Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mistenker ødelagt Dynamo i BMW E46, symptomer?


Amaru

Anbefalte innlegg

Har en BMW E46 98mod, 320 med automat.

 

Fikk for en stund sia plutselig den røde batteri varsellampa i fleisen, men den gikk litt av og på og bortsett fra att den lyste merka jeg ingenting. Så etter en stund slutta den å lyse helt og jeg trudde det var noe forbigående. Men nå helt i det siste, særlig nå som jeg kjørte hjem i dag gikk bilen helt berserk. Displayet flimrer, ABS og antispinn lampa går av og på, det gjør også varsellampa for brekket og noe andre ting trur jeg, bilen rykker også til når dette skjer. Batterilampa lyser da en liten stund med så slutter den igjenn. Er dette typiske symptomer for lavt strøm på batteriet? Jeg lurer for jeg får fortsatt starta bilen, og trudde det krevde litt mer enn å holde i gang ett display.

Har satt batteriet på lading nå så får se.

 

Har også målt på batteriet under drift og den har vist ca 14V, men den var også nede i 13.

 

Håper noen har svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten har du dårlig kontakt en plass eller så har du defekte dioder i dynamoen.

 

Ut fra det du beskriver kan det høres det ut som om diodene i dynamoen er defekt og hvis diodebroen er ødelagt vil dynamoen levere vekselsstrøm istedet for likestrøm og da kan styreenhetene i bilen bli helt tullete og etterhvert defekte. Det er vanskelig å skulle gi noe ordentlig svar over nettet uten å se symptomene selv, så jeg vil anbefale deg å få dette sjekket umiddelbart for å avverge en eventuelt større og svært dyr fremtidig skade. Et klassisk tegn på defekte dioder i dynamoen er i allefall at lysene i dashbordet "blafrer" og konstant endrer styrke (omtrent "blinker").

 

Det skal også nevnes at dårlig kontakt på lading/batteri vil også kunne gi de symptomene du beskriver siden de ulike styreenhetene vil legge feilkode på for lav spenningsforyning og derfor tenne varsellampene de gangene det oppstår dårlig kontakt/lading. Når kontakten er i orden igjen vil lampene slukkes igjen, for deretter å komme tilbake når kontaktfeilen gjennoppstår på nytt.

 

Begynn med å sjekke kontaktene/ledningene mellom/på batteri og dynamo. Se etter irr eller brudd på ledningene og batteripolene.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

takk for svar!

jeg ladet opp batteriet og da virker det som om bilen fungerer fint, så mulig att børstene på dynamoen begynner å bli slitne? Att batteriet tapper seg over tid, men ikke nok til att batterilampa lyser konstant?

 

Når du først har fått start på bilen er det ikke lenger batteriet som i hovedsak leverer strøm til komponentene, men dynamoen via lading. Hvis du derfor mister spenning under kjøring er det dynamoen, ikke batteriet, som svikter eller så er det kontaktfeil mellom dynamo/batteri og forbrukere. Det kan også i aller høyeste grad være en jordingsfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...