Gå til innhold

Kombinere lavkarbo med lavkalori


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Siden jeg etter militæret har lagt på meg en del, så har jeg nå sett at det er på tide å gå ned i vekt. Jeg ser derfor på forskjellige metoder for å gjøre dette, og spesielt lavkarbo har fattet min interesse. Den metoden virker grei å følge; kan spise mye av maten jeg liker og ingen faste spisetider. Men så lurer jeg på om den virkelig er så effektiv? Og tenker derfor på om det er mulig å kombinere en lavkarbo-diett med et kaloriunderskudd? Altså, det er jo mulig, men er det lurt?

 

Slik jeg har tenkt det så spiser jeg alt det jeg kan spise på en lavkarbo-diett, men bare mindre enn jeg pleier. Skal forøvrig nevnes at jeg trener styrke 3 ganger i uka, og skal begynne igjen med kondisjon om ikke altfor lenge.

 

-HOK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd alt av dietter og livsstilsendringer. Har gått ned 30 kilo per dags dato med Lavkarbo, og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet.

 

Både lavkarbo og kalori går sikkert ann, med mye grønnsaker, kylling, hjemmelaget knekkebrød med mye fiber osv, men jeg vil ikke anbefale deg det. Jeg tror du vil være sliten og uopplagt hvis du kjører et slikt løp. Du kan jo heller passe på kaloriene, men fokusere på karbene.. Men på lavkarbo er det fettet som gjør at blodsukkeret stabiliserer seg og at du slipper å gå sulten.. Tror kanskje også du risikerer at det blir vanskeligere å holde et slikt opplegg uten fettet, iallefall til å begynne med..

 

Resultatene er individuelle, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er sikker på at du vil oppnå vekttap og bedre helse om du bare stoler litt på opplegget. Gi det en uke og kjenn forskjellen så blir du sikkert overbevist du også :)

 

edit : jeg trener selv mye, og det er ikke noe problem med lavkarbo og trening.. :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg gratulere deg med godt jobba! Tenker jeg begynner på lavkarbo, også får vi se hvor det går. Føler jeg at jeg kan klare å spise mindre + at jeg trenger å gå ned litt mer i vekt, så kan jeg bare spise mindre. Er jo ikke verre enn å prøve det et par ukers tid og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Jeg spiser lavkarbo og teller kalorier, har foreløbig gjort det i kort tid, men er kjempefornøyd med både det jeg spiser, formen og vektnedgangen.

 

Ligger på ca 1700 kcal de dagene jeg ikke trener og 2000 de dagene jeg trener. Syns det er mye lettere å holde meg til kcal mengden på lavkarbo iforhold til f.eks. grete rode som jeg tidligere har prøvd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kroppen din vil gå i sparemodus etterhvert, og du vil ikke forbrenne noe lenger. Det vilføre til at du sprekker og begynner å spise igjen og legge deg til samme nivå som da du begynte..

Finn en løsning som virker over lengre tid.

Hvis man ikke har et brutalt underskudd så vil vel ikke kroppen gå i nød-modus? Litt av muskelmassen vil nok forsvinne, som fører til en noe lavere forbrenning, men det vil da ikke være så ekstremt mye?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så blir lavkarbo som å telle kalorier, uten å faktisk telle kalorier. Siden man spiser mer fett og proteiner vil man bli fortere mett, og dermed spise mindre. Men jeg har etter litt frem og tilbake med meg selv funnet ut at jeg rett og slett bare legger meg i kaloriunderskudd, og spiser sunn mat. Eneste er at jeg lurer på om kroppen min allerede går i sparemodus. Jeg spiser egentlig veldig lite. Gjerne bare 1000-1500kcal om dagen. Og ved å kutte 500kcal fra dette igjen vil virke, for meg, å være altfor, altfor lite. Bør jeg gi kroppen masse mat en-to uker, for så å legge meg i et kaloriunderskudd når kroppen har justert opp forbrenninga igjen? Lagde en tråd på dette, men fikk kun usaklige svar.

Lenke til kommentar

Akkurat derfor jeg ble litt sjokkert over hvor lite jeg faktisk spiser. Og akkurat derfor jeg lurer på om kroppen går i sparemodus. Målet mitt er å bli slankere. Få ned fettprosenten på et akseptabelt nivå. Har ikke akkurat noe mål om sixpack. Vil det lønne seg å spise mye et par ukers tid, for så å starte på kaloriunderskudd?

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Ha jevnlige diettpauser, spisedager, oppkarbinger whatever.

 

Forbenningen din dør ikke av èn uke med underskudd.

 

Hvis du er villig til å satse litt så kan du også ta clenbuterol og ephedra/caffein stack for å hindre at det skal gå så hardt utover metabolismen.

 

 

Men enkleste er å ha en oppkarbing èn dag i uka, der du spiser 12-16g karbohydrat per kilo fettfri kroppsvekt. Så går du tilbake til lavkarboen.

Men ja, lavkarbo er som å telle kcal uten å gjøre det. - Det er ikke magi, spiser du for mye så legger du på deg uansett hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...