Gå til innhold

it-akademiet, en flopp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Lett å få jobb i databransjen uten utdannelse, :wink:

ja se på meg, QTC, datasjefenes datasjef :D

å det helt uten "offisiell" utdannelse/kompetanse :lol:

 

 

 

 

Du blir det du er vist du er det du blir....

 

Hehe.. om jeg skulle ansette en C++ programmer ville jeg ikke sett på papirer og CV, tvert i mot skulle jeg satt en laptop på kontorbordet og bedt han/hun om å programmerer et eller annet på kommando! Det samme gjelder andre saker som IKT med å sette opp en Gruppe Policy og flytte denne til en annen PC samt en rekke andre tester. En PHP programmer skulle fått laget en database som lagrer all eposten som blir sendt gjennom webskjema og en nettbutikk - alt sammen skal lages før tiden renner ut av timeglasset! :yes:

Lenke til kommentar
Og vi er ved sakens kjerne: I begge kategorier kan man være heldig å få jobb, eller falle utenfor og stå på arbeidskontoret. Kombinasjonen skole, interesse, personlighet og generell/spesiell kompetanse skaffer deg jobb eller ikke. Man blir ikke ekskludert fordi man har 1-årig skole...

 

Nei man blir vel ikke det, så man må vel se litt på ambisjonsnivå etc. Etter 5 år gidder man vel ikke sitter på brukerstøtte, men kanskje det er aktuelt for en med ett års utdanning, begrensede (hvertfall det en lærer på itakademiet, NITH etc ) kunnskaper innen programmering etc. Så er nok enig i at markedet er ikke lukket for disse "ett-år"-ingene, men jeg håper at etter 5 år på forferdelige NTNU så sitter jeg litt bedre i det enn brukerstøttestilling...

 

 

schwin

Lenke til kommentar
Og vi er ved sakens kjerne: I begge kategorier kan man være heldig å få jobb, eller falle utenfor og stå på arbeidskontoret. Kombinasjonen skole, interesse, personlighet og generell/spesiell kompetanse skaffer deg jobb eller ikke. Man blir ikke ekskludert fordi man har 1-årig skole...

 

Nei man blir vel ikke det, så man må vel se litt på ambisjonsnivå etc. Etter 5 år gidder man vel ikke sitter på brukerstøtte, men kanskje det er aktuelt for en med ett års utdanning, begrensede (hvertfall det en lærer på itakademiet, NITH etc ) kunnskaper innen programmering etc. Så er nok enig i at markedet er ikke lukket for disse "ett-år"-ingene, men jeg håper at etter 5 år på forferdelige NTNU så sitter jeg litt bedre i det enn brukerstøttestilling...

 

schwin

Hei, ikke dra NITH inn i IT-akademi-klassen!!! NITH har ingen 1åring utdannelse, det "vanligste" er en batchlor-grad (3 år), og fra høsten av tilbyr de også Master-grad (2år etter batchlor) i Oslo. Selv om det er privat behøver det ikke være dårlig. Er masse programmering på denne skolen! NITH (tidligere DPH) har endret seg en del de siste årene . Det har gått fra å være en lettvekts-utdanning til en mer solid all-round utdanning, dog de fokuserer mer på IT-delen enn realfagdelen. Realfagdelen kan man få om man går på ing-studiet som de også tilbyr.

 

IT-akademiet: sertifisering, lære å bruke programmer.

NITH og andre: det viktige er forståelsen bak programmene, og hvordan utvikle disse, altså teorien. For NITH sin del (altså utenom ingeinørlinja) så er vel satsningsområdet applikasjonsutvikling, og mer i retning forretningslivet enn gjerne mer realfag-prega utdanninger som NTNU og diverse andre høyskoler (altså ingeniør).

 

Men ellers er jeg enig med deg :D

Lenke til kommentar

Har en kompis som gikk på næringsakademiet i 1 år, tok endel ekstra sertifiseringer i 1 år til mens han jobbet og tjener nå godt over 400k i året. (2 år etter at han var ferdig med utdannelsen). Han må holde seg up-to-date med sertifiseringer hele tiden, men det er et marked for den type utdannelse også...

 

Er selv høg.ing.datateknikk og har en helt annerledes jobb enn han har... (og hadde tjent ca 300k hvis jeg hadde hatt en normal jobb)

 

Har en annen kompis med utdannelse fra nith+2 årig master kurs som han fikk gjennom nith. Utdannelsen minner om høg.ing/siv.ing men er mer rettet mot prosjektledelse/utvikling og har derfor mindre matte/fysikk enn høg.ing/siv.ing har... (han har hatt jobb siden han ferdig med de 3 første årene på nith, ca 300k i året)

 

Hvis man har vilje og evner er det nok ikke noe problemer med å skaffe seg jobb, selv med ett årig utdannelse fra itakademiet...

Lenke til kommentar

Om du får jobb eller ikke vil jeg heller si har noe med Norge idag å gjøre.

 

Men dersom du er helt blank og går inn på it-akademiet, så kommer du ut igjen kanskje klar for en brukerstøtte jobb, men dersom du har "god" kunnskap fra før og iver til å lære, og ikke minst er veldig interesert i faget så tror jeg du kommer langt med 1 årig utdannelse på it-akademiet.

 

Jeg er selvlært på det meste jeg kan idag. Det jeg lærte på it-akademiet var mest for å få papirene på at jeg hadde klart eksamen. Ellers brukte jeg tiden godt på å lese, teste, knote, kode osv. selv.

 

Jeg gikk selv der i 2 år, mange av de jeg gikk første året med sitter på gode jobber rundt om i landet nå med god intekt. I store firmaer.

 

Jeg selv sitter på drift i et firma.

 

Så det er (var?) absolutt mulighet for å få jobb etter it-akademiet.

Men som alle andre ting så hjelper det ikke å tro at du kan "kruse" igjennom utdannelsen.

 

Dersom du står på og leser, og ikke minst tester og gjør praktiske øvelser selv, så tror jeg du får deg en jobb.

 

Dette er mine erfaringer med it-akademiet

 

CyC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...