Gå til innhold

[LØST]Sliter med høye temperaturer(gtx295), vurderer nytt kort. Hjelp!


DemoNsouL

Anbefalte innlegg

Okey.

 

Specs--

CPU: Intel Core 2 Quad Q9650 3Ghz

MB: Asus Rampage Extreme X48

RAM: 3x OCZ XTC Plat DDR3 2GB

GFX: GTX 295

OS: Windows 7 64bit

 

Jeg har hatt den maskinvaren her i en god stund nå, usikker på hvor lenge, men GTX 295 var kongen på haugen. Problemet mitt de siste månedene har vært syke temperaturer fra skjermkortet. Har selvsagt googlet endel og funnet ut at kortet generelt sett er varmt, bortsett fra hos noen som har ekstremt lave temperaturer av en eller annen grunn. Uansett så sliter jeg med å kjøre ting nå som jeg kjørte helt fint før, og det synes jeg er litt merkelig. Kan hende kortet begynner å slite, og det kan jo være mange grunner til det, men jeg er ikke noen ekspert så jeg har ikke lyst til å skru opp kortet f.eks.

 

Idle akkurat nå, med vifta på 70% (satt av kortet selv) så ligger temperaturene på 73/73, noe som er høyt for idle såvidt jeg vet.

Under load går temperaturene lett og fort opp til 105/105 uten noe problem. Kommer litt ann på hvilket spill jeg spiller, men jeg må skru ned grafikken helt til bånn i noen spill for å i det hele tatt få spilt uten at skjermkortet brenner opp.

 

Før i tiden kunne jeg f.eks. kjøre 2 eve-online klienter lett som bare det. 1 på hver skjerm (har 2 skjermer), men nå kan jeg såvidt bare kjøre 1 klient før kortet tar fyr. Har spilt litt Rift beta og jeg må skru alt helt på bunn for å kunne spille, og det er jo ikke no morro.

 

For å unngå mer wall of text så lurer jeg veldig på hva slags skjermkort jeg kan kjøpe, som passer til resten av maskinvaren, og som IKKE sliter med temperaturer. Er så stress å sitte å se på temperaturene og justere grafikken for at kortet ikke skal brenne opp osv. Jeg har helt detti av lasset når det gjelder hardware så jeg aner ikke hva som er bra, eller hvordan jeg sjekker om det passer til hovedkortet osv.

 

På forhånd takk.

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

105 grader. Kan hende den går høyere og, men det har jeg ikke turt å sjekke. Ifølge noen sider jeg googlet fram så er max temp på kortet 105.

 

Edit: Glemte forresten å nevne at jeg ikke kjører begge GPU'ene, kjører kun 1, for kjører jeg begge så blir kortet enda fortere varmt.. ganske frustrerende egentlig.

 

Jeg har i tillegg nedklokket kortet og det hjelper ikke det grann.

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar

Heh, problemet med at det går varmt er at du har Sandwichen som har vært kjent for det.

I tilegg har du uønsket besøk inne der vil jeg anta, helt sikkert noen tonn med leieboere aka hybelkaniner som har samlet seg.

Får du kastet ut disse ved å enten skru opp kjøleren (Beste løsningen.) eller med trykkluft få ut svineriet så skal du klare å få det tilbake til fabrikktilstand.

 

Dette problemet kan ramme alle skjermkort over tid, men NV sine "Smørbrød" kort er ekstra trange i kjøleløsningen, og derfor er disse spesielt utsatt.

Lenke til kommentar

Ok, målet var egentlig å få noen til å finne ut hvilket nytt skjermkort som passer til maskinvaren jeg allerede har :)

 

Ting jeg har testet for å få skjermkortet "kaldt":

 

Gjort rent kabinettet, og alle komponentene inludert skjermkortet. Jeg har derimot ikke åpnet skjermkortet, så jeg veit ikke hvordan det ser ut innvendig, men viften på skjermkortet har aldri vært "støvete" og med luft på boks har det aldri kommet støv ut av det.

 

Jeg har også testet noen eldre drivere uten hell, nå bruker jeg de nyeste. Kabinettet mitt er av typen ATCS 840 og har glimrende kjøling. Kabler er klistret til veggene osv for å få best mulig gjennomstrømning.

 

Edit: Jeg har lest at kjølepasta'n kan være slitt(?) ut. Jeg har lest at kortet har noen muttere som kan hende sitter løst (inne i kortet) som gjør at varmen ikke blir ført ut av kortet som den skal osv osv.. men mange har testet disse tingene uten hell.

Endret av DemoNsouL
Lenke til kommentar

Jeg kjører en slik dobbel fra evga nå, folding 100% load i 2 år.

90C ca.

 

Ved blodklokking fikk jeg 112C som ga redlight bak, men den bootet igjen og fungerer utmerket.

Du må ha en del støv i ribba tenker jeg/ pasta tørket inn.

 

Har du god luft inn/ut av kassa? På mitt så går 50% ut i kassa på siden av kortet.

Lenke til kommentar

Okey.. jeg lånte meg et "reserve"kort i dag av an kamerat som jeg sku låne til jeg fikk kjøpt meg nytt.. så tok jeg en siste titt inn i ribba (eller hva det enn heter) på kortet og fikk se de største hybelkaninene jeg har sett noen sinne. Jeg vrei litt på vifta samtidig som jeg tittet inn med lommelykt og fikk se at støvet forsvant, så det var derfor jeg ikke har sett noe der før, bare flaks at jeg så det nå. Jeg fjernet dekslet på kortet og fikk blåst/pirket vekk alt jeg så. Når jeg bootet opp pcen så var kortet 28 grader kaldere på idle :D :D :D

 

Jeg har blåst inn i kortet i alle mulige vinkler uten at det har kommet noe som helst ut, og vifta har alltid sett rein ut, så jeg kunne ikke tenke meg at det kunne være så fullpakket med støv innvendig, men da lærte jeg noe nytt. Da kan denne tråden stenges, og takk til de som kom med forlsag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...