Gå til innhold

sluttet pga cataclysm-tråden


Anbefalte innlegg

Maverick, Helt skrudd? Jeg møter folk og om de spiller spill og hva de spiller finner jeg ut etterhvert.. Åpningsreplikken min er liksom ikke "spiller du på den serveren på wow? ikke okei hadetbra" - Det må være der problemet mitt ligger..

 

Selvsagt kan wow sammenlignes med andre spill. Hvis en skal si at wow er et sosialt spill så bør det helst ikke være det minst sosiale spillet i verden, hvis du tar poenget. Skal jeg se på wow som et sosialt spill så må det kunne måle seg med andre spill, ikke bare MMO-spill. Hvis du skal måle wow med andre MMO-spill så blir det riktig å påstå at wow f.eks. er sosialt for et MMO å være.

 

Det er ingen som har sagt at WoW burde være like lett å spille sammen som f.eks. Eve Online eller SC2. Diskusjonen dreier seg om resultatet av at det ikke er like lett å spille som disse spillene.

 

Det er mange som føler akkurat det samme som jeg gjør om dette, mange som skulle ønske de kunne spille sammen med alle vennene sine og ikke bare en liten håndfull.

 

Og jada vi er vel en nerdegjeng ettersom 100% av wow-spillere er nerder.. Trodde ikke du skulle være så fordomsfull mot wow-spillere.

 

Detectable, Akkurat det er hva det andre jeg ville ha klaget over, selv om alle WoW-spillere skulle ha vært på samme server så ville veldig mange likevel ikke spille sammen fordi server-skille bare er en av hinderene som hindrer folk i å spille sammen. Selv om en er på samme server så kunne en like gjerne ha spilt helt forskjellige spill..

Spillet legger rett og slett mer opp til at du skal spille med minst mulig fremfor med flest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sluttet jeg også... wow føles helt meningsløst. Først må man levle hele veien til 85, om ikke det var nok så må man kjøre 100 antall dungeons for å kunne gå heroics, også må man gå 1k antal ganger heroics for å kunne raide. Eller rep grinde men en eller flere factions, for å så bare vente til neste år også plutselig er alt gearet du har ubrukelig og må gjøre hele greia på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du spillet burde være designet da? Slik at alle kunne spille sammen uansett hva de var interessert i å drive med ingame.

 

Det har jeg ikke tenkt på. Men jeg går ikke og innbiller meg at WoW er et spill som kan anbefales for å spille sammen med venner. Skal det anbefales til noe så må det være til å spille helt eller nesten alene for å slipper å spille med vennene.

 

Maverick, Er det min personlige mening at det er enklere å taste inn en forskjellig IP enn det er å migrere frem og tilbake mellom flere servere, eller er det noe sannhet i det?

 

Phoenix, Og etter all den grinden DA kan du endelig begynne å spille... Weee!

 

Jeg tar en pause fra wow nå, gidder ikke å spille før jeg får ilvl 400ish på et par timer med battleground afk.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Phoenix, Og etter all den grinden DA kan du endelig begynne å spille... Weee!

 

Jeg tar en pause fra wow nå, gidder ikke å spille før jeg får ilvl 400ish på et par timer med battleground afk.

 

Mhm, hadde nok ikke giddet å spille det uansett, makan til blizzard sin ***** egoistiske holdning som gjør at de skal tjene mest mulig penger uten å ta hensyn til spillerne.

 

De sa klart og tydelig før at man ikke kunne skifte race og at det ikke skulle bli mulig, men selvfølgelig gjorde de det allikevel, mot betaling så klart. Et annet poeng er at blizzard nerfer og buffer stadig classer, på hele 6 år har blizzard enda ikke klart å balansere classene noenlunde likt. Folk begynner å rerolle for å spille en ny overpowered class som gjør at de etterhvert nerfer den og buffer en helt annen class, så folk reroller og spiller en ny class helt de har alle classene på høyeste level. Om ikke det var nok så har de selvfølgelig nylig begynt med et system som andre f2p mmorpg lenge har hatt. Nemlig å kjøpe små ting mount eller pet for ekstra penger.

 

Makan til utnyttelse av spillerne, jeg kommer nok aldri til å spille et idiotisk blizzard spill mer, uansett hvor godt spillet er.

Lenke til kommentar

Nei man spiller jo ikke mens man "grinder" dungeons eller whatever? Dette er jo ikke nytt og har vært standarden siden tidenes morning mer eller mindre. Det er jo som å si at det er dumt man må kjøre bil i et bilspill, eller springe rundt å plafre ned folk i et 3d shooter spill. Det er slik "standard" mmorpg spill funker, det blir fyktelig rart å komme med klager da, som om det er en overraskelse eller at det burde ikke vært slik.

 

Det vil aldri bli skikkelig balanse, det vil du aldri finne i noen spill. Det er jo klart at classene forandrer seg og utvikler seg, herregud dette er ikke nytt innen mmorpg, det er jo pokker meg standarden.

 

Derimot kan jeg være enig i at microtransaksjoner suger, og at transfer mellom realmer\race whatever skulle og burde vært billigere. Spesielt ved å flytte et helt lass av charactere fra en server til en annen, de fleste har flere alts som inkluderer hverdagen.

Lenke til kommentar

Phoenix, Og etter all den grinden DA kan du endelig begynne å spille... Weee!

 

Jeg tar en pause fra wow nå, gidder ikke å spille før jeg får ilvl 400ish på et par timer med battleground afk.

 

Mhm, hadde nok ikke giddet å spille det uansett, makan til blizzard sin ***** egoistiske holdning som gjør at de skal tjene mest mulig penger uten å ta hensyn til spillerne.

 

De sa klart og tydelig før at man ikke kunne skifte race og at det ikke skulle bli mulig, men selvfølgelig gjorde de det allikevel, mot betaling så klart. Et annet poeng er at blizzard nerfer og buffer stadig classer, på hele 6 år har blizzard enda ikke klart å balansere classene noenlunde likt. Folk begynner å rerolle for å spille en ny overpowered class som gjør at de etterhvert nerfer den og buffer en helt annen class, så folk reroller og spiller en ny class helt de har alle classene på høyeste level. Om ikke det var nok så har de selvfølgelig nylig begynt med et system som andre f2p mmorpg lenge har hatt. Nemlig å kjøpe små ting mount eller pet for ekstra penger.

 

Makan til utnyttelse av spillerne, jeg kommer nok aldri til å spille et idiotisk blizzard spill mer, uansett hvor godt spillet er.

 

Etter at Blizzard ble kjøpt opp og fikk nye eiere "glemte" man tidligere uttalelser og pumpet ut micro-transfer-tjenesten. Når TBC kom ut var det ikke mulig å race-change til en Blood Elf eller Draenei ved release, det var Blizzard prinsipielt imot. De nye eierene derimot har ingenting imot å la folk race-change til Worgen eller Goblin ved Cataclysm-release sålenge de vil betale for det.

 

Det er sikkert bare hakket før vi kan betale for gull også..

 

Balanseringen i spillet handler ikke om å balansere men om å bevisst ubalansere spillet. Folk ville gått lei hvis vi etter flere år arena fremdeles var dominert av f.eks. Warrior og Druid.

De later som at det ikke er tiltenkt eller hensikten men egentlig så gjør de det helt bevisst. De nerfer en klasse og gjør en annen OP en stund og gjør det hele på nytt når folk begynner å gå lei. Tanken er at det blåser friskt i spillet - folk kan rerolle til tidens OP-klasse og nye class-combos og spillestiler trer frem i arena.

Dersom spillet faktisk ble balansert ville det være krise for da ville det ikke lenger være variasjon og folk ville ikke hatt like god grunn for å rerolle.

 

Nycoplus, Jeg mente det sarkastisk ettersom det er noen som påstår at spillet "begynner" på lvl 85. Egentlig er det da spillet slutter og du har spilt gjennom nesten alt som er, bare noen få 100megabytes med innhold gjenstår og folk grinder det i månedsvis.

Lenke til kommentar

Det er din teori i allefall. Tviler på at det faktisk stemmer. Fakta er at du må se på PvP og PvE balanse når du endrer en klasse. F.eks derfor det er så vanskelig å fikse Shamans i PvE, de dominerer PvP-healing.

 

At alle forandringer skal være balansert for både PvP og PvE tror jeg må være den største utfordringen, gjør du en klasse sterkere i PvE vil det smitte over til PvP også. Buff paladin healing og plutselig får retribution paladins bedre survivability f.eks.

Alle klasser skal være viable med 3 ulike talenttrær og alle kombinasjoner (håpløs oppgave med de gamle talenttrærne hvor folk kunne bruke pvp-talenter til pve og omvendt).

De skal være balanserte i dungeons, raids, pve, pvp, questing med vidt forskjellige items. Samtidig skal det komme nye spells og kanskje nye klasser innimellom også for ikke å snakke om et tonn med glyphs som også må balanseres opp mot hverandre.

Det er så mye å balansere og så mye nytt som tilføres at det er helt rasjonelt av Blizzard å gjøre slik de gjør - gi opp balansering og heller rotere litt på ubalansen.

 

Et annet stort problem er homogeniseringen av klasser.. Tanken var at det var vanskelig å finne en healer og dermed tilførte de healere og healing-spells til spillet. Vips - flere klasser kan fungere som healer ettersom kjerne-healing-spells blir delt ut til alle.

Vanskelig å finne tank? Ikke noe problem, vi lager brukbar tanks utav flere klasser og deler ut kjerne-tank-spells til alle.

Fremdeles vanskelig å finne tank? Ja vi kan prøve å legge til en ny klasse i spillet (deathknight) som har 3 tanking specs...

 

Jeg har lest mange ganske lange blå poster hvor de prater om hvordan de ser på homogeniseringen av klasser som et stort problem. Går du fra Warrior tank til paladin eller feral tank så er det ganske likt. Går du fra warlock til mage/boomkin er det ganske likt. Går du fra rogue til feral druid er det ganske likt.

Klassene blir mindre og mindre unike og det spørs om man ikke kunne bare slått slammen flere klasser til en.. Warlock kunne f.eks. vært en spec innenfor mage-treet..

Nettopp dette er det Blizzard prøver å unngå, deres fokus nå på å gi huntere noe annet enn mana (focus) og gi sun/moon-greier til boomkin handler på å prøve å gjøre klassene mer forskjellig fra hverandre fordi de mener de har gjort klassene altfor like på hverandre.

 

Blizzard nølte med å gi alle tanks en taunt og en spammable aoe aggro-knapp men de gjorde det til slutt - det ble frustrerende å tanke med bare single target.. Når alle tankene fikk de samme grunnleggende spellsene som man mente enhver tank måtte ha da var det ikke mye igjen til å skille de fra hverandre. Var du lei paladin-tank var du gjerne lei warrior/dk/druid-tank også siden alle var så like.

 

Om du er mage som spammer utelukkende frostbolt så er det ikke så veldig mye mer spennende enn å være en warlock som spammer utelukkende shadowbolt. Blizzard jobber hardt med saken nå for å motvirke den homogeniseringen av klassene som de mener har vart så lenge.

Husker du den tiden når alle klaget over raid stacking? Shadow-prester hadde en stund en rolle som mana-batteri grunnet vampiric embrace men det var et problem at shadow-prester ble så viktige i raids at man nesten måtte kansellere raidet hvis de ikke dukket opp. Løsningen ble å gjøre flere klasser til mana-batteri... Trenger du mana-batteri nå kan du ta med en shadowprest eller mage, eller paladin, eller shaman, forundrer meg ikke om warlock/druid har fått det samme også.

De løste problemet med raid stacking med filosofien "bring the player not the class" og ved å dele ut "viktige" spells til nærmest alle og enhver.

Men de laget et nytt problem med at alle klassene ble altfor like på hverandre. Folk rerollete kun for å finne ut at den nye klassen var nesten identisk.

 

 

Denne prosessen med å motvirke homogeniseringen er prioritert mange ganger høyere enn balansering, ifølge blizzard selv så er balanseringen lagt opp som "stein-saks-papir" og uansett ikke balansert for 1v1 pvp (det har de gitt opp for lengst) men for gruppe pvp. Med balansering for gruppe-pvp mener de det samme som de mener med raid-stacking.. Siden så mange klasser kan gjøre så mye likt vil dine klasser veie opp for den andre sine klasser. Du har ingen frost mage og får ikke replenishment men du har en paladin og da får du replenishment likevel, f.eks.

Lenke til kommentar

Blizzard har tydeligvis gjort noe riktig, som klarer å holde engasjementet opp selv på de spillerne som har "sluttet" å spille.

Festlig å lese mange desperate forsøk på å negativisere et spill man selv ikke klarer å legge fra seg.

 

Sluttet å spille my ass. Hva faen gjør dere her inne hver dag da?

DERE er jo det perfekte beviset på at wow er et genialt designet spill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blizzard har tydeligvis gjort noe riktig, som klarer å holde engasjementet opp selv på de spillerne som har "sluttet" å spille.

Festlig å lese mange desperate forsøk på å negativisere et spill man selv ikke klarer å legge fra seg.

 

Sluttet å spille my ass. Hva faen gjør dere her inne hver dag da?

DERE er jo det perfekte beviset på at wow er et genialt designet spill.

 

Blizzard har gjort noe riktig, men de gjorde mer riktig for fem år siden. WoW har fått på seg stempel for å være en grindfest hvor spillerene spiller langt mer enn de har godt av..

 

Men dette er i grunnen ikke Blizzard sin feil, for å være konkurransedyktige må de tilby kundene det som kundene vil ha.

 

Kundene/spillerene ønsker å spille mye og gjøre samme instance om og om igjen i 6-12 måneder før neste instance lanseres og de grinder den istedenfor. Spillene vil ha reputation grinds som tar lang tid å fullføre. Spillene vil at det skal ta lang tid å skaffe pvp-items fra battlegrounds.

 

Flere og flere finner ut at WoW ikke er for alle og gjerne ikke for dem selv.

 

 

WoW er et bra laget spill men akkurat genialt blir å ta litt hardt i, det er altfor mye somling blant utviklerne til at de klarer å gjøre alt riktig. Alt går på kompromisser og halvveis-løsninger, "jack-of-all-trades". Det er ikke utviklerne sin feil egentlig, de gjør en god jobb og er dyktige men de jobber mot uoppnåelige målsetninger.

Når spillet ble laget var det ikke designet for pvp, verken arena eller battlegrounds eksisterte og spillet ble ikke laget med hensyn på disse tingene - det kom i en liten content-patch.. Og deretter ble det kaos med talenter og lignende og den umulige oppgaven med å balansere pvp og pve begynte.

 

Et annet eksempel er itemiseringen i wotlk. Blizzard har kommet frem til at spillerne ønsker oppgraderinger på items på 13item levler og de planla raidene i ekspansjonen opp mot dette. Men så ville de lage hard-modes med bedre loot, resultatet ble at hardmode-items ble en slags tier 1,5. Når neste raid-instance kom måtte item level på looten økes med 13 over hardmode-looten. Dermed hoppet ilvl ikke 13 levels fra tier 1 til tier 2 men 26 levels (dobbelt så mye). Det var aldri meningen at spillere skulle få ilvl 270-items i wotlk og dette skapte flere vanskeligheter og hodebry for Blizzard. De løste det med ICC-debuffen.

En av utfordringene med å balansere er at item-lvl spiller en rolle også. En mage i items fra heroic-dungeon kan være litt svak på dps-fronten mens en mage i raid-items kan være altfor sterk i forhold til andre klasser.

 

Er mange andre eksempler på hvordan utviklerne jobber også, kort sagt så virker det som at de bruker WoW-spillerene som forsøkskaniner hvor de prøver ut ting. Wow sin vekst har saturert for lenge siden og spille vil blø kunder frem til Blizzards neste MMO kommer ut. Mens de jobber med det nye så kommer det godt med at de kan prøve ut ideer i praksis i WoW og så bestemme seg for om de vil bruke det samme i det nye MMOet.

 

Derfor syntes jeg ikke WoW er så veldig genialt, men det kan jo hende Blizzard sitt neste MMO blir det.

På den annen side så ville jeg vært enig i at wow i det minste var genialt, det klarte å holde interessen min i nesten 6 år. Det tror jeg er like lenge som jeg har spilt Battlefield-serien og CS.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...