Gå til innhold

Boxee og NAS = suksess?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har planer om å kjøpe et NAS som jeg setter på et teknisk rom i et serverskap. Dette blir min medie server. Deretter har jeg kablet nettverk til alle rom i huset, slik at jeg via en switch kan dele disse filene.

 

I stuen har jeg tenkt å ha en boxee for enkel avspilling av filmer, serier, bilder og musikk.

 

Da får jeg følgende oppsett (vedlagt)

 

En viktig ting for meg er at NAS'et ikke støyer for mye. I følge produktinfo skal NASet støye 22db, mens diskene skal vera relativt sitlle og switchen er vifteløs.

 

Hva syns dere? Noe som bør forandres?

post-9430-0-66816900-1294922226_thumb.jpg

Endret av Becks69
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg synes planen virker glimrende. Det hadde sikkert holdt med den billigere modellen fra Synology 411j, koster halvparten. Den er tregere men til streaming av film holder det. Men du vil kanskje ha bedre ytelse til andre ting også? Har du sett testene av den? Testet på en drøss steder og alle synes den er bra og gir mye for penga. Her er to linker rett til konklusjonene:

 

http://www.trustedre...ation-DS411j/p3

 

http://www.kitguru.n...s411j-review/6/

 

 

Jeg har selv hatt en Netgear ReadyNas Duo med to 1TB-disker en stund. Min TV kan i teorien spille av streamer fra NAS-en, men det funker ikke helt. Filmen går i 10-15 minutter og så kobler den seg fra. Derfor bygde jeg meg en HTPC og slang inn to Western Digital AV-GP 2 TB. Dette er disker som er spesielt konstruert for audiovisuelt innhold. Har ikke peiling på om det funker bedre i praksis enn de to vanlige 2TB-diskene jeg har i arbeids PC-en min (de er de samme som de du har valgt). Men jeg tenkte jeg skulle kjøpe dem for å prøve. Du kan jo vurdere det selv, her er en test av AV-diskene:

Tech-Arp: Western Digital AV-GP 2 TB

 

Få høre om du har noe tro på dem eller om de vanlige er like greie.

 

Jeg har også lurt på å kjøpe en NAS med fire disker, nærmere bestemt billigversjonen av den disken du har valgt. I den sammenhengen lurte jeg på om det er mulig å bruke RAID 1 med de to AV-diskene i par, og et RAID 1 til med de to vanlige. Er det mulig, eller blir ikke raidene i par på den måten i et NAS?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Har ikke peiling. Jeg ville stolt mer på testene enn en butikk. Synology kjører et linuxbasert system så vidt jeg vet. Og jeg tror de er flinke til å oppdatere, så det burde være håp for støtte for store disker.

 

Noen andre som har mer peil på dette?

 

Edit:

Filsystemet er ext4 og det støtter opp til en million terabyte... men en annen ting er hvilke disker enheten er kompatibel med. Sjekket Synologys sider og der var det ført opp en Hitachi 3TB disk. Det vil sikkert komme andre 3TB-disker på denne listen. Og hvis du sjekker i forumene finnes det sikkert folk som har prøvd med andre 3tb-disker og rapporterer om det funker. Sånn har det ihvertfall vært på Neagear nas-en min. Flere disker kom til etterhvert.

 

Du finner alt du trenger av slik info på Synologys sider:

 

DS411j hovedside

 

Lagringsinfo

 

Kompabilitetsliste

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...