Gå til innhold

Spesiell studiekompetanse?


theozH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som skal søke på vgs om 1-2 mnd, går nå i 10ende.

 

Jeg har et problem, det er at jeg er veldig usikker på hvilken linje jeg skal gå. Jeg har ikke bestemet meg for hva jeg vil jobbe med ennå men har tenkt at det kunne vært artig med f.eks programmering/spill-utvikling eller andre ting innenfor data.

 

Jeg lurer derfor på: Om jeg velger å gå yrkesfag f.eks elektro + påbygging til generell studiekompentanse, vil jeg da kunne komme inn på høyskole/universitet? Eller er jeg nødt til å velge realfag for å få spesiell studiekompetanse?

 

Og eventuelt, hva er det jeg ikke kan gå om jeg kun har generell og ikke spesiell studiekompetanse?

 

MvH Theodor :)

Endret av theodoje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke så veldig mye om dette men når jeg gikk på skole var det ihvertfall slik at man måtte ha spesiell studiekompetanse om man skulle ta en teknisk utdanning. Regner med utdanningen du sikter til har krav til spesiell studiekompetanse.

 

Jeg gikk selv på Almenn Påbygning og fikk selv generell studiekompetanse.

 

Siden Høgskolen i Østfold hadde en ordning kalt TRESS kunne jeg begynne rett på ingeniørutdanningen men måtte gå 4 uker på skole 2 somrer + ekstra timer det første året.

 

En annen måte er å gå noe som kalles forkurs men da taper du ett år men det er nok en bra løsning.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en gutt som skal søke på vgs om 1-2 mnd, går nå i 10ende.

 

Jeg har et problem, det er at jeg er veldig usikker på hvilken linje jeg skal gå. Jeg har ikke bestemet meg for hva jeg vil jobbe med ennå men har tenkt at det kunne vært artig med f.eks programmering/spill-utvikling eller andre ting innenfor data.

 

Jeg lurer derfor på: Om jeg velger å gå yrkesfag f.eks elektro + påbygging til generell studiekompentanse, vil jeg da kunne komme inn på høyskole/universitet? Eller er jeg nødt til å velge realfag for å få spesiell studiekompetanse?

 

Og eventuelt, hva er det jeg ikke kan gå om jeg kun har generell og ikke spesiell studiekompetanse?

 

MvH Theodor :)

Det kommer helt an på hva du skal jobbe med. Noen universitet trenger du bare generell studiekompetanse for ja. Men hvis du skal bli for eksempel lege, så trenger du følgende realfag; Kjemi 1, Kjemi 2, Fysikk 1 og Matematikk R1.

 

For ingeniør (dataingeniør, byggingeniør, alle typer ingeniør); Matematikk R1, Matematikk R2 og Fysikk 1.

 

Håper noe av det hjelper :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...