Gå til innhold

Ateist og kristen på samme tid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tro på at Jesus Kristus var et menneske som levde en gang, men ikke at han var sønn av Gud, og ikke tro at det finnes en eller flere guder? Kan sikkert kalle deg kristen om du vil, ja. Men forvent at alle vil misforstå hva du legger i det.

 

Ja, synd med det. Finnes det en religion,trosretning el. som ''hevder'' at jesus fantes, men utelater gud osv.?

 

For å trekke inn gelius igjen, ten å lage noen stor sak av det. Jeg så han på tv en gang, der uttalte han ''Jeg tror ikke på gud, jeg tror på jesus''. Og denne mannen er vel kristen? Selv om noen sikkert kan stille seg uenige til dette også.

Endret av kallepetrus
Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell å tro på Jesus fra Nazareth, og det å tro på Jesus Kristus. Kan du tro på Jesus Kristus, uten å tro på Gud, så har du et lite forklaringsproblem der du tror på Jesus Kristus. Men det eksisterer allerede mange selvmotsigelser i diverse tolkninger av kristen-mytologi (alle), så hvorfor ikke introdusere en ny? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell å tro på Jesus fra Nazareth, og det å tro på Jesus Kristus. Kan du tro på Jesus Kristus, uten å tro på Gud, så har du et lite forklaringsproblem der du tror på Jesus Kristus. Men det eksisterer allerede mange selvmotsigelser i diverse tolkninger av kristen-mytologi (alle), så hvorfor ikke introdusere en ny? :)

Prøver..... Gøy å provosere, selv om ingen har blitt det enda. Men kan alltids ta det opp i en skoletime, for å vise hvor lekk visse religioner er.

 

Edit: Er ikke det det samme? :dontgetit:

Endret av kallepetrus
Lenke til kommentar

Kan jeg være ateist og kristen på samme tid? Kan jeg tro på jesus, og si jeg er kristen. Men benekte gud, og derfor være ateist? Eller misser jeg noe stort? Mange vil sikkert kalle dette et dustete spm, men artig å diskutere uansett.

Nei, det kan du ikke.

Hvis du sier at du tror på jesus, men ikke gud, er det det samme som å si at du tror på Sokrates, men ikke gud.

 

Jesus er bare en vanlig mann uten gud.

Kristendommen innebærer at jesus er guds sønn.

 

Men jeg skjønner godt at du ikke vil tro på guden fra bibelen, men heller tro på jesus. Han er i det minste litt sympatisk fremstilt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søren. Jeg tror vel på at jesus levde og var en flott kar ja, men ikke på alt han sa/gjorde. Men til dere som så enkelt svarte nei, hvorfor ikke? Hva er opptakskravene for å kalle seg kristen? Må jeg tro på gud, bibelen, jesus som guds sønn?

 

Bibelen ser ut til å være på vei ut for flere, men Jesus som Guds sønn er nok kjernen i de aller fleste tilfeller.

 

Kan jo velge noe mer morsomt, som pastafarier.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Vel, nå satt jeg og snakket med ei i klassen som er troende før i dag. Der jeg la frem om hva jeg tenkte om å være kristen/ateist osv. Hun trodde på gud, men ikke jesus som hans sønn. Hun trodde at han hadde levd, men at det var skrevet mye rart. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må tro på gud for å tro på jesus, og hvorfor jeg må tro på gud for å være kristen.

Lenke til kommentar

Kan jeg være ateist og kristen på samme tid? ...

Nei

Søren. Jeg tror vel på at jesus levde og var en flott kar ja, men ikke på alt han sa/gjorde. Men til dere som så enkelt svarte nei, hvorfor ikke? Hva er opptakskravene for å kalle seg kristen? Må jeg tro på gud, bibelen, jesus som guds sønn?

Du må være forent med Jesus Kristus, for å være kristen.

 

Jesus Kristus må være i deg og du må være i Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ikke hør på han. Det er kun en definisjon som er såpass vag at når du ender opp som pedofil, eller gjør en massakre på en tilfeldig skole, så kan han si: "Han var opplagt ikke kristen."

 

For IHS er nemlig så arrogant at han tror at kristne er overmennesker. Dette er fordi han ikke vet at de er aper som resten av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører ikke på han jeg, vet ikke hva han mener med å være forent med jesus betyr engang. Jeg tror bare på jesus jeg, og tror fortsatt jeg kan være kristen og ateist på samme tid. Selv om jeg i manges øyne vil være en dårlig kristen. De som sier nei, må nok klare å argumentere noe bedre for seg. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...