Gå til innhold

it-akademiet, en flopp?


Anbefalte innlegg

Ved IT-akademiet kan studere til "systemkandidat" på ett år. I beskrivelsen av studiet kan man lese

"Systemkandidat-studiet

gir en omfattende opplæring i utvikling og programmering av applikasjoner og ulike webløsninger, samt se helheten i utviklingen av funksjons- og forretningskritiske Internettsystemer. "

 

Videre står det fagplanen

"Systemutviklerstudiet er et informasjonsteknologiprogram som har som mål å trene ressurspersoner til et høyt nivå innen programmering og databaser. "

 

Helt greit nok det. Men så kommer det sjokkerende:

"Gjennom oppgaver og øvelser skal studenten få erfaring med

-Lage mindre C-applikasjoner som tar imot inndata fra tastaturet, gjør beregninger og gir resultatet som utdata på skjerm.

-Lære og benytte Cs standardbibliotek som inneholder et stort antall nyttige funksjoner "

 

Okey...man skal trene ressurspersoner til et høyt nivå innen programmering ved å lage mindre applikasjoner i C som tar imot inndata fra tastaturet, gjør beregninger, og gir resultatet på skjerm.

 

For de som ikke har peiling på data, kan nok dette høres litt vanskelig og "profft" ut, men de som har litt peiling, forstår at dette er det simpleste av det simpleste. Og dette skal man betale over 70 000kr for?

 

IT-akademiet reklamerte for noen år siden at nesten alle fikk jobb, og at de tjente så og så mye. Ikke mye å se av sånn reklame nå nei gitt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd du har riktig der ja. IT-akademiet er en flopp. Men mange uvitende går dit.... "A fool is born every minute - and two to take him"..

 

Har du god peiling på data selv kan du holde kurs selv og selge dette billigere... en konferanse/kurs på et hotell med en Weekend i grunnkurs med programmering.. pris: 5995,- det kommer garantert 15-20 og du slamper inn en halv årslønn på å jobbe 2 uker!

Lenke til kommentar

Så kjekt det er å snakke nedsettende om ting man ikke har greie på da? Skal være den første til å innrømme at jeg i dagens jobb som driftskonsulent/ansvarlig ikke nødvendigvis bruker så mye av det jeg lærte av "Akademiet", men studiet var det vitterlig min portal inn i yrket.

Skulle gjerne ha gått på DPH, HiST eller andre skoler som har bedre kredibilitet, eller aller helst ha vært selvlært (ironi for dem som ikke tok den). Imidlertid var det kjekkere å gå på skole på kveldstid samtidig som jeg brødfødde kjerring og unger. Utgiften jeg hadde på skolen har jeg tjent inn flere ganger på de tre årene som har gått.

Markedsføringen til også denne skolen har vært noe villedende, men for dem som skal ansette folk (jeg har de jeg trenger for tiden ;-)) er det greit å vite hva man kan - og det er bruk for også folk med bakgrunn fra IT-akademiet.

Lenke til kommentar

Når folk med 5-årig siv.ing (data) fra NTNU ikke får jobb i det stramme IT-markedet som er idag, så er det som å tro på julenissen om man tror en med 1-årig systemkandidat studium fra IT-akademiet skal få jobb. Å ta inn data fra tastatur, og så gjøre noen enkle beregninger, og så presentere disse på skjermen, gjorde jeg som 10-åring.

 

Hvis man skal ha en IT-jobb idag, så må man ha solid 3/5-årig datautdanning, gode karakterer, være flink og en ressurs for bedriften, samt flyttbar. De som søker seg til IT-akademiet er arbeidsledige, desperate folk som tror veien til pengene er en rask IT-utdannin, noe det slettes IKKE er.

Lenke til kommentar

Morsomt!! Som å si at dersom du ikke har siviløkonomutdannelse fra BI (blir vel kanskje batcherlorgrad i disse dager) så kan du ikke få jobbe bak kassa på RIMI. Forbanna tøys med andre ord. Vi trenger IKT-personell med kompetanse på mange nivåer, også de med bakgrunn fra Akademiet. Husk at IT ikke utelukkende er råtasting og assembly, men også brukerstøtte, prosjektdeltakelse, nettverksdrift, sikkerhet, multimedia- og kommunikasjon, the list goes on and on. Og du trenger ikke å kunne alt dette for å få jobb!!

Lenke til kommentar

har du fortstått tråden?

 

Temaet er hvorvidt det 1-årige systemkandidat-studiumet ved IT-akademiet gir jobb eller ei. Og alle vet at det markedet så og si er mettet i dag når hverken de med 3-årig eller 5-årig datautdanning får jobb som program/systemutviklere.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å spore av meg selv eller andre...

Dersom du sender meg en PM, kan du få navn og referanser til meg selv og flere andre med bakgrunn fra Akademiet som har fått gode IT-jobber, den siste forrige uke. En av dem skulle i mai ansette en person til sin avdeling, og blant kandidatene var det en overkvalifisert høyskoleutdannet. Som ikke fikk jobben....

Jeg må vel også nevne at en av mine kolleger kommer fra HiST (som deg), og han er ganske enkelt helt suveren på en del felter, men vi utfyller hverandre på en god måte.

Poenget mitt er vel at innenfor IT-sektoren trenger man ulike kompetanser, folk med forskjellig bakgrunn. Det blir både lettvint og feil å disse IT-akademiet. Jeg vil hevde at det ikke er umulig å få jobb med 1-årig studium. Lykke til både kandidat- og høyskolestudenter!

Lenke til kommentar
Ikke meningen å spore av meg selv eller andre...

Dersom du sender meg en PM, kan du få navn og referanser til meg selv og flere andre med bakgrunn fra Akademiet som har fått gode IT-jobber, den siste forrige uke. En av dem skulle i mai ansette en person til sin avdeling, og blant kandidatene var det en overkvalifisert høyskoleutdannet. Som ikke fikk jobben....

Jeg må vel også nevne at en av mine kolleger kommer fra HiST (som deg), og han er ganske enkelt helt suveren på en del felter, men vi utfyller hverandre på en god måte.

Poenget mitt er vel at innenfor IT-sektoren trenger man ulike kompetanser, folk med forskjellig bakgrunn. Det blir både lettvint og feil å disse IT-akademiet. Jeg vil hevde at det ikke er umulig å få jobb med 1-årig studium. Lykke til både kandidat- og høyskolestudenter!

 

 

 

 

søsteren min fikk jobb som it-konsulent etter 1 år på it-akademiet.

hun hadde ikke bruk for noe av det hun lærte der sa hun, men måtte ha det på papiret :) før hun begynte på it-akademiet, så måtte jeg lære henne hvordan man sendte mail.

Jeg vet også om mange som har fått seg jobb via it-akademiet.

Men slik arbeidsmarkedet er i dag,så virker det som det er vanskelig å få seg jobb innen data uansett hvilken utdannelse man har innen data.

Lenke til kommentar

Vil ikke si du kommer rett i jobb etter 1 år på IT-ak med det trange markedet idag. Selv har jeg gått et år der og det var ok. Ikke verdt prisen, men var greit. Trur nok jeg var ganske heldig iom så og si alle aetat elevene falt bort slik de får som var igjen (8stk?) var interessert i et høyere nivå.

 

Uansett må flere år til for å få en skikkelig jobb. Har selv fått en del jobbtilbud, men det trur jeg er pga jeg kan mye utenom som jeg kan dokumentere.

Lenke til kommentar

Og vi er ved sakens kjerne: I begge kategorier kan man være heldig å få jobb, eller falle utenfor og stå på arbeidskontoret. Kombinasjonen skole, interesse, personlighet og generell/spesiell kompetanse skaffer deg jobb eller ikke. Man blir ikke ekskludert fordi man har 1-årig skole...

Lenke til kommentar

Når det heter IT-akademiet, og man betaler så mye, så bør en forvente en litt mer solid data-utdannelse enn det en får. Hadde jeg søkt der hadde jeg forventet å kunne få en IT-jobb etterpå, ikke vært begrenset til support-jobber, web-design (som de satsa så iherdig på for et par år siden), og enkel nettverksdrift. Jeg garanterer at med en IT-utdanning på hvilken som helst høyskole så stiller man langt sterkere enn en med IT-akademiet "diplom". Denne skolen er opprettet for å melke det de kan ut av folk som så for seg en fantastisk karriere innen IT i glansdagene for et par år siden, den gang en fikk jobb bare man kunne skrive i Word. Vel, verden har endret seg og stakkarene som kommer ut fra IT-akademiet sliter like mye (nei, faktisk mer) enn resten av nyutdannede med å få seg jobb.

 

Men selvfølgelig...alle kan få jobb etterhvert. Tror det er sant som allyse sier at arbeidsgivere ser mye på om man har noe relevant å vise til. Men en bør ha en solid utdannelse bak seg. Slik er det bare.

Lenke til kommentar

Skal en ha IT-jobb i dag må en være spesialist på èt fag. Anten det er PHP, ASP, IKT, Linux-spesialist o.l. En "alt mulig mann" som kan bare litt om hvert er ikke godt nok.

 

UANSETT får ikke noen (svært få) IT-jobb i dag pga industrien, norge har bare service-bedrifter som frisører, matbutikker og andre bilmekanikere og bilselgere. Disse har neppe bruk for slike kunnskaper. Kanskje kommunen din trenger en ny IKT-"LEDER" som krever mer en bare IKT grunnkurs.

 

Vi må nok vente på at industrien kommer på bane igjen. Flere fabrikker med IT-utstyr og "Workstations" til de ansatte. Det er synd...

 

Er du heldig kan du kanskje lage en hjemmeside til en frisør og tjene 1000 kroner hver måned.

Lenke til kommentar

Er du heldig kan du kanskje lage en hjemmeside til en frisør og tjene 1000 kroner hver måned.

:lol: ...enig.

 

Må vel vente til ettervirkningene av selve 'IT-floppen' har dempet seg, med mindre man er dyktig og klarer å skape noe som er solid selv.

Lenke til kommentar

Jo, men det bør være noe i fysisk butikk. Tviler på at noen kommer til "www.dennyegiganportalen.com" eller lignende som "www.katalogerovernorskebedrifer.no"

 

Vi har en ganske stor IT-flopp her i landet nå :lol: må nesten le av det. Det er ikke akuratt en fanzy Gucci dress og versace skjorte på "trivlige lyse" lokaler det går i rundt om i IT-selskapene..

 

Det beste er sikkert å lyve masse i lokaldistriktet og komme inn som politiker.. leste at de skal innføre GASS-AVGIFT på dyr :o tviler ikke på at bøndene her blir innført en slik avgift også! Kanskje jeg får sette i gang med en topphemlig patent som fungerer som et filter en stikker inn i rumpa på alle saue som filtrerer den onde prompelufta og metangassen :wink:

Lenke til kommentar
En ting jeg kom til å lure på/tenke på.

Hva er egentlig forskjellen mellom "data" og "IT"?

 

Utrykket "data" kommer ganske enkelt fra datamaskin, og er litt villedende. IT betyr informatikk, og er den riktige fagtermen å bruke når man skal fortelle at man "studerer data".

Lenke til kommentar
En ting jeg kom til å lure på/tenke på.

Hva er egentlig forskjellen mellom "data" og "IT"?

 

Utrykket "data" kommer ganske enkelt fra datamaskin, og er litt villedende. IT betyr informatikk, og er den riktige fagtermen å bruke når man skal fortelle at man "studerer data".

 

Studere data er det sammen som en astronom som studerer stjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...