Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trang forhud, skal til lege. Fortelle foreldre


sneipen92

Anbefalte innlegg

Gutt 18, med litt trang forhud. Skal til det lokale sykehuset til en spesialist, det koster penger, og jeg har ikke penger. Men synes det er utrolig ukomfortabelt å prate om slikt med mor og far. Noen som kan hjelpe meg og formulere problemet på en finere og mindre flau måte? Det kan virke litt dust, men mitt forhold ang seksualitet med foreldre er ikke-eksisterende så dere kan kanskje ha litt problemer med å relatere til min situasjon.

 

Uansett, jeg skal om 5 dager til spesialist og jeg trenger penger. Trenger også en god formulering av problemet som ikke blir så flau.... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pinlig

Trang forhud er temmelig vanlig og ingen stor sak. Men om å snakke om sex er tabu hjemme hos deg, er det lett forståelig at det kan føles som pinlig bare å nevne det for dem.

 

Snitt i forhuden

Når du skal til sjukehuset er det vel for å gjøre et snitt i forhuden slik at den blir mindre trang. Det er et veldig enkelt inngrep som er gjort på et minutt eller to. Men det hender i blant at legen er litt for ivrig med kniven, slik at forhuden kan oppfattes som litt i videste laget etterpå.

 

Leve med

Men du kan også fint leve med trang forhud, jeg tror ikke den vil sjenere deg særlig slik den er. Faktisk kan trang forhud gjøre deg mer utholdende i senga, men det er kanskje mest pga renslighet at du er blitt tilrådd å gjøre dette inngrepet? Det kan lett oppstå bakterieansamlinger bak penishode (populært kalt "kukost") som kan utvikle seg til infeksjon (betenelse). Men du kommer kanskje til og får vasket i slapp tilstand?

 

Fikset problemet sjøl

Du kan også gjøre noe med problemet sjøl, det gjorde jeg, men det var før puberteten og da var penishodet ikke like stort som i 18 års alder og derfor ikke like uoverkommelig å komme over, kan vel si det sånn...

Men det jeg gjorde den gang var å bruke makt på å dra forhuden bak hodet. Først når penis var slapp, og etter at forhuden hadde begynt å utvide seg, også i erigrert tilstand. Jeg brukte såpass med makt at det noen ganger blødde litt fra forhuden. Og etter å ha holdt på med dette to-tre ganger om dagen i noen ukers tid, var problemet eliminert.

Jeg er usikker på om det jeg gjorde, er å anbefale, for jeg rådførte meg aldri med noen, heller ikke i ettertid, dette var noe jeg i ni-ti års alder satte i gang sjøl, for alle kompisene mine kunne dra forhuden bak penishodet.

 

Ikke noe med sex å gjøre

Men tilbake til det som er det egentlige problemet ditt: Å nevne det for foreldrene slik at du kan få penger til behandlingen. Det er ikke så lett, skjønner det.

Det eneste jeg kommer på i farten er:

 

- Trang forhud er en kroppslig "defekt" og har ingen ting med sex å gjøre. Det er omtrent som at en negl vokser seg inn i huden, bare for å sammenlinkene det med en annen kroppslig "defekt". Dette lille inngrepet er for at kroppen din skal fungere bedre.

 

Ordlegge seg

Kan det være lettere for deg om du ordlegger deg omtrent slik: "Mamma, jeg skal på sjukehuset på mandag og gjøre et lite snitt for at kroppen skal fungere bedre. Har trang forhud, og skolelegen har ordnet med dette.

Da synes jeg at det hele blir mer materialistisk enn om du hadde sagt at "Kuken min har så trang forhud at jeg må på sjukehuset mandag og ta et lite snitt slik at det skal bli bedre for meg å knulle". Det hadde vært pinlig det! ;o)

 

Jeg tror du våger :)

Endret av Læremester
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet og jeg gikk direkte til foreldre mine etter operasjonen og sa: "Dere har gjort en produksjonsfeil i pikken min. Trang forhud! Har fiksa det nå, men krever penger for operasjonen!!"

 

Samtalen med foreldrene dine blir så flua som du gjør den selv egentlig. Er som Lærermester sa, er kun en kroppslig "defekt", som egentlig ikke må være relatert til sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet og jeg gikk direkte til foreldre mine etter operasjonen og sa: "Dere har gjort en produksjonsfeil i pikken min. Trang forhud! Har fiksa det nå, men krever penger for operasjonen!!"

Maks reklamasjonstid iflg forbrukerkjøpsloven er 5 år, så der var du heldig med at du fikk dekket avhjelp. En annen ting er at for at forbrukerkjøpsloven skal gjelde så må det være et kjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker. Å fortelle det du sier der offentlig antyder jo visse ting om foreldrene dine. Eg ville ha holdt kortene mine tett til brystet ;)

 

On-topic. Det gjelder å ta problemene med rota, so to speak. Det blir ikke flauere enn hva du gjør det til selv, som andre sier, men eg forstår godt problemet ditt. Tidligere så kunne eg også bli flau over å prate om kroppslige og seksuelle tema med familiemedlemmer. Men etter en del år med utredning rundt hyppig blærebetennelse så har far min vært med en del på sjukehus hvor eg har måttet strippe fremfor den ene legen etter den andre, samt fått kjørt opp et mikrokamera via urinveisrøret. Etter ei stund blir det ufarlig å prate om. Men et sted må det begynne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...