Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 240 vs. Mercedes 190E


Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

 

Som emnetittel sier: Volvo 240 vs. Mercedes 190E.

Hva mener dere? Hva er best å skru på? Hva holder lengst? Hva er "best"?

 

Vær snill og ikke dra inn andre biler i denne diskusjonen, og heller ikke diskuter rundt utseende, da dette er smak og behag.

 

Personlig er jeg mest fan av Mercedes 190E, uten at jeg har noen gode argumenter MOT Volvo 240.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja interessant, jeg vil egentlig starte med at du burde gå for 190'n med senkesett ligger denne veldig godt på veien, og enkel og skru på men det er også volvo. Volvoen er lett skrudd lett tilgjenlig deler men ellers. Så er 190 på skortern den også.

 

 

Sorry for dårlig skrevet men har det travelt.

Lenke til kommentar

Et hovedpoeng her er at det er bakhjulstrekk, og sånn generelt sett så må jo en Volvo dra litt på årene for å ha bakhjulstrekk? I hvert fall i forhold til Mercedes .. Men samtidig går jo dette litt opp i opp med tanke på prisforskjeller.

 

Billige deler til en 190 tror jeg ikke vil være noe særlig problem, og ikke er de vanskelig å skru på. Har aldri skrudd på en 240, men regner med det ikke er ekstremt vanskelig.

Lenke til kommentar

Mercedes 190: Komfort og veiholdning (i forhold til 240). Slitesterke og rimelig spreke motorer, sett ut fra tiden de ble laget. Delt bakaksling gir bedre framkommelighet og komfort, men krever mer vedlikehold. Mer moderne design og konstruksjon. Kan gjøres skikkelig tøff med enkle midler :)

 

Volvo 240: Allerede en klassiker, en av de mest slitesterke bilene som er produsert i nyere tid (ingeniører hos Volvo har selv gått ut og sagt at de konstruerte og bygget 240 for å vare 20 år, mens nyere Volvoer blir laget for å vare 8-12 år). Slitesterke, men daue motorer. Sett bort fra turbomotorene da, men de bruker til gjengjeld bensin på linje med en amerikaner.. ;) Stiv bakaksling, sånn sett antikvarisk å kjøre, men solid og tåler bank. Egentlig utrolig at modellen holdt ut så lenge da setene er en historie for seg selv, det samme er justeringsmulighetene for best kjørekomfort. Klart, kjøpte du en 240 ny visste du at du hadde bil til ungene flyttet ut, sånn sett tjente de nok ikke så mye på salget egentlig.

 

Felles problem for begge er rust dessverre. Selv om det er godt med gods i dem begge er ikke stålet særlig motstandsdyktig mot rust, spesielt ikke i et saltholdig land som Norge (der største forskjellen på å kjøre på veien eller i sjøen er at du kan puste når du kjører på veien).

 

Ellers vil jeg tro 240 er lettere å mekke på enn 190 som er mer avansert og nyere konstruksjon, men det skal være sagt at jeg bare har mekkeerfaring fra 240'er av disse to og derfor beveger meg ut på tynn is her. Volvo 240 er i alle fall forholdsvis enkel å mekke på, selv på de nyeste modellene. De eldste er nesten like enkle å fikse på som Amazon fra 60-tallet.

 

Selv hadde jeg nok valgt Volvo, da denne er selve symbolet på "norsk" bil og på tross av komfortmangelen er det vanskelig å ikke trives godt bak rattet i en 240 :yes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volvo 240, fordi:

- Det er lekende lett å skru på de fordi det er latterlig god plass i motorrommet såfremt du ikke har turbo(da er det bare god plass)

- Det er lett å trimme de og få det lovlig

- De sitter godt på veien når det monteres stivere foringer i tillegg bedre dempere og fjærer(gode dekk er en forutsetning)

- Du har det SÅ morsomtpå vinteren(men det har du forsåvidt med 190 også)

 

Men hvis vi ser kun på utseendet så vinner 190'en hos meg, til tross for at en 240 er kul.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ville valgt 190E fremfor 240. 190E er mer moderne, har bedre komfort og bedre kjøreegenskaper. Kvaliteten på 190E er det ingenting å utsette på. Jeg ville gått for en 2,6 med rekkesekser. En sterk og fleksibel motor, med 160 hestekrefter og herlig lyd.

Lenke til kommentar

Og automatgear. De manuelle kassene til Mercedes er ikke stort å skryte av. 240 skal jeg ikke uttale meg om på dette området.

En liten digresjon til det med girkasser.. Ikke automatkasser, men de manuelle. En tidligere kollega av meg gikk teknisk fagskole i Sverige i 1967. Der fant de ut at de ville teste de mest kjente europeiske girkassene til bilmodeller fra det året. Kollegaen min fikk selv være med på denne testingen. De hadde to girkasser av samme modell fra hver produsent for å få et pekepinn på hvor mye de forskjellige kassene tålte. Kjørte så girkassene hardt med en viss belastning (husker ikke turtall eller hvor stor belastningen var, men husker jeg ble overrasket da han fortalte det, det var en rimelig brutal test i forhold til "normal" bruk). De første kassene som konket ut var de franske. Så konket de ut tur etter tur, italienerne og tyskerne. Ford kom på andreplass med nærmere 15 timer. Volvo gikk av med seieren på hele 17 timer :wow:

 

Så når det gjelder de manuelle girkassene var tydeligvis Volvo inne på noe der :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...