Gå til innhold

Valg av prossesor til frapsing


bekimc

Anbefalte innlegg

Hey.

 

Meg og broren min diskuterer veldig mye hva som gir best fps og resultat av en AMD Phenom II X6 1055T og Intel i5-2500K.

 

I dette tilfellet skal det bli brukt til frapsing av WoW.

Jeg viser han benchmarks av Sandy bridge vs Amd 1055. Der er resultatet 119 fps på 2500k, 77 fps på Amd sin prossesor. Og han sier seg enig at 2500k utkonkurrerer fps. Men så sier han at Amd sin prossesor er bedre for frapsing fordi da har han flere kjerner og da kan han ta 4 kjerner på prossesoren og 2 på WoW med amd, og det er bedre enn å ta 2 kjerner på wow og 2 kjerner på wow med Intel.

Er litt vanskelig å overtale han, men er dere enig i det jeg sier?

 

Kom med innspill :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sin i5-2500k er raskere enn amd sin selv om den utnytter alle 6 kjernene. Også kan den overklokkes lettere.

 

Kan jo også ta med at WoW utnytter egentlig bare 2 cpu kjerner,(klarer å bruker bittelitt en 3 kjerne). Uansett så er det mer en nokk kraft til frapsing. Skal du frapse så er det viktig at du kjører spillet på 1 harddisk og frapser til en annen, pga en vanlig harddisk er ikke rask nokk.

Lenke til kommentar

Det vet vi begge.

Vi har én 1TB harddisk der frapsing blir lagret, og ingenting annet.

 

Men vil du si at i5 2500k er bedre for frapsing enn amd 1055T når det gjelder høyeste FPS in-game og høyeste/smootheste frapsing?

 

Han vil også komme med at han kommer til å overklokke like kjapt som i5 2500k og vil gi like kjapp hastighet osv. Noen motbevisninger dere kan komme med at 1055T er bedre for frapsing enn i5 2500k?

 

Trenger et litt grundig svar slik at han kan overbevises :roll:

Endret av bekimc
Lenke til kommentar

Ta en titt på dem syntetiske testene:

i5-2500k I stort sett alle slår i5-2500k Amd sin X6 1055T.

 

Se, intel sine 4 kjerner er raskere en alle amd sine 6 kjerner.

Trenger han mer bevis en det?

Du klare ikke å overklokke X6 prosessoren like bra som intel sin i5-2500k. Kjøp en god kjøler og du kan kjøre i5en på 4,5 ghz. Det er overkill til frapsing som ikke er spesielt krevende, filmen blir jo lagret uten komprimering. Det krever mest utav harddisken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det han mener er at om han fordeler 2 kjerner på WoW og resten av kjernene (4) på Fraps så vil det kjøre mer smooth på AMD sin cpu enn det ville gjort på Intel sin cpu.

 

Kan noen komme med litt mer konkrete svar?

Tror nok neppe AMD blir noe bedre enn Intel i akkuratt wow, uansett hvordan du drar på det.

Tror neppe Fraps gjør at Intel taper mer enn 40 fps bare Fraps blir skrudd på, og AMD liksom ikke taper ingenting (119 FPS vs 77fps).

 

Uansett, det går han og optimalisere WoW for å kjøre bedre på 4 kjerner: http://www.arenajunkies.com/showthread.php?t=133980

Testet med en AMD 955 og i5 2500k, i begge tilfellene fikk jeg et merkbart ytelsehopp.

Lenke til kommentar

jeg er ikke kjent med amd sin prosessor, men jeg er en raider i wow og frapser ofte raids.

 

jeg har en I5-760 4 core 2.6ghz og ati 5850

jeg frapser fint fullscreen 1920x1080 ultrasetting og har fremdeles 25-30 fps i 25 man raids.

 

å bruke 4 kjerner på fraps er bortkastet da fraps i seg selv bruker veldig lite cpu.

alt det gjør er jo å ta et screenshot 25 ganger i sekundet og lagrer det direkte på disk.

det som er mye viktigere er å ha en kjapp harddisk som kan skrive så mye data kjapt.

 

hos meg bruker jeg i tillegg også processaffinitymask variabelen til å tvinge WoW til å bruke alle 4 kjerner.

Lenke til kommentar

Det han mener er at om han fordeler 2 kjerner på WoW og resten av kjernene (4) på Fraps så vil det kjøre mer smooth på AMD sin cpu enn det ville gjort på Intel sin cpu.

 

Kan noen komme med litt mer konkrete svar?

 

Han har missforstått hvordan en datamaskin fungerer.

Programmer klarer bare å utnytte cpu skikkelig om dem er programmert til å kunne bruke flere cpu-kjerner.

 

Realiteten blir i dette tilfellet ca slik på amd prosessoren: Du får brukt 2 kjerner på wow og 1-2 kjerner på fraps. Dem 2 siste kjerner får ikke være med.

 

Intel sin prosessor er et bedre kjøp, men begge prosessorene klarer jobben fint.

 

Intel sin prosessor er en smartere, raskere, prosessor, den utnytter siste generasjon produksjonsteknikk på 32nm, som gjør at den utvikler lite varme og er ekstremt lett og overklokke(K-versjonen).

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Har vanskeligheter å stole på dine svar, Ekinorak. Siden ser at du ikke har så mye erfaring mtp at du spurte diskusjon om hjelp til komponenter til ny PC.

 

Jeg vet godt hvordan en PC fungerer, er nok mer deg som har missforstått her Ekinorak :whistle:

 

 

AMD CPU Overclocked = 4.0 GHz * 6 kjerner = 24 GHz

WoW: 4 Kjerner

Fraps: 2 Kjerner

 

Intel Cpu Overclocked = 4.5 GHz * 4 kjerner = 18 GHz

WoW: 2 Kjerner

Fraps: 2 Kjerner

 

Logisk sett så ser det jo ut som AMD sin cpu vil yte bedre med Frapsing. Dette er alt jeg lurer på, skjønner ikke hvorfor folk anbefaler Sandy Bridge ovenfor AMD sin 6-kjerner i Fraps. Hva gjør Sandy Bridge bedre enn AMD sine 6 kjerners?

 

PS Til Ekinorak: Det går ann å trykke CTRL+ALT+DELETE og gå på Processors og sette at Prossesor 1,2,3,4 på WoW og 5,6 på Fraps. Bare sånn, hint.

Endret av bekimc
Lenke til kommentar

FRAPS er svært enkeltrådet så der er det ikke mye å hente.

WoW gjør det ikke stort bedre heller, de har øket antallet tråder men grunnet designet sliter de med å få lasten spredt ut av en enkelt tråd, akkurat slik som rFactor gjør i disse dager.

WoW må med andre ord rives opp med roten og kastes og lages på nytt fra scratch for å bli bedre, så ikke forvent mirakler fra Blizzard på det feltet.

 

Uansett, for kun FRAPS så vil jeg tro Intel'n gjør det bedre, da denne er raskere per tråd.

Spørsmålet er, skal maskinen ha andre oppgaver samtidig utenom? Da begynner flere kjerner å bli attraktive og da må Intel bare gå hjem å legge seg med kun 4 kjerner, skal du ha 6 må du handle 1366 system med en prislapp som fort blir svindyrt siden 6 kjerner kun fåes på ekstrem modellen.

 

Det å regne GHz med flere kjerner går dessverre ikke, hadde vært mulig om programmene var 100% skalerte og det var kun de.

Men du må huske på at de er ikke perfekte, og de er heller ikke jevne i last også kommer OSet med 300-600 tråder i tilegg, og da blir formelen litt komplisert.

Lenke til kommentar

FRAPS er svært enkeltrådet så der er det ikke mye å hente.

WoW gjør det ikke stort bedre heller, de har øket antallet tråder men grunnet designet sliter de med å få lasten spredt ut av en enkelt tråd, akkurat slik som rFactor gjør i disse dager.

WoW må med andre ord rives opp med roten og kastes og lages på nytt fra scratch for å bli bedre, så ikke forvent mirakler fra Blizzard på det feltet.

 

Uansett, for kun FRAPS så vil jeg tro Intel'n gjør det bedre, da denne er raskere per tråd.

Spørsmålet er, skal maskinen ha andre oppgaver samtidig utenom? Da begynner flere kjerner å bli attraktive og da må Intel bare gå hjem å legge seg med kun 4 kjerner, skal du ha 6 må du handle 1366 system med en prislapp som fort blir svindyrt siden 6 kjerner kun fåes på ekstrem modellen.

 

Det å regne GHz med flere kjerner går dessverre ikke, hadde vært mulig om programmene var 100% skalerte og det var kun de.

Men du må huske på at de er ikke perfekte, og de er heller ikke jevne i last også kommer OSet med 300-600 tråder i tilegg, og da blir formelen litt komplisert.

 

Flott svar. Det jeg ville fram til :-)

 

Takk for hjelpa :w00t:

Lenke til kommentar

Har vanskeligheter å stole på dine svar, Ekinorak. Siden ser at du ikke har så mye erfaring mtp at du spurte diskusjon om hjelp til komponenter til ny PC.

 

Jeg vet godt hvordan en PC fungerer, er nok mer deg som har missforstått her Ekinorak :whistle:

 

 

AMD CPU Overclocked = 4.0 GHz * 6 kjerner = 24 GHz

WoW: 4 Kjerner

Fraps: 2 Kjerner

 

Intel Cpu Overclocked = 4.5 GHz * 4 kjerner = 18 GHz

WoW: 2 Kjerner

Fraps: 2 Kjerner

 

Logisk sett så ser det jo ut som AMD sin cpu vil yte bedre med Frapsing. Dette er alt jeg lurer på, skjønner ikke hvorfor folk anbefaler Sandy Bridge ovenfor AMD sin 6-kjerner i Fraps. Hva gjør Sandy Bridge bedre enn AMD sine 6 kjerners?

 

PS Til Ekinorak: Det går ann å trykke CTRL+ALT+DELETE og gå på Processors og sette at Prossesor 1,2,3,4 på WoW og 5,6 på Fraps. Bare sånn, hint.

 

Da har du blitt vranglært. Om du sitter kjerner 1,2,3,4 på WoW og 5,6 på Fraps. Da får du dårligere ytelse. WoW som ikke klarer å utnytte mer en 2 Kjerner, gjør at 2 prosessorkjerner ligger uten arbeid, og om fraps skulle trenge mer en 2kjerner så vil den ikke få det.

 

 

Og ja selvfølgelig sprør jeg om råd til nytt build på diskusjon.no. Det er alltid noen her med større kunnskap en meg. Jeg var mest ute etter å få vite om jeg hadde valg noen komponenter som lagde mye støy, eller var dårlig value i min tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...