Gå til innhold

Digi.nos sommerkonkurranse = vanskelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ingen som vrir seg her! Er det høyttalerelementer i en sub, Anders?

 

Ja, men merk at ingen vil omtale kokte poteter som salt, selv om du salta dem da du kokte dem. Punk er heller ikke metal, selv om begge delene inneholder gitarspill ;)

 

Vil du omtale en subwoofer som en høyttaler? (jeg spør samme spørsmål igjen for få fram at ingen omtaler en subwoofer som høyttaler)

 

btw jeg sier ikke at jeg har rett, bare at jeg ikke synes det er unaturlig å kalle en subwoofer en høyttaler.

 

 

Naturlig nok, fordi høyttalere og subwoofere hører sammen.

 

På samme måte som Komplett har "Ergotron Serie 200 Grå Veggfeste" under "Skjermer : Bord og veggfeste".

 

Vil du omtale et slikt feste som en skjerm? Neppe, men produktene er relaterte til hverandre.

Lenke til kommentar

 

16. Hvor mange høyttalere er det i et vanlig 5.1-høyttalersett?

6

 

Subwoofer kan da strengt tatt ikke kalles høyttaler. Ville sagt 5 jeg.

 

Det du bør merke deg er at her er snakk om ett 5.1-høyttalersett, og ikke en 5.1 system. Dersom man kjøper et 5.1-høyttalersett får du jo med subwoofer.

 

Dersom du derimot har dolby-digital/dts (osv) med 5.1-lyd, er det en annen sak. Da kan rett svar være 5 høyttalere.

 

Er forresten enig i at det ikke er et must med sub, dersom du har kraftige nok høyttalere da...

 

Edit: Dessuten er jo det derfor det heter 5.1 og ikke 6 da sub'en ikke kvalifiserer seg for en fullverdig høyttaler....

Lenke til kommentar
4,7GB på dvd, brenner ikke mer enn 4,3GB elns  :shrug:

 

Les denne artikkelen.

 

På side 2 står det: First-generation capacity was 3.95 GB but was extended to 4.7 GB later.

 

Men liksom en 120 GB disk bare kan lagre ca 113 GB for deg og meg som bruker, gjelder kanskje det samme for DVD-media? Om du har god tid, vil jeg på det varmeste anbefale denne tråden, advarsel: 8 sider!

Lenke til kommentar

klokken 19.53:

Gjør det enkelt og kall det en "basshøyttaler"

 

klokken 20.19:

SUBWOOFERE: Ekstra basshøyttalere som gir musikk og filmlyd mer trøkk og dynamikk

 

Men hvem leser (og hører på) innleggene til en som bare har rundt 100 poster? ;)

Lenke til kommentar
Men hvem leser (og hører på) innleggene til en som bare har rundt 100 poster? ;)

 

Huff da, Ezekiel, du må da ikke ta sånn på vei! Klart vi alle leste / "hørte" det du skrev. Jeg ville bare legge litt mer tyngde bak det samme argumentet du brukte ved å sitere HiFi-Klubben!

 

Men du hadde selvfølgelig helt rett, og "basshøyttaler" er vel et ganske greit norsk ord for søbbvuufer.

 

Forresten, telleren for antall poster sier meg nada. Det er kvaliteten som betyr noe, ikke kvantiteten, vet du :yes:

Lenke til kommentar
Er en kilobyte 1000 eller 1024 bytes? (snakker da om dvd brenning på data) :grumpy:

 

Spørsmålet er allerede besvart, og jeg har like over henvist til en tråd på vårt eminente forum der dette spørsmålet om kilo og kibi allerede er tatt opp over 8 sider.

Lenke til kommentar
Trodde vi skulle diskutere, jeg mener at 1024 er riktig og at digi har feil.

 

Som sagt, kilo og kibi er diskutert over 8 sider i en enkelt tråd, dersom du ønsker å diskutere dette videre anbefaler jeg deg å gjøre dette i den tråden (hvor temperaturen til tider steg faretruende høyt). La meg likevel føye til: kilo er i matematisk sammenheng definert som tusen. Å bruke denne betegnelsen til å bety noe annet leder oss fort på ville veier. Jeg vil derfor sitere fra nevnte tråd:

Jasså? Hva er Gigahertz, megahertz og kilohertz da? Og MegaTransfers/second, og 512Megabit/s ADSL? Er 512Mbit/s ca 536.870.912 bit/s eller 512.000.000 bit/s? Hvor lang tid tar hver bit da? ca 1,86ns eller 1,953 ns ? Og Megapixler osv? Er allt dette underforstått av kilo = 1024 ? Hva med analog modem 56kilobit/s linje vs. digital ISDN 64kilobit/s linje? Hvilken frekvens er radiostasjonen 100,0MHz på? 100.000.000 ? Eller ca 104.857.600MHz ? Hvor hvilken maximale frekvens kan et optimalt menneskelig øre høre? 20kHz ja, men er det 20.000Hz eller 20.480Hz? Og hva med digitale mobil nett på 900, 1800, 1900 og 2400MHz? hva er det? Hva med det analoge NMT 450 og 900MHz nettet ?  

Går det i surr? Ja, selvfølgelig blir det rot når kilo=1000 og noen liker å bruke kilo=1024 i hytt og pine.

 

Digi har derfor like feil i sine svaralternativ som alle andre som feilaktig bruker matematisk definerte verdier til å representere andre verdier. Derav opphavet for betegnelser som "kibi".

Lenke til kommentar
Så er det spøtsmålet om vi virkelig venter Longhorn i salg i 2005 eller om "Enda senere"  er mer korrekt... Med Microsofts punktlighet på tidligere lanseringer heller jeg mer mot det siste!  :wink:

Du skal se at du får rett der, josh, men digi's egen søkemotor er nok likevel den beste kilden til "fasitsvar" i en test laget av digi selv.

 

I denne artikkelen skriver digi at Riktignok er utviklingen godt i gang - noe som har ført til gjentatte lekkasjer av interne alfautgaver - og enkelte har antydet en lansering i 2005, men nå er det endelig bekreftet. .

 

Så gjenstår det å se om M$ leverer i 05, da. Kanskje vinner FrP valget til høsten, og!

Lenke til kommentar

 

16. Hvor mange høyttalere er det i et vanlig 5.1-høyttalersett?

6

 

Subwoofer kan da strengt tatt ikke kalles høyttaler. Ville sagt 5 jeg.

 

Det du bør merke deg er at her er snakk om ett 5.1-høyttalersett, og ikke en 5.1 system. Dersom man kjøper et 5.1-høyttalersett får du jo med subwoofer.

 

Dersom du derimot har dolby-digital/dts (osv) med 5.1-lyd, er det en annen sak. Da kan rett svar være 5 høyttalere.

 

Er forresten enig i at det ikke er et must med sub, dersom du har kraftige nok høyttalere da...

 

Edit: Dessuten er jo det derfor det heter 5.1 og ikke 6 da sub'en ikke kvalifiserer seg for en fullverdig høyttaler....

 

Det heter 5.1 for å forklare at det er 5 surroundkanaler (satelitter) og 1 basskanal (subwoofer).

 

Såvidt jeg forstår kan ingen i denne tråden benekte at en subwoofer er en høyttaler, men heller at det hos enkelte faller mindre naturlig å omtale en subwoofer som en høyttaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...