Gå til innhold

Asus P4C800-E DELUXE ?


gnus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser at komplett.no har komme med eit nytt hovedkort som heter Asus P4C800-E DELUXE, hva er det som er forskjell på dette og Asus P4C800 DELUXE..... ? Lurer på å kjøpe nytt hk, og det er jo bare ein prisforskjell på 100 kr på dette kortet, så kan det vere så mye nytt på d ?

 

-Karver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er også på jakt etter nytt hk og hadde egentlig utelukket asus pga mangel på viktige 875-funksjoner. Men nå er de jo blitt aktuelle igjen, selv om Anandtech ikke syns de er verdt prisen. De kan ha rett, gigabyte kortet de viser til har samme pris som asus sitt..... *beslutningsvegring*  :wink:

 

Så lenge Asus og Abit aktiverer PAT i sine i865PE hovedkort ser jeg ikke på i875P som noen løsning. P4P800 Deluxe virker på meg som et bra valg etter å ha lest en del tester... ellers er jeg litt spendt på hvordan Asus' "E" versjon av P4C800 Deluxe hevder seg når det kommer... i løpet av juli(?)

Lenke til kommentar
Så lenge Asus og Abit aktiverer PAT i sine i865PE hovedkort ser jeg ikke på i875P som noen løsning. P4P800 Deluxe virker på meg som et bra valg etter å ha lest en del tester... ellers er jeg litt spendt på hvordan Asus' "E" versjon av P4C800 Deluxe hevder seg når det kommer... i løpet av juli(?)

 

P4P800 Deluxe med Intel 865PE Chipset og P4C800-E Deluxe med Intel 875P Chipset er begge to meget gode hovedkort, hvorav sistnevnte synes å ha mer "features". Kan du utdype hvorfor du ikke anser "i875P som noen løsning"?

 

Jeg tror jeg velger P4C800-E Deluxe, og i den sammenheng lurer jeg på hvilken RAM som passer best til overklokking.

Lenke til kommentar

Får iverfall håpe det blir bedre enn P4c800 for det har mange hatt problemer med,har selv testet 2stk med svert dårlig res.

865 kortet er like bra som 875 så lenge du kan kjøre minnet synkront med fsb,men i det øyeblikket du begynner å klokke og minnet blir asynkront med fsb yter 865 dårligere enn875.

Lenke til kommentar
Får iverfall håpe det blir bedre enn P4c800 for det har mange hatt problemer med,har selv testet 2stk med svert dårlig res.

 

Har søkt litt, men kan ikke umiddelbart se at du har postet disse problemene du har erfart med P4C800-kortet. Ettersom jeg er overmåte tent på P4C800-E Deluxe skulle det vært interessant å lese hva du opplevde som negativt med "forgjengeren".

 

Det er naturlig nok ikke verdt å nevne alle manglene på P4C800 som nå kommer med P4C800-E Deluxe, snarere kompatibilitets- og stabilitetsproblemer, kanskje?

Lenke til kommentar
Får iverfall håpe det blir bedre enn P4c800 for det har mange hatt problemer med,har selv testet 2stk med svert dårlig res.

 

Har søkt litt, men kan ikke umiddelbart se at du har postet disse problemene du har erfart med P4C800-kortet. Ettersom jeg er overmåte tent på P4C800-E Deluxe skulle det vært interessant å lese hva du opplevde som negativt med "forgjengeren".

 

Det er naturlig nok ikke verdt å nevne alle manglene på P4C800 som nå kommer med P4C800-E Deluxe, snarere kompatibilitets- og stabilitetsproblemer, kanskje?

 

Feks er det veldig kresent på minnet,på det siste jeg prøvde fikk jeg hele tiden beskjed om at bios manglet dette uansett hvilken biosversjon jeg innstalerte og på det første virket ikke lydkortet og det nektet å starte ved overklokking. ++++

Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor du ikke anser "i875P som noen løsning"?

 

Det jeg mener er at hvis jeg selv skulle kjøpt nytt hovedkort i dag ville jeg heller gått for et i865PE kort fremfor et dyrere i875P på grunn av at ytelsesforskjellen er omtrent lik i det PAT aktiveres. Jeg kunne kanskje skrevet at jeg personlig ikke hadde gått for et dyrere i875P-kort.

 

865 kortet er like bra som 875 så lenge du kan kjøre minnet synkront med fsb,men i det øyeblikket du begynner å klokke og minnet blir asynkront med fsb yter 865 dårligere enn875.

 

Dette var jeg ikke klar over, er det noe du har testet ut selv? Da blir jo i875P litt mer interessant...

Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor du ikke anser "i875P som noen løsning"?

 

Det jeg mener er at hvis jeg selv skulle kjøpt nytt hovedkort i dag ville jeg heller gått for et i865PE kort fremfor et dyrere i875P på grunn av at ytelsesforskjellen er omtrent lik i det PAT aktiveres. Jeg kunne kanskje skrevet at jeg personlig ikke hadde gått for et dyrere i875P-kort.

 

865 kortet er like bra som 875 så lenge du kan kjøre minnet synkront med fsb,men i det øyeblikket du begynner å klokke og minnet blir asynkront med fsb yter 865 dårligere enn875.

 

Dette var jeg ikke klar over, er det noe du har testet ut selv? Da blir jo i875P litt mer interessant...

 

 

SE HER: http://www.ocshoot.no/abit_is7g_1.htm

 

Er klar over at dette er et abit kort men har forstått det sånn at det gjelder for alle 865 kort.

Takk til vår gamle venn Byggern for testen.

Lenke til kommentar
Dette var jeg ikke klar over, er det noe du har testet ut selv? Da blir jo i875P litt mer interessant...

 

Ettersom vi begge bor i Stavanger bestiller jeg 2 stk P4C800-E Deluxe jeg da, så deler vi på portoen :D

 

Ja, hadde vært morsomt å prøve å fått plass til det inni min lille Pavilion (m-ATX).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er mitt nye oppsett ferdig oppsatt og konfigurert. Jeg må så langt si meg meget godt fornøyd med mitt nye hovedkort, og ikke minst S-ATA i raid0.

 

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

CPU: Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

RAM: 2 stk TwinMOS PC3700 TwiSTER DDR 512MB CL2.5 i dual channel

 

Så langt overklokker jeg manuelt til 3,6 med rock solid performance, nå gjenstår bare å lære mer om PAT, IAA og AI.

 

Når det gjelder diskene, har jeg satt opp RAID0 bestående av 2 stk Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA og får i SiSoft Sandra en benchmark som langt overgår SCSI 15.000RPM disk, med søketid på under 6 ms.

 

Forhåpentligvis vil mitt gamle hovedkort Asus P4G8X/DELUXE/GD trives og tjene sin nye eier godt i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...