Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Simulert varsling av enkel motorstyring


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder for tiden på med et prosjekt på skolen hvor jeg skal installere et anlegg som innbefatter et samlebånd, sensorer og stempel.

Selfølgelig sitter jeg fast i "startfasen". Før jeg begynner med selve stempel/sensor installasjon, så skal jeg ha en simulert varsling på start av anlegget. Det skal være slik.

 

1. Rød lampe er tent. Trykk inn start.

2. Gul varselslampe blir tent. Rød lampe slukker(eller forblir på, irrelevant)

3. 3-5 sekunder etterpå slukker varselslampe. Definitiv slukking av rød lampe

4. Motor starter. Grønt lys blir tent.

 

Problemet jeg da sitter med er at motor starter umiddelbart. Det blir som vanlig motorstyring med start, stopp og nødstopp. Jeg laget et skjema, som jeg har modifisert etterhvert. Det kan være logiske brister og ulike ting som kan være avgjørende for hele anlegget. Jeg vil bare ha en pekepinn i riktig retning og vil vite om det er noe feil med anlegget utifra tegningen, og litt hinting, slik at jeg må tenke litt selv. har en relativt stram tidsfrist, så vil sette pris på raske svar :thumbup: Vil selvsagt prøve å finne ut av dette selv, og oppdaterer visst jeg finner ut av noe. I vedlegget ligger styrestrømsskjema.

 

 

Annen INFO: Det innenfor rød boks er HJELPEBLOKKER

Det innenfor blå boks er TIDSRÈLE

 

 

Mvh

Rgr00n

post-169686-0-95233500-1295866826_thumb.png

post-169686-0-65570000-1295866840_thumb.png

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk tidsrele med forsinket inn for å avvente start av motor.

 

Yep, den biten var jo grei :) Har dog funnet ut av det no. Problemet var en del arbeidskontakter og kvilekontakter osv. som hadde samme nummerering på den fysiske kontaktoren/hjelpeblokken. Resultatet ble "re-routing"/kortslutning av strøm til mange rare plasser :roll: Det førte til at stopp ikke fungerte og mye annet forskjellig dill-dall.

 

Det som til slutt fungerte for meg var styrestraumsskjemaet som er i vedlegg.

 

Da gjenstår det bare sensorer og stempel/trykkluft. Må helt sikkert til med programmering av PLS, selv om vi nettopp har begynt med det.

post-169686-0-41167700-1295886142_thumb.png

Lenke til kommentar

bruk kapasitiv eller induktiv giver. kan og bruke givere med arm som aktiveres eller deaktiveres ved berøring. trykk får du fra en kompressor. de som går på byggfag har garantert en kompressor som de bruker til spikerpistol b.a.

 

ellers har eaton/moeller electric mangen løsninger med produktene sine.

Lenke til kommentar

Sensor: PEPPERL+FUCHS Typ BF30.

Stempel: Atlas Copco. Uvisst hva type, men går iallefall på pneumatikk.

 

Sensorene detekterer metall(tror jeg! :whistle: ). Når klossene(med metall-brikke på toppen) passerer sensoren, skal samlebandet stoppe, og stempelet skal skyve klossen til side, så skal samlebåndet fortsette når stempelet er tilbake.

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...