Gå til innhold

Jeg skal designe nettside!


Anbefalte innlegg

Hei forum

 

Eg har då ei nettside fra one.com, og den har eg veldig lyst å designe.

Så det eg trenge hjelp med er

Hvilket program bør jeg bruke?

Hva skal jeg passe meg for?

 

som dere sikkert har merket er jeg splitter ny innen Webdesign og trenger all deres hjelp

 

-DeLuxerz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til Photoshop?

 

Hvis ikke må du skaffe deg et redigerings program for å lage bildene, som f.eks GIMP (Gratis)

 

Også kan du bruke notepad++, da er det bare å lære seg CSS. Så er du godt i gang.

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Hei forum

 

Eg har då ei nettside fra one.com, og den har eg veldig lyst å designe.

Så det eg trenge hjelp med er

Hvilket program bør jeg bruke?

Hva skal jeg passe meg for?

 

som dere sikkert har merket er jeg splitter ny innen Webdesign og trenger all deres hjelp

 

-DeLuxerz

Siden du begynner på bar bakke så annbefaler jeg: http://www.w3schools.com//

 

Turorialer innen "alt" og mye bra referansematriell. prøv å styr unna "templates", men bruk gjerne CMS'er som wordpress, joomla, og lignende, men beste resultatet kommer alltid fra det du lager selv, da får du det som du vil ha det, og du lærer å jobbe med verktøyene.

 

Kan jeg spørre hva slags nettside du ønsker deg? hvilke hovedfunksjoner skal den ha, og hvem skal lese/bruke den? er VELDIG viktig at du har en konkret bilde i hodet av hva du vil ha.

 

Og for guds skyld ikke bruk dreamweaver eller andre grafiske programmer som frontpage,/expression web, koding i tekstredigeringsprogram som Programmers Notepad gir deg den innsikten i koden du trenger for å designe noe som følger standardene som er satt av W3C, spesielt frontpage var flink til å gjør ting bare MS IE.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange god svar.

 

Har lest at one.com har begresninger, så langt har jeg ikke funnet ut va de er.

Jeg prøvde Dreamweaver litt, men fikk ikke til å legge inn html'en på nettsida mi, men det jeg gjorde der va 10minutters arbeid.

Jeg tenker at siden skal ha forskjellige funskjoner/design som catchgamer eller tmfkfotball

 

grunnen til at jeg nevnte catchgamer er at jeg har lyst at siden min skal ha mange 'faner' f.eks "nyheter,bilder,om meg,Politikk" er ikke helt sikker på hva siden skal brukes til, er egentlig mest for læring

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange god svar.

 

Har lest at one.com har begresninger, så langt har jeg ikke funnet ut va de er.

Jeg prøvde Dreamweaver litt, men fikk ikke til å legge inn html'en på nettsida mi, men det jeg gjorde der va 10minutters arbeid.

Jeg tenker at siden skal ha forskjellige funskjoner/design som catchgamer eller tmfkfotball

 

grunnen til at jeg nevnte catchgamer er at jeg har lyst at siden min skal ha mange 'faner' f.eks "nyheter,bilder,om meg,Politikk" er ikke helt sikker på hva siden skal brukes til, er egentlig mest for læring

Bruk for eks Filezilla til å laste opp filene til FTP serveren for domenet ditt.

 

Tegn det du vil ha på et ark og gjør litt "research" for hvordan du kan oppnå dette. men høres ut somom du burde bruke litt AJAX/javascript eller ørlite PHP for å få et optimalt resultat, men kommer langt med html og css, men blir fort komplisert å gjør forandringer hvis du ikke bruker scriptspråk som PHP/Javascript. "php include();" er en fin ting.

 

håper du lykkes med å realisere visjonen din:)

Lenke til kommentar

Siden du begynner på bar bakke så annbefaler jeg: http://www.w3schools.com//

http://www.w3fools.com

Ditt inllegg er så grenseløst utfyllende! Hva er du negativ til? hvofor? og hva er et alternativ du vi komme med?

 

Jeg tror ditt innlegg nesten er er prakteksemplar på "trolling"

 

Ja, w3schools har en tvilsom sertifisering, det betyr ikke at nettsiden ikke er et ypperlig startsted for noen som begynner med webutvikling, og trådstarter kan ikke akkurat hoppe inn på "stack overflow" eller MSDN og prøve å lære seg noe derifra uten noe grunnleggende først.

Lenke til kommentar

Ditt inllegg er så grenseløst utfyllende! Hva er du negativ til? hvofor? og hva er et alternativ du vi komme med?

Hvis du leser det som står skrevet så vil du raskt forstå hva han (og jeg) er negativ til. Du vil også finne flere bedre alternativer, blant annet HTML Dog som jeg postet her i tråden for en stund tilbake.

 

 

Jeg tror ditt innlegg nesten er er prakteksemplar på "trolling"

Da har du nok en annen oppfatning av "trolling" enn resten av nettet.

 

 

Ja, w3schools har en tvilsom sertifisering, det betyr ikke at nettsiden ikke er et ypperlig startsted for noen som begynner med webutvikling, og trådstarter kan ikke akkurat hoppe inn på "stack overflow" eller MSDN og prøve å lære seg noe derifra uten noe grunnleggende først.

Jo, det gjør det. Nettsiden er full av feil og er derfor langt ifra et ypperlig startsted for nybegynnere. Jo før folk slutter å sende nybegynnere til w3schools, jo bedre.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Siden du begynner på bar bakke så annbefaler jeg: http://www.w3schools.com//

http://www.w3fools.com

 

+1

 

Jeg tenker også at w3schools.com er en tragisk oppblåst side, som gjerne burde byttet navn til ie6schools.com. Referanse-sidene deres er tvers gjennom dårligere enn alternativene og den faglige veiledning der er til tider direkte vranglære etter dagens standard (i tillegg til masse faktafeil) - ekstra sørgelig når så mange presenterer siden som bra for nybegynnere.

Ganske drøyt, men dog bra at noen faktisk har lagd en egen side for å opplyse om problemene.

Synd at W3Schools scorer noe ganske vanvittig på Google sin søke-ranking.

 

Jeg er også mye enig i "W3Fools" sin liste over alternativer.

 

HTMLDog.com tilbyr faglig veiledning for nybegynnere hvor de har klart å forenkle alt stoffet på en god måte, uten at det går over i vranglære.

 

Opera Web Standards Curriculum er den eneste lære-ressursen jeg har registert som tar for seg hele pakken og som har så høy kvalitet og glitrende innsikt, at hvis man jobber seg gjennom og har forstått innholdet, så er man en god (fersk) webutvikler.

Den bærer dog litt preg av å være ment for instruktør-grupper, som gjør den litt overveldende for en enslig nybegynner.

 

The MDC (Mozilla's Doc Center) har virkelig blitt knallbra det siste året. Her er det masse bra innhold for alle nivåer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...