Gå til innhold

Batteri og generator


spøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

 

I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

 

I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi?

Hvordan tilstand? Motoren går og alt av EL er frakoblet. Og da går spenninga ned - nei det tror jeg ikke noe på.
Skrevet (endret)

Når spenningen ligger på 13V tilføres batteriet 0,2V og batteriet lades. Så lenge spenningen ligger stabilt på 12,8V eller høyere vil ikke batteriet tømmes.

Endret av Eularion
Skrevet (endret)

Er ikke optimal ladespenning 14.6 Volt? Det er dessuten lite sannsynlig at spenninga over batteriet går ned dersom du skrur av alt EL.

 

Edit: Beklager, leste feil. :)

Endret av Quote
Skrevet

Er ikke optimal ladespenning 14.6 Volt? Det er dessuten lite sannsynlig at spenninga over batteriet går ned dersom du skrur av alt EL.

Han sier jo at han skrur på alt av elektrisk utstyr...

Lade spenning varierer fra bil til bil, eldre utstyr mister også ofte noe effekt

Skrevet (endret)

Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt.

Er stygt redd for at dynamoen din snart må stedes til hvile. På min bil måler jeg 14,45 V på batteripolene med motoren på tomgang, bakrute- og speilvarme på, fjernlys på, og kupevifta på full peising.

Endret av oppvaskkost
Skrevet

Hvis det er en litt eldre bil kan det hende den må litt over tomgang for å gi nok spenning. Min gamle '94 Citroen gav bare ca. 13,5 på tomgang. Men bare littegranne mer turtall så gikk spenninga opp til ca. 14,4V.

  • Liker 1
Skrevet

Siden spenningen over polene på generatoren er høyere enn batterispenningen vil jeg i utgangspunktet tro at du ikke tapper batteriet slik.

  • Liker 1
Skrevet

Når spenningen ligger på 13V tilføres batteriet 0,2V og batteriet lades. Så lenge spenningen ligger stabilt på 12,8V eller høyere vil ikke batteriet tømmes.

Takk, det var dette jeg også trodde.

 

For de som lurte har jeg ingen strømproblemer, for ladespenningen ligger på ca 13,5-14,0 med litt turtall. Var bare interessert i teorien bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...