Gå til innhold

Tror kanskje jeg har blitt svindlet, hjelp!


Anbefalte innlegg

Trådstarter, jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg ville nok involvert dine foresatte slik at de kunne hjelpe deg. Ikke vær redd for hva den fyren kan gjøre, for du har loven på din side. Det du må finne ut er om de navnene og adressene du har på han er ekte.

 

Jeg kan hjelpe deg å skrive et brev til han. Jeg studerer jus.

 

Har du link til den opprinnelige annonsen?

Endret av aluxez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får du slutte å tulle deg. Er ingenting ulovlig i dette her, og du blir overhodet ikke dømt for æreskrenkelse for noe av dette kaliber. Men dette er uansett utenfor trådens tema.

 

By all means, navngi karen om du ønsker. Jeg står likevel for det jeg sier, å skrive at "Anders Andersen (med tilhørende adresse osv) er en svindler" på et offentlig forum kan bli tolket som ærekrenkelse så lenge personen ikke har blitt dømt for dette. At det er nyanser her er det ingen tvil om, men jeg personlig mener at det er på sin plass å la moderatorene vurdere dette før det blir offentliggjort i det minste.

 

Det handler ikke om han er dømt, men om det er sant eller ikke. Les loven!

 

Lite utdrag i forhold til sannhetsgrunnsetningen: Den viktigste grunnen til at en ærekrenkelse ikke er rettsstridig, er at avgiveren av utsagnet klarer å bevise at det i det vesentlige er sant. Etter § 249 nr. 1 kan straff ikke komme til anvendelse dersom det «føres bevis for beskyldningens sannhet».

 

Les mer her.

 

Hadde denne såkalte ærekrenkelsen kommet i en rettsak, er det nok kjøper som hadde vunnet på alle punkt. For det første siden det er overveiende sannsynlighet for at han faktisk er lurt, og fordi man da kan bruke denne dommen mot selger i sak vedrørende selve svindelen.

 

 

Til TS: Husk å ikke sette frem trusler om juling eller noe annet fysisk. Da kan du bli motanmeldt for trusler.

Lenke til kommentar

Minner på forumdeltakerne våre at diskusjon.no er ingen lynsjeplass , her i Norge så har vi et rettsystem som brukes, og før man er dømt i dette så er man uskyldig, uavhengig av hvor mange indisier man kan ha.

Sånn sett så er det helt unødvendig å komme med personopplysninger til vedkommende.

Det som derimot sannsynligvis er greit nok, er de eventuelle anonser som er lagt ut på Finn.no for å advare mot denne selgeren i denne tråden, eller for å kunne innhente flere opplysninger hvis andre personer har kjennskap til kjøp / salg til vedkommende.

Direkte personalia til vedkommende har forsåvidt ingenting her å gjøre , dette er sånn sett en sak for politiet og posten for å finne ut hva som har skjedd i dette tilfellet.

Dette har ingenting med å ønske å beskytte en part eller annen, men å prøve å følge de Lovene som gjelder.

Anbefaler derfor at det fokuseres på hvordan trådstarter kan sørge for at han får tilbake pengene sine på en lovlig måte.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det handler ikke om han er dømt, men om det er sant eller ikke. Les loven!

 

Lite utdrag i forhold til sannhetsgrunnsetningen: Den viktigste grunnen til at en ærekrenkelse ikke er rettsstridig, er at avgiveren av utsagnet klarer å bevise at det i det vesentlige er sant. Etter § 249 nr. 1 kan straff ikke komme til anvendelse dersom det «føres bevis for beskyldningens sannhet».

 

Dette er sant nok, men vet vi nå at påstanden faktisk er sann? Har trådstarter klart å bevise at det er sant? Jeg personlig finner det rimlig sannsynlig at selger er en svindler, men i mailen sin hevder han at det er postens sin feil, og at telefonen var hel da han sendte den. Om nå dette stemmer, eller at det ikke er mulig å føre bevis i noens favør står man igjen med en påstand som ikke kan bevises. Og da kan det likevel være en æreskrenkelse.

 

Til TS: Husk å ikke sette frem trusler om juling eller noe annet fysisk. Da kan du bli motanmeldt for trusler.

 

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

1. Gi han beskjed om hva du planlegger å gjøre. (informere alle han kjenner og anmelde han)

2. Anmeld han. Si til politiet at du kommer til å informere de rundt han om tvisten dere har.

3. Send han kopi av anmeldelsen.

4. Ring alle han kjenner. Vær saklig og ikke jug. Ikke hiss deg opp.

5. Gjenta punkt 4 til du har pengene.

 

 

Oppskriften har vært brukt av meg på en idiot som forsøkte å lure meg for penger. Han betalte tort og svie til slutt også. Det rant over for han når jeg ringte svigermora hans.

 

Støtter denne, det virker fornuftig. Forøvrig har han et spesielt etternavn, så det bør være enkelt å informere familien hans om man ønsker dette. :)

 

Er det slik at nevnte mulig antatte idiot/svindler har sin egen blogg og "natural tan"? Og at hvis jeg skal kjefte på absolutt HELE familien så involverer det en lang rekke utenlandssamtaler og kostbart språkkurs?

Lenke til kommentar

Jeg ville tro at det er lurt å vente med å terrorisere han til etter politiet eventuelt har henlagt saken da dette kan slå ut negativt for selgers del.

 

Noen andre tanker rundt det? :ermm:

 

Uenig. Da kan det være for sent. Hvis man opptrer saklig og seriøst, ikke juger, truer eller er ufin så terroriserer man ingen. Man bare oppfordrer familien til å be han gjøre det som er riktig.

 

Hvis man ikke har fått løst saken før politiet henlegger den så er det langt tøffere midler som må til.

Lenke til kommentar

Er det slik at nevnte mulig antatte idiot/svindler har sin egen blogg og "natural tan"? Og at hvis jeg skal kjefte på absolutt HELE familien så involverer det en lang rekke utenlandssamtaler og kostbart språkkurs?

 

Neida, de er alle registrert på norske adresser. Navnet er heller ikke utenlandsk. :)

 

 

Ok. Da hadde jeg feil mann. Jeg mente ikke å være rasistisk hvis det skulle oppfattes i den retning. Hvis noen skulle oppfatte det slik så beklager jeg.

 

Jeg ser veileder har vært her med bevingede ord. Da er det altså fritt frem for å gjengi den opprinnelige annonsen med alle opplysninger slik jeg ser det. Eller en faksimile av innholdet hvis man ikke har en skjermdump.

Lenke til kommentar

Ok. Da hadde jeg feil mann. Jeg mente ikke å være rasistisk hvis det skulle oppfattes i den retning. Hvis noen skulle oppfatte det slik så beklager jeg.

 

Jeg ser veileder har vært her med bevingede ord. Da er det altså fritt frem for å gjengi den opprinnelige annonsen med alle opplysninger slik jeg ser det. Eller en faksimile av innholdet hvis man ikke har en skjermdump.

 

Det går sikkert bra, jeg oppfattet det ikke slik hvertfall. Annonsen er desverre slettet, her er linken: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26375601

 

Overskriften var "Ulåst - iPhone 4, 64gb, brukt 1mnd." Den hadde et bilde som viste seg å være et stockbilde av iPhone 4, samt en liste over spesifikasjonene til iPhone 32GB. Stort mer var det vel ikke tror jeg.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan hjelpe deg å skrive et brev til han. Jeg studerer jus.

 

Har du link til den opprinnelige annonsen?

 

 

Jeg tenker varsel om rettslig innfordring. Det kan man fint gjøre privat. Da kan man legge på alle eventuelle kostnader man måtte ha i forbindelse med innfordringen samt renter og renters renter.

Et brev med et slikt innhold kan gjøre susen.

 

Det er imidlertid viktig å ta vare på emballasjen den kom i slik at man kan vise til at den ble sendte på en skjødesløs måte. Samt all kommunikasjon med selger.

Lenke til kommentar

La Lovens korte arm i vert fall feile før du evnt setter igang en "privat inkasso" av pengene dine.

Muligens det mest fornuftige du kan gjøre er å bekjenne dine synder til dine foreldre. Du kommer sikkert til å få så ørene flagrer for dumheten din, men du vil gjerne få tilgang til noen som har resurser til å håndere denne saken for deg.

 

Det er forde poltiet henlegger slike "små fillesaker" som dette og folk flest ikke orker en kamp for at rettferdigheten skal gjennopprettes at folk opererer på denne måten.

Lenke til kommentar

Da jeg har studert jus et par år (men aldri praktisert) så har jeg en viss peiling. Og aner ut fra det du skriver hvilken kjennskap du har til "juridiske prosedyrer". Eller prosess som du sikkert mener. Hvilke(n) lovhjemmel (hjemler) mener du kommer til anvendelse her og kjenner du til noen lignende saker fra norsk rett?

 

Vi kan godt gå den veien, men vi bør kanskje finne en egen tråd?

 

Da vet du jo at rettssystemet er veien å gå om man skal dømme noen for svindel, ikke et forum. Skulle forøvrig tro at denne ville kunne komme til anvendelse: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/14.html?id=540413 , men tar gjerne selvkritikk om jeg tar feil. Juss er en privat interesse jeg har, og har fått muligheten til å sette meg generelt inn i dette gjennom advokater i familien, gjennom arbeidssituasjoner og via særdeles god innføring fra flere medlemmer av forumets juss-del. Jeg innrømmer gladelig at du åpenbart har lenger fartstid enn meg, men står fremdeles på at man bør være forsiktig med navngiving på et offentlig forum.

 

Forøvrig, om du ønsker navnet på vedkommende kan du sende meg mailadressen din på PM, og jeg kan maile det til deg. På denne måten vil det være en sak mellom oss to, og ikke noe forumet har noe med. Jeg ønsker ikke å krangle med deg, men særlig du som har studert jus vet helt sikkert at man bør være forsiktig med å navngi personer offentlig under slike omstendigheter. :)

Om du har greie på jus, siden du i så mange poster påstår at å legge ut navn fra FINN.no er ulovlig, så budre du i alle fall ikke henvise til en proposisjon som er en sammenfatning av høringsuttalelser, men henvise til en lov. Disse finner du på Lovdata.no

Blir interressant å se hva lov som du mener skal anvendes.

Lenke til kommentar

Om du har greie på jus, siden du i så mange poster påstår at å legge ut navn fra FINN.no er ulovlig, så budre du i alle fall ikke henvise til en proposisjon som er en sammenfatning av høringsuttalelser, men henvise til en lov. Disse finner du på Lovdata.no

Blir interressant å se hva lov som du mener skal anvendes.

 

Hjelpe meg, så mange som vil ha dette navnet. Som sagt, jeg mener at å navngi karen med påstand om at han er en svindler uten å ha belegg for dette kan være advokatmat, og moderatorene mener at man skal anses som uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg har allerede gitt linken (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/14.html?id=540413) til det som omtaler æreskrenkelse, og det står at "Den viktigste grunnen til at en ærekrenkelse ikke er rettsstridig, er at avgiveren av utsagnet klarer å bevise at det i det vesentlige er sant." Dette har såvidt meg bekjent ikke skjedd enda, og da forholder jeg meg til det. Å grave opp mer enn dette gidder jeg ikke, all den tid moderatorene allerde har sagt at navnet ikke skal offentliggjøres her. Som jeg også har sagt i noen poster, om jeg tar feil skal jeg selvsagt ta selvkritikk på dette, men det er den tolkningen som virker rimelig utfra det jeg har linket til, om trådstarter kan bevise at det i det vesentlige er sant står man ganske fritt til å skrive at Lucas ***** er en svindler, ellers kan dette være en æreskrenkelse.

 

Forøvrig hadde jeg personlig tatt saken i egne hender om jeg hadde stått i trådstarters sko, og om moderatorene hadde åpnet for å dele navnet her skulle jeg heller gjort det.

 

*Om du derimot vil vise at jeg tar feil i min tolkning må du gjerne vise dette, det er slik man lærer, og jeg er åpen for saklig kritikk og ny lærdom, og svelger gladelig et par kameler om jeg får sjansen til å revurdere kunnskapen min. Jeg er ikke praktiserende jurist, og det finnes sannsynligvis hundrevis av forummedlemmer som kan mer om dette enn meg, muligens deg inkludert* :)

 

PPS: Her er forøvrig en link til lovdata, uten at jeg vet hva slags forskjell det skulle utgjøre: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-027.html

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

La Lovens korte arm i vert fall feile før du evnt setter igang en "privat inkasso" av pengene dine.

 

Hvorfor skal han vente? En privat rettslig inndriving er helt legal. Det er ingen ting negativt forbundet med det. Jeg snakker altså ikke om en muskelmann med panelhammer og pistol men et brev der man påpeker hvilke rettigheter og krav som foreligger. Jo tidligere dette kravet meldes jo bedre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...