Gå til innhold

Flippe bakgrunn for hver repetisjon nedover?


Anbefalte innlegg

Jeg har en treplatebakgrunn på www.undervisningsbyrået.no som repeteres sideveis.

 

På skjermer med høyere oppløsning enn 1200px i høyden, vil den kappes brått av mot det hvite.

 

Problemet er ikek å repetere bakgrunnen nedover, men fordi bildet er så stort og komplisert, ser det ikke pent ut.

Hadde jeg derimot kunne snudd bildet opp ned, speilet det nedover, når det repeteres for andre gang, så hadde de identiske kantene møtt hverandre. Og dermed hadde bakgrunnen sett sømløs ut.

 

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en treplatebakgrunn på www.undervisningsbyrået.no som repeteres sideveis.

 

På skjermer med høyere oppløsning enn 1200px i høyden, vil den kappes brått av mot det hvite.

 

Problemet er ikek å repetere bakgrunnen nedover, men fordi bildet er så stort og komplisert, ser det ikke pent ut.

Hadde jeg derimot kunne snudd bildet opp ned, speilet det nedover, når det repeteres for andre gang, så hadde de identiske kantene møtt hverandre. Og dermed hadde bakgrunnen sett sømløs ut.

 

Er dette mulig?

 

Det er ikke mulig å gjøre dette med HTML eller CSS. En mulighet er å lage bildet med dobbel høyde, og speilet bildet i nedre halvdel.

Lenke til kommentar

Flisemønstere er ut.

Bakgrunner som dette er framtiden for all webdesign.

Regner med at du spøker, eller at jeg missforstår hva du mener.

 

Vedlegget er forøvrig ditt eget bakgrunnsbilde gjort om til en 1230x1100 sømløs bakgrunn.

Den erkomprimert til 100 Kb, om du vil optimere bildet ytterligere kan du gjøre H og B delelig med 4 (uten rest), dette har sammenheng med hvordan algoritmene brukt i bildekomprimering fungere.

Lenke til kommentar

Flisemønstere er ut.

Bakgrunner som dette er framtiden for all webdesign.

Regner med at du spøker, eller at jeg missforstår hva du mener.

 

Vedlegget er forøvrig ditt eget bakgrunnsbilde gjort om til en 1230x1100 sømløs bakgrunn.

Den erkomprimert til 100 Kb, om du vil optimere bildet ytterligere kan du gjøre H og B delelig med 4 (uten rest), dette har sammenheng med hvordan algoritmene brukt i bildekomprimering fungere.

Jeg lurte på hvorfor du la bildet ved. Trodde det var en feil.

Hva er forskjellen på dette og det jeg bruker?

 

Hva har du gjort med det?

 

Edit:

 

Ser nå at det er foretatt noen endringer ja, men har du også vært ute med clone stamp tool her? Ser på planke to at det plutselig er en lys strek i midten blant annet.

 

Dette la jeg ikke merke til først, noe som kan være et godt tegn.

 

Edit 2:

 

Etter å ha sammenlignet nøye, ser plutselig ikke treverket naturlig ut lengre. Rillene kappes, fargene er ugjevne, og det ser voldtatt ut av photoshop.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Ser nå at det er foretatt noen endringer ja, men har du også vært ute med clone stamp tool her? Ser på planke to at det plutselig er en lys strek i midten blant annet.

 

Dette la jeg ikke merke til først, noe som kan være et godt tegn.

 

Etter å ha sammenlignet nøye, ser plutselig ikke treverket naturlig ut lengre. Rillene kappes, fargene er ugjevne, og det ser voldtatt ut av photoshop.

Det var meningen å illustrere at hvilke som helst bakgrunn kan gjøres sømløs, og at dette er bedre enn å hacke til med diverse teknikker.

Husk forøvrig at bakgrunnen din ikke vil være det folk fokuserer på, den trenger altså ikke være perfekt så lenge den lager rett illusjon.

 

Helheten er mer enn summen av enkeltdelene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ser nå at det er foretatt noen endringer ja, men har du også vært ute med clone stamp tool her? Ser på planke to at det plutselig er en lys strek i midten blant annet.

 

Dette la jeg ikke merke til først, noe som kan være et godt tegn.

 

Etter å ha sammenlignet nøye, ser plutselig ikke treverket naturlig ut lengre. Rillene kappes, fargene er ugjevne, og det ser voldtatt ut av photoshop.

Det var meningen å illustrere at hvilke som helst bakgrunn kan gjøres sømløs, og at dette er bedre enn å hacke til med diverse teknikker.

Husk forøvrig at bakgrunnen din ikke vil være det folk fokuserer på, den trenger altså ikke være perfekt så lenge den lager rett illusjon.

 

Helheten er mer enn summen av enkeltdelene.

 

Lykke til.

 

Men hva slags metode brukte du for å gjøre den sømløs?

Hvis du forteller meg det, så kan jeg pusle med det selv, og bruke litt mer tid på å perfeksjonere resultatet.

Lenke til kommentar

Da blir det et spørsmål om det lønner seg rent designmessig.

Skulle bildet vært dobbelt så høyt, snakker vi om en fil på over 300kb. Er det for mye for folk å laste ned den dag i dag?

Jeg bruker sette "fyfy" grensen på 150kb pr page-load, for mobil/ipad sider 50-70kb pr page-load.

Avhenger også av hvem siden er rettet mot, er det en helpdesk etc som brukers internt er ikke det så veldig nøye.

 

Men glorete sider lasset i unødvendig gfx lager jeg ikke.

Mange vil gjerne si kunden bør få hva (de mener) de vil ha, men skal være et produkt jeg kan sette navnet mitt bak også.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Bruk heller en sømløs bakgrunn ("tile pattern").

Prøv vedlagt bilde med:

 

html
{
   background-image: url("images/wood-pattern.jpg");
}

Ønsker fortsatt å høre metoden du brukte for å få dette til.

Heisann. Det var en blanding av en del forskjellige teknikker.

Normalt pleier jeg gjøre noe slikt:

  1. Duplisere laget og speilvende det i retningen det skal repetere (slik at du faks får top-kanten av det nye laget i bunn)
  2. Bruk en stor erasor med myke kanter og lav flow til å gradvis fjerne det speilede laget slik at overgangen blir jevn mellom de to lagene (nedre del av nytt lag beholdes slik at kantene kan speiles om dette)
  3. Lapp over med history brush og clone tool der det trengs
  4. Merg bildet og jevn over med en airbrush/clone tool/dodge/burn
  5. Sjekk at bildet repeterer som ønskelig ved å duplisere laget i høyde/bredde
  6. Jevn eventuelt over sømmen som i punkt 3-5

Det ligger en del toturials om dette på nett. Mye av det er egentlig prøv/feil. Ikke vær redd for å bruke history brush eller å gå tilbake noen steg i history panel. Jeg vil råde deg til å sette antall steg i history til maks i settings. Som regel er det sirkelformede lyse området blitsen gir det mest kompliserte å omgå.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...