Gå til innhold

[Løst] Får ikke installert GRUB (Arch installer)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle installere arch på laptopen min, ved siden av Win7, men GRUB vil ikke spille på lag. Jeg bruker LiveCD og NetInstall, og alt går som smurt, til jeg kommer til installasjon av bootloader. Uansett om jeg prøver å installere GRUB til mbr eller en egen partisjon (både logisk og utvidet) så klager den, og ber meg sjekke tty7. tty7 sier følgende:

 

grub> device (hd0,5) /dev/sda
grub> root (hd0,4)
Filesystem type unknown, partition type 0x7
grub> setup (hd0,5)

Error 17: Cannot mount selected partition
grub> quit

 

Laptopen er en HP Pavilion dv6-3046 15.6" HD, Radeon HD5650,Phenom II N620,6GB RAM,640GB, HDD,DVD±RW,kamera, BT,W7

 

Har prøvd mange forskjellige måter å ordne partisjonene på, men ingenting ser ut til å utgjøre noen forskjell. Har lite lyst til å installere Win7 på nytt.

 

Noen som vet hva som er galt, evt. har forslag til hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle installere arch på laptopen min, ved siden av Win7, men GRUB vil ikke spille på lag. Jeg bruker LiveCD og NetInstall, og alt går som smurt, til jeg kommer til installasjon av bootloader. Uansett om jeg prøver å installere GRUB til mbr eller en egen partisjon (både logisk og utvidet) så klager den, og ber meg sjekke tty7. tty7 sier følgende:

 

grub> device (hd0,5) /dev/sda
grub> root (hd0,4)
Filesystem type unknown, partition type 0x7
grub> setup (hd0,5)

Error 17: Cannot mount selected partition
grub> quit

 

Hvilken versjon av grub bruker du? Den nye versjonen teller partisjoner fra 1, mens den gamle teller fra 0. Hvilken disk er Arch installert på? Har du /boot på en egen partisjon, isåfall skal grub pekes dit. Hvilke filsystemer bruker du?

 

Hvis du skulle være i tvil om hvilken disk grub skal installeres på så kan du kjøre

% grub
grub> find /boot/grub/menu.lst

Da skal den rette disken komme opp. Hvis ikke noe kommer opp kan det være et tegn på at grub ikke er installert noen plass eller at den er installert på en partisjon med et filsystem som grub ikke forstår.

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken versjon av grub bruker du? Den nye versjonen teller partisjoner fra 1, mens den gamle teller fra 0. Hvilken disk er Arch installert på? Har du /boot på en egen partisjon, isåfall skal grub pekes dit. Hvilke filsystemer bruker du?

 

Hvis du skulle være i tvil om hvilken disk grub skal installeres på så kan du kjøre

& grub
grub> find /boot/grub/grub.conf

Da skal den rette disken komme opp. Hvis ikke noe kommer opp kan det være et tegn på at grub ikke er installert noen plass eller at den er installert på en partisjon med et filsystem som grub ikke forstår.

grub-legacy (aka grub1 aka grub 0.97) bruker /boot/grub/menu.lst, ikkje grub.conf

Lenke til kommentar

grub-legacy (aka grub1 aka grub 0.97) bruker /boot/grub/menu.lst, ikkje grub.conf

/boot/grub/menu.lst er en symlink til grub.cfg. Det er ihvertfall det på Gentoo, kan godt hende at det er annerledes på andre distroer.

 

Jeg endret på min forrige post for ordens skyld.

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Partisjonene mine er som følger:

1. SYSTEM (Win7 sin)

2. Windows7

3. Partisjon for filer og div.

4. Extended med:

- Arch

- Swap

 

Når jeg prøver å installere GRUB (gjennom Arch sin installer), får jeg opp to sda-er jeg kan velge mellom, men uansett hvem av de jeg prøver å installere GRUB på så vil den ikke...

 

EDIT:

Prøver å installere Grub 0.97.

grub> find /boot/grub/menu.lst finner ikke fila, da problemet ligger i å få installert grub.

Får fortsatt den same feilein (som i post #1)

 

EDIT2:

Får ikke bootet Arch som "existing OS" fra cden heller, så mulig det har skjedd noe annet rart også. Forslag?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Installere grub... mener du da å installere selve grub (dvs. fra pakke-systemet) eller å sette opp grub ("loaderen") ?

 

Hvis du bare har 1 disk (/dev/sda) i pc'en og /boot (og /boot/grub) finnes i "Arch" partisjonen, så bør det bli noe liknende:

 

Start grub

 

>grub

 

 

Fortell grub hvor staging filene finnes, dvs. grub-root (disse ligger normalt i /boot/grub, men husk det da regnes slik grub "ser" det før p-/s-ata driverne er lastet, til forskjell fra root= i menu.lst som forteller loaderen hvor root (/) på filsystemet er; har man kun 1 disk blir det endel enklere :) )

 

grub> root (hd0,4)

 

 

Installer grub til MBR, og avslutt grub

 

grub> setup (hd0)

grub> quit

 

/boot/grub/menu.lst for å boote enten Linux eller Windows, har tatt utgangspunkt i min, men alt i bold har jeg endret i hht. dine partisjoner (så godt jeg kunne). Resten får du enten prøve å bruke eller endre som det er nødvendig:

# Modified by YaST2. Last modification on Sat Jan 8 13:14:55 CET 2011

# THIS FILE WILL BE PARTIALLY OVERWRITTEN by perl-Bootloader

# Configure custom boot parameters for updated kernels in /etc/sysconfig/bootloader

 

default 0

timeout 10

##YaST - generic_mbr

gfxmenu (hd0,1)/message

##YaST - activate

 

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###

title Desktop -- openSUSE 11.3 - 2.6.34.7-0.7

root (hd0,4)

kernel /vmlinuz-2.6.34.7-0.7-desktop root=/dev/sda5 resume=/dev/disk/by-id/ata-FUJITSU_MPD3043AT_05241466-part

3 splash=silent quiet acpi=on elevator=cfq showopts vga=0x345

initrd /initrd-2.6.34.7-0.7-desktop

 

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###

title Windows

rootnoverify (hd0,0)

makeactive

chainloader +1

 

Har med vilje latt Yast-kommentarene stå for å vise at Yast håndterer (iallefall legacy) grub også :p

 

Edit: Glemte i farta at grub nummererer partisjone r fra 0, mens "/dev/sdX partisjonene" starter på 1.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Med å installere grub, mener jeg å installere grub fra Arch sin installer (fra CD). Installeringen av Arch selv går fint, men når jeg kommer til installering av bootloader klager grub, og jeg har ikke mye erfaring med grub, da jeg aldri har hatt problemer med grub før, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Har prøvd å gjøre som du foreslo, men får fortsatt:

Filesystem type unknown, partition type 0x7

når jeg prøver å fortelle grub hvor filene ligger (med root). Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

hmm... "type 0x7" er ntfs, så da blir det tydeligvis feil partisjon...

 

Sjekk om "tab-completion" funker, ved "grub-prompt" skriv:

 

root (hd0,

 

og trykk tab. Hvis du får opp en liste over mulige partisjoner så bør den du ser etter (basert på lista du skrev) ha type 0x83

Lenke til kommentar

Jeg prøvde også flere partisjoner etter at jeg fikk 0x7 på den første, med samme resultat. Skal uansett prøve "tab-completion" nå, og kommer til å skrive resultatet her igjen. :)

 

EDIT:

Prøvde nå "tab-completion" som du sa, men fikk da at alle filsystemer var "unknown" type 0x7. Men jeg formaterer jo til andre typer enn ntfs hver gang når jeg prøver å installere Arch (og GRUB). Ideer? Hittil har jeg hovedsaklig ordnet partisjonene på forhånd, og valgt "Manually configure block device, file system and mountpoints", og har prøvd å formatere som både ext3 og ext 4, uten andre resultater enn "0x7". Er det noe jeg overser, eller andre metoder jeg burde prøve?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke spesielt til installasjon av Arch (har aldri brukt den), men er det ikke like greit å (evt. partisjonere og) formattere under installasjonen?

 

Men når du brukte "tab-completion", hvor mange partisjoner listet den opp? Listet den opp så mange du forventet?

Lenke til kommentar

Antallet var som forventet da jeg brukte "tab-completion" ja. Men jeg skjønner ikke hvordan partisjonen(e) kan være formatert som ntfs når jeg får installert Arch smertefritt ved å formatere som ext3/4 (noe som jo blir gjort under installasjon). Men jeg skal prøve en av de andre alternativene nå, og se om jeg får et annet resultat.

 

EDIT:

Prøvde igjen nå, og ser forresten at det dukket opp en partisjon mindre enn forventet, men det kan kanskje være den extendede? Ikke vet jeg i alle fall..

Da jeg valgte "Manually partition hard drives" (eller noe lignende), fikk jeg en fin feilmelding da cfdisk skulle åpnet seg, og måtte velge det samme alternativet som sist. Feilmeldingen:

FATAL ERROR: Bad primary partition 3: Partition ends in the final partial cylinder. Press any key to exit cfdisk

Hva betyr dette, og hva kan jeg evt. gjøre?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Har lest denne tråden igjennom, og ser at uansett hva du prøver på så nekter Grub å fullføre installasjonen av Arch.

 

Tips:

Når du kommer til partisjoneringa gjennom Arch's installer, slett partisjonen hvor Arch skal inn på først, og bygg den på nytt, en gang til, og så kryss av for at arch skal formatere partisjonen først før noe annet gjøres.

 

Spørsmål: du har ikke gjort ferdig partisjonene for Arch via windows og ett eller annet formaterings og partisjoneringsprogram der? Og så forsøkt deg med installer CD plata til Arch?

 

Uansett.. Poenget mitt er at jeg tror partisjonen hvor er Arch skal inn på, ikke er helt god, og må slettes fullstendig, og så bygges på nytt. Ser sånn ut iallefall.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det jeg har prøvd så langt er

1. Ordne partisjonene fra win7 sitt partisjonsprogram.

2. Ordne partisjonene fra gParted live CD

3. Ordne partisjonene fra Arch installer, men når jeg prøver å bruke cfdisk fra Arch live CD, så får jeg den erroren fra forrige post, altså får jeg ikke slettet partisjonen fra Arch installer.

 

Det jeg er redd for, er at eneste gjenstående alternativ er å bygge opp HELE partisjonsstrukturen på nytt, noe som er absolutt siste utvei siden jeg ikke har lyst til å installere win7 på nytt.

 

Jeg skal uansett prøve en gang til å slette partisjonen jeg skal ha Arch på, og opprette den på nytt igjen. Kanskje er det lucky number 99 eller noe i den duren.

 

EDIT: Leif

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...