? så man MÅ da dele med en ruter? forsvinner ikke poenget med 3 ulike ip`er da?

 

Du må holde hub eller switch selv.

Lenke til kommentar

du kjøper deg en hub på clas ohlson til ca 300 kr.

Kjøper 2 ukryssa nettverkskabler.

Du putter de den to av nettverkskablene i hvilken som helst port i hub-en uten om up-linken,stapper så i de pc-ene.

SÅ stapper du Den kryssa kabelen som går fra adsl modemet til pc-en i up-linken og du burde ha adsl på begge pc-ene.

 

Du kan også ha to nettverkskort i den ene pc-en og mota adsl i det ene kortet.

Det andre kortet deler adsl-en til en annen pc gjennom en krysset kabel.

Det er et ganske stort minus ved denne måten.

Pc-en som motar adsl-en og "sender" den videre må stå på slik at den andre pc-en får adsl

Lenke til kommentar

Har jo en slik switch og router løsning nå med Telenor sin ADSL pakke. Problemet er jo bare at ting som ftp server og dcc med irc ikke fungerer siden internett IP`en ikke er synlig for disse programmene, bare den lokale ip`en.

Så da er det bare å bruke en kryssa kabel fra adsl modem til switch og jeg får riktig IP. Hmm, bra ;)

Lenke til kommentar

Jeg har Tele2 704/128 koblet gjennom en router (linux). Gjorde dette hovedsaklig for å dele internetten ettersom det ikke sto i noen av deres medfølgende brosjyrer at man kunne dele internetten med en switch :p Men jeg ville uansett ha en god firewall... bruker MonMotha's IPTables Firewall. Hvis routeren din ikke har NAT, skjønner jeg problemet. Men hvis du har linux-router skal det funke, for den bare forwarder pakkene til riktig IP (ipmasq). Ikke det at jeg er noen ekspert på linux enda....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...