Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sosial intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bare være seg selv er et dårlig råd for mange, men å være sitt "beste" selv er så mye bedre. En person kan alltids bli en bedre mann/kvinne og få større selvinnsikt, kunnskap og sosial intelligens.

Så bli kjent med deg selv, se hva som kan forbedres så vil nok flere ting bli bedre.

 

Sosial intelligens er bare noe de uten ekte definerbar intelligens påberoper seg å inneha. Og dette sier jeg ikke på samme måte som at enkelte sier at "det er innsiden som teller", når man egentlig selv vet at det er en stor løgn og at det kun er noe de "stygge" trøster seg med, kanskje ubevisst. Så får man legge til at ja, det indre teller mye, men det er ikke det Paris Hilton spiller på f.eks.

 

Når man får høre at man skal være seg selv, så er jo selvfølgelig den automatiske tanken at "seg selv" fungerer ikke. Men du er jo ikke deg selv heller i sosiale sammenhenger når du føler en slags angst for at du ikke er "sosialt intelligent" nok til å kunne omgås andre samtidig som de skal like deg. Når du er helt alene og ikke har noen faktorer som virker inn på deg som gjør deg nervøs e.l. Det er jo da du er fullt ut deg selv. Det er da du ser hvordan du egentlig er. Da må man jo gå ut ifra det og selv legge merke til hva du ikke liker ved deg selv, som du alikevel gjør. F.eks er en ting du da gjør er å IKKE stole på at den du er, er bra nok for andre. Du tenker ikke slik når du er alene, men først når du går ut av døra. Det er i mitt syn den største feilen hvertfall.

 

Hvis du tenker over hva du skal si og gjøre i sosiale sammenhenger, så trenger du ikke noen såkalt "sosial intelligens", du trenger intelligens. Ferdig med det. Det er bare å tenke rasjonellt og logisk og det klarer alle til en viss grad, men da må man også bruke hjernen, akkuratt som du bruker en muskel. Observer hva andre gjør og hva du selv gjør. Tenk over hvordan du ville reagert om du skulle si noe og selv hørte på, osv.

 

Nå kan de som sier seg å inneha sosial intelligens godt kritisere meg for å være en som "vet alt og har den hele og fulle sannheten om hva som er det beste for alle andre" i videre eventuelle kommentarer på dette i forumet, men hadde de selv hatt intelligens nok, så ville de sett objektivt på mitt innlegg og bedømt selv om det jeg sier er riktig og om ikke, kommet med konkrete grunner til at de mener det jeg sier er feil. Jeg holder en knapp på at det ville blitt med kritikken og "mobbingen" om at jeg bare "vet alt", men nå som jeg har tatt de på sengen, eller med buksene nede om du vil, så blir jo ikke dette noe av, og det er jeg glad for. Men jeg vil veldig gjerne ha kritikk fra noen som er villig til å forklare om det skulle være noe man ikke er enig i når det gjelder MINE råd, MIN erfaring. Så ville de kanskje ikke tenkt heller at jeg var en "sosialt intelligent" person, om jeg så skrev på en mer "ydmyk" måte, derimot om jeg ikke gjør det, så legges det spesielt godt merke til og må alltid kommenteres, og det vekk fra det aktuelle temaet. Og igjen, det er jo en selvfølge at dette er MIN mening og at jeg også er åpen for konstruktiv kritikk. Men ikke noe annet. Det er intelligens, ikke sosial intelligens. Og jeg snakker ikke om å ha høy IQ, men å TENKE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror intelligens er viktig, men bare fordi man er smart betyr ikke det at man har erfaringen som trengs. Intelligens kan hjelpe en person med å plukke opp sosiale normer og evnen til å tenke fort og komme på ting man kan si, men det å vise naturlig avslapphet og "flyte" litt mer i samtalen tar erfaring, og det er vel denne erfaringen man kan kalle sosial intelligens, samt empati og fokus på andre.

 

Angående det med at man er seg selv når man er alene, så er det halvveis riktig syntes jeg. Man er fri for sosial angst og kan tenke fritt på sine egne ting, men da er jo heller ikke den "andre" delen av en selv aktiv, den delen som interagerer med andre og er sosial, og det er jo også en viktig del. Min hypotese er at man er bare halvparten av seg selv i hver situasjon, og at det beste hadde vært å kunne blande disse sidene. Når man er ute og sosial så er man mer disiplinert og reservert, og man fokuserer mer på seg selv fra det ytre, mens når man er alene fokuserer man på sitt indre og har mindre disiplin angående det ytre. Uansett så tror jeg kuren for de fleste med sosiale problemer er erfaring, og å møte noen som de "klikker" med, ALLE kan jo ha en venn;)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Erfaringen er jo viktig ja. Men den kommer jo etter hvor man får testet ut sine teorier. Ti sannheter akseptert på tro lærer deg ingenting, men å bedømme selv hva sannheten er gir deg muligheten til å feile og deretter korrigere. Ikke minst vet du selv hva som er sant og hva som er feil noe du ellers kanskje ikke ville lært om du tok ting for gitt. Derfor mener jeg også at man ikke kan gi noen opplæring i "sosial intelligens" annet enn erfaring, igjen, gjennom å prøve og feile. Så den er jeg helt enig med deg i.

 

Kanskje du har rett i det andre du sier også. Igjen så får man hvertfall mulighet til å reflektere over hva du føler du gjorde galt slik at du kan prøve å gjøre det annerledes neste gang, og dette er jo en del av erfaringen også. Det er bare det at jeg synes det er feil å kalle noe for "sosial intelligens" fordi det høres ut som om at dette bare er noe noen er født med, mens andre ikke kan oppnå det. Veldig enig i det du sier.. Kanskje dette ordet kunne vært byttet ut med sosial erfaring istedenfor. De gir en plutselig en annen tankegang rundt det.

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...