Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av router, bruk av 2 routere?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå fått bygd et anneks til huset, og skulle gjerne ha hatt nettverk ut ditt.

Har i dag et telenor modem + d-link dir655 router. Og har nå planer om å strekke en tp-kabel ut til annekset for så å ha en router til med trådløs rekkevidde.

Er dette realiserbart? Bør jeg ha to like routere?

Evnt. noen anbefalinger på router-fronten? Skal bruke den til mye media-streaming over trådløs, ettersom jeg har bluray spiller som funger på trådløst.

 

Takk for hjelpen!

Mvh Philip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke komme med noen spesifikk modell annbefaling, men kan svare på at det er helt unødvendig å bruke to like rutere, ihvertfall om du skal ha TP mellom dem, da trengs det ingen spesiell interkompatabilitet.

 

Bare vær obs på at om du skulle ha behov for å forwarde porter så er det litt mer komplisert når du har to rutere. Enten slå av DHCP ruteren på ruter#2 (den nye som skal stå i det nye annekset altså), eller ofrward portene du skal bruke i begge ruterene. Førstnevnte er en mer elegant løsning men har kanskje et litt høyere potensiale for å klusse det til om du ikke har mye erfaring. Det er dog ikke værre enn å resette ruteren om du roter til konfiguasjonen.

 

Ellers to generelle forslag:

 

- Gå for en N-standard ruter (det koster ikke stor mer disse dager, og det har langt høyere hastighet + lengre rekkevidde, smat er normalt G-bakoverkompatibel i de fleste rutere).

 

- Om du er avansert bruker og vil ha mulighet til å bruke ruteren til mye ertige funksjoner som skjeldent er i de fleste normale rutere er det absolutt annbefalt å gå for en ruter som er DD-WRT kompatibel. Det krever firmware flashing men åpner en laaaang rekke avanserte muligheter som så og si ingen standard rutere selv i langt høyere prisklasse normalt kan konkurrere med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Her må jeg bare svare, for jeg har akkurat samme oppsett selv.

 

På router nr. 2 slår du av all DHCP-utdeling og koble kabelen til en LAN-port (altså IKKE WAN-porten).

Sett den til fast IP-adresse som passer i området som blir delt ut av hoved-router (slik at du kan konfigurere den). Konfigurer trådløs-innstillinger og så er det rock'n roll.

 

Ved å ikke bruke WAN-porten, "kobler" man ut router-funksjonaliteten og bruker den kun som en Switch med både trådløs og kablet forbindelse. Router-funksjonaliteten er kun mellom WAN-porten og trådløs/LAN-portene.

 

Rart at ikke Stigma kom med dette forslaget, han som normalt er genial her på forumet :thumbup:

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Akkurat! Ja, det var vel slik jeg egentlig hadde sett for meg at det var!

Kjører idag den gamle versjonen av DIR655 og er veldig fornøyd, men har hørt det er mye nettverkdrops på den nye oppdaterte 655 versjonen?

Noen som har mulighet for å bekrefte/avkrefte dette?

 

Takker for raske svar, var til stor hjelp! :)

Lenke til kommentar

Her må jeg bare svare, for jeg har akkurat samme oppsett selv.

 

På router nr. 2 slår du av all DHCP-utdeling og koble kabelen til en LAN-port (altså IKKE WAN-porten).

Sett den til fast IP-adresse som passer i området som blir delt ut av hoved-router (slik at du kan konfigurere den). Konfigurer trådløs-innstillinger og så er det rock'n roll.

 

Ved å ikke bruke WAN-porten, "kobler" man ut router-funksjonaliteten og bruker den kun som en Switch med både trådløs og kablet forbindelse. Router-funksjonaliteten er kun mellom WAN-porten og trådløs/LAN-portene.

 

Rart at ikke Stigma kom med dette forslaget, han som normalt er genial her på forumet :thumbup:

 

- kjbu

 

Takk for ros. Det er alltid veldig hyggelig å bli satt pris på :)

 

Du har selvfølgleig helt rett i at man normalt vil trenge å be nytte en LAN port i et slikt tilfelle ja.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva man skal gjøre for å bruke en router #2 i et slikt oppsett begynner nå også å dukke opp i enkelte Brukerhåndbøker (D-Link, bl.a.), men det enkleste i en slik situasjon er tross alt å bruke et (dedikert) trådløst aksesspunkt.

 

Men de beste argumentene mot å gjøre det er vel kanskje:

1) Produktutvalget

2) Prisene

 

Hvis du skal kjøpe en ny router nå, så kan det kanskje også være en idé å tenke på IPv6-kompatibilitet...? Og sette den nye routeren der den gamle står i dag. (Jeg vet ikke hvor snart man vil få problemer med en router som bare snakker IPv4, men det er nå et element å ha bak øret i disse dager.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...