Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Har programert Java, og prøver nå på C#. I Java så kunne man legge resurser som bilder i mappen til prosjektet og kalle dem inn vha. en file path som "/resources/bilde.jpg". Finnes det noe lignende i C# eller må jeg bruke fullstendig file path?

 

Og isåfall, hvordan funker dette når det skal kompileres til en .exe fil, legges de automatisk med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Har programert Java, og prøver nå på C#. I Java så kunne man legge resurser som bilder i mappen til prosjektet og kalle dem inn vha. en file path som "/resources/bilde.jpg". Finnes det noe lignende i C# eller må jeg bruke fullstendig file path?

 

Og isåfall, hvordan funker dette når det skal kompileres til en .exe fil, legges de automatisk med?

Nei du trenger ikke fullstendig path. Hvis du har et bilde inni en mappe kalt media, og en exe fil som ligger i en mappe kalt debug, så kan du hente opp bilde via "../media/bildet.png". Så pathen er relativ til hvor programmet startes.

 

-Tapped

Lenke til kommentar

Ulempen med å sette "build target" til "resource" eller "embedded resource", er at innholdet blir innvevd i dll- eller exe-filen. Jeg vet ikke om størrelsesøkningen har noe å si for små mengder, men setter du build target til "content" så kan du lett se hvilke ressurser (lyd, sprites etc) som brukes, uten å hente ut en ressurskatalog fra dll- eller exe-filen.

Endret av danerik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange takk for svarene, endte opp med å bruke en annen måte, selv om jeg antar at de foreslåtte her kanskje er vil være bedre. Får prøve det neste gang :)

 

Endte opp med å legge mappen med filene i Debugg folderen og bruke Path.GetApplicationExecutablePath eller noe i den duren.

 

Mulig det ikke er best practice, men det funker nå ihvertfall etter den er kompilert om folderen med bildene er på samme plass som .exe filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...