Gå til innhold

Batteri og generator


spøkelse

Anbefalte innlegg

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

 

I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

 

I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi?

Hvordan tilstand? Motoren går og alt av EL er frakoblet. Og da går spenninga ned - nei det tror jeg ikke noe på.
Lenke til kommentar

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

Er stygt redd for at dynamoen din snart må stedes til hvile. På min bil måler jeg 14,45 V på batteripolene med motoren på tomgang, bakrute- og speilvarme på, fjernlys på, og kupevifta på full peising.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Når spenningen ligger på 13V tilføres batteriet 0,2V og batteriet lades. Så lenge spenningen ligger stabilt på 12,8V eller høyere vil ikke batteriet tømmes.

Takk, det var dette jeg også trodde.

 

For de som lurte har jeg ingen strømproblemer, for ladespenningen ligger på ca 13,5-14,0 med litt turtall. Var bare interessert i teorien bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...