Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke intern harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har det seg slik at pcen min ikke finner den interne harddisken.. Har prøvd å formatere den fra system recovery disken, men da komme der det bare opp en blå skjerm, hvor man kan bevege musen, men ingen andre kommandoer funker. Pcen er en bærbar HP dv5. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har sett i BIOS, men finner ikke harddisken der heller.

 

Noen forslag til hva jeg skal gjøre? Nytter det for eksempel å prøve å boote fra en windows cd også installere windows på nytt, eller kan det være feil i Hardware som gjør at jeg enkelt og greit må ha ny pc? Hvor ligger i såfall harddisken inne i pcen, slik at jeg kan skru opp pcen, og se om jeg finner noe uregelmessigheter..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du turt å åpne pcen og sjekka at harddisken ikke har løsna fra kontakten? Sikker på at harddisk fungerer og ikke er defekt/død?

 

Vet ikke hvor jeg finner harddisken inne i pcen, så det har jeg ikke turt å begi meg ut på enda :) Derfor jeg lurte på hvor harddisken kunne ligge, og hvordan jeg evt ser om den er defekt.

Lenke til kommentar

Skal litt til å se på en harddisk om den er defekt eller ikke. Men siden den ikke kommer opp i bios engang, er nok disken død og må byttes ut.

 

Ok, takk for svar :) Da må jeg gå til innkjøp av en ny mini PC, da det ikke er verdt å investere mer i den bærbare HPen. Verdens mest overopphetede pc!

 

Ville nok sett om en kable har kommet løs på et eller annet vis før du investerer i en ny.

 

Ok, men vet du hvor jeg finner info om hvor harddisken ligger inni pcen..? Vært innom HP sine hjemmesider, men fant lite info der.

Lenke til kommentar

Skal mye til å ikke se en hardisk. Ser ut som en metal videokassett.

 

Men har du virkelig så dårlig datakunnskap, ville jeg spurt en venn som har peiling å se på det, eller lever inn PCen.

 

Kjenner ikke noen som sitter inne med voldsomt med datakunnskap, og levere det inn blir uaktuelt da jeg ikke gidde å betale i massevis for å finne ut om harddisken funker eller ikke, så må nok kjøpe ny pc. Men takk for hjelpen :)

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå har det seg slik at pcen min ikke finner den interne harddisken.. Har prøvd å formatere den fra system recovery disken, men da komme der det bare opp en blå skjerm, hvor man kan bevege musen, men ingen andre kommandoer funker. Pcen er en bærbar HP dv5. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har sett i BIOS, men finner ikke harddisken der heller.

 

Noen forslag til hva jeg skal gjøre? Nytter det for eksempel å prøve å boote fra en windows cd også installere windows på nytt, eller kan det være feil i Hardware som gjør at jeg enkelt og greit må ha ny pc? Hvor ligger i såfall harddisken inne i pcen, slik at jeg kan skru opp pcen, og se om jeg finner noe uregelmessigheter..?

 

 

1 : For å finne Harddisken rent fysisk så må du snu den bærbare og se etter en luke som er ofte merket HD eller med et ikon som ligner på en firkantet boks. Siden det er en bærbar kan det være at den har løsnet litt og det er kun et dytt som skal til etter at du har åpnet luken som skal til for at den skal virke igjen.

 

2 : Om Hd fortsatt ikke dukker opp etter at du har sjekket at den sitter ordentlig på plass så er den sannsynligvis gåen. Det positive er at om det er en bra bærbar så koster gjerne en ny hd til slike fra 300-400 opp mot en tusenlapp (men til ca 500kr får du bra nok hd egentlig).

 

 

 

Lenke til kommentar

heisan.

 

Harddisken ligger under en plate på undersiden. Festet med kun 1 skrue.

Platen er litt større enn en 2,5" harddisk. Det er et lokk til som er lite og det er til ram.

 

det gjør ingen ting om du skrur opp lokket og ser etter.

 

Du kan jo eventuelt kjøpe en ny SSD disk på 2,5". Bare sjekk at det er en standard SATA kontakt.

 

Og går det alikevel ikke, så har du en utmerket bootdisk til den nye PCen.., hint, hint.

 

Håper det løser seg for deg:-)

Lenke til kommentar

Du har jo også HP sin egne diagnose verktøy...

Trykk F2 knappen ved oppstart og kjør en Harddisk test.

Hvis denne sier at harddisk er i orden kan du jo som de andre her sier sjekke den fysiske koblingen. Hvis du ikke er sikker på HVOR denne sitter kan du jo alltids lese denne service manualen for HP DV5 maskiner. Hvordan man finner harddisk står på side 62...

 

Hvis ikke så tviler jeg på at det er så dyrt å få sjekket den hvis du spør der du handlet den... Hvor gammel er den? Har selv en DV5 maskin og den har akkurat blitt ett år gammel

Lenke til kommentar

Du har jo også HP sin egne diagnose verktøy...

Trykk F2 knappen ved oppstart og kjør en Harddisk test.

Hvis denne sier at harddisk er i orden kan du jo som de andre her sier sjekke den fysiske koblingen. Hvis du ikke er sikker på HVOR denne sitter kan du jo alltids lese denne service manualen for HP DV5 maskiner. Hvordan man finner harddisk står på side 62...

 

Hvis ikke så tviler jeg på at det er så dyrt å få sjekket den hvis du spør der du handlet den... Hvor gammel er den? Har selv en DV5 maskin og den har akkurat blitt ett år gammel

 

 

Takk for hjelpen! Åpnet dekselet, og så på harddisken. Så intakt ut, og kabelen var koblet til. Men samme feil skjer igjen så vil tro harddisken er ødelagt. Får også negativt svar når jeg testert harddisken ved oppstart, så er nok ikke håp :)

Lenke til kommentar

Du har jo også HP sin egne diagnose verktøy...

Trykk F2 knappen ved oppstart og kjør en Harddisk test.

Hvis denne sier at harddisk er i orden kan du jo som de andre her sier sjekke den fysiske koblingen. Hvis du ikke er sikker på HVOR denne sitter kan du jo alltids lese denne service manualen for HP DV5 maskiner. Hvordan man finner harddisk står på side 62...

 

Hvis ikke så tviler jeg på at det er så dyrt å få sjekket den hvis du spør der du handlet den... Hvor gammel er den? Har selv en DV5 maskin og den har akkurat blitt ett år gammel

 

 

Takk for hjelpen! Åpnet dekselet, og så på harddisken. Så intakt ut, og kabelen var koblet til. Men samme feil skjer igjen så vil tro harddisken er ødelagt. Får også negativt svar når jeg testert harddisken ved oppstart, så er nok ikke håp :)

 

Pcen er forresten 2.5 år gammel. Overoppheting er et stikkord som beskriver denne pcen :)

Lenke til kommentar

Du har jo også HP sin egne diagnose verktøy...

Trykk F2 knappen ved oppstart og kjør en Harddisk test.

Hvis denne sier at harddisk er i orden kan du jo som de andre her sier sjekke den fysiske koblingen. Hvis du ikke er sikker på HVOR denne sitter kan du jo alltids lese denne service manualen for HP DV5 maskiner. Hvordan man finner harddisk står på side 62...

 

Hvis ikke så tviler jeg på at det er så dyrt å få sjekket den hvis du spør der du handlet den... Hvor gammel er den? Har selv en DV5 maskin og den har akkurat blitt ett år gammel

 

 

Takk for hjelpen! Åpnet dekselet, og så på harddisken. Så intakt ut, og kabelen var koblet til. Men samme feil skjer igjen så vil tro harddisken er ødelagt. Får også negativt svar når jeg testert harddisken ved oppstart, så er nok ikke håp :)

 

Pcen er forresten 2.5 år gammel. Overoppheting er et stikkord som beskriver denne pcen :)

 

Du kan prøve å levere den der du handlet den og si at hvis du må betale, vil du ikke levere den hvis det blir for mye, men hvis datamaskinen ikke ser helt rasert ut så kan det gå på reklamering... Verdt et forsøk ;) De kan uansett ikke ta betalt for det uten at du sier at du vil ha det fikset ;)

HP pcene blir varme ja, men hvis de blir så varme at de slår seg av kan dette tyde på at viftene burde bli rensket eller at det er noe galt.

Endret av krt16
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...