Gå til innhold

Squeezebox får Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en stoooor drawback her, og det at bare de nyeste squeezeboxene fungerer. Logitech skylder på at de eldre devicene ikke har plass eller kraft nok til å dekode ogg vorbis med kryptering on the fly, løsningen ville vært å gjort slik den uoffisielle plugin'en gjør, bufre på server, men det setter visstnok Spotify en sperre for, muligens pga kontrakter med plateselskaper.

 

Det skal tydeligvis ikke være barebare her i teknologiverden.

Lenke til kommentar

nomore: Jeg har gammel squeezebox+duet. Hva må jeg gjøre for å få igang spotify?

 

Det finnes en 3.parts plugin som er laget av triode, gjør et søk for å lese mer om det, den krever en del ting, bla at du har en server med riktig prosessor.

 

Til personen over: det står i artikkelen hvilke modeller som er støttet, radio og touch

Lenke til kommentar

De nye er de med grafisk fargeskjerm. Fellesnevneren for disse er at de kjører SqueezeOS. Dvs Touch og Radio. Duett kontrolleren(dvs Squeezebox Controller) kjører og SqueezeOS, men kan ikke spille av lyd direkte selv, og kan derfor heller ikke brukes. Gamle regnes da for å være alle andre(Slimplayer(SliMP3), Squeezebox v2, Squeezebox Classic(v3), Squeezebox Boom og Squeezebox Receiver).

Lenke til kommentar

Spotify krever av gode grunner vil jeg si at lydstrømmen skal være kryptert helt fram til avspillingsenheten. Logitech kan ikke gjøre noe med det. Det er bare Touch og Radio som er istand til (antar det står på CPU'en) å gjøre dekodingen lokalt.

 

Pluginen som Triode har utviklet dekoder i serveren. Etter det jeg vet til FLAC som så dekodes på de ulike boksene. Den fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Spotify krever av gode grunner vil jeg si at lydstrømmen skal være kryptert helt fram til avspillingsenheten. Logitech kan ikke gjøre noe med det. Det er bare Touch og Radio som er istand til (antar det står på CPU'en) å gjøre dekodingen lokalt.

 

Pluginen som Triode har utviklet dekoder i serveren. Etter det jeg vet til FLAC som så dekodes på de ulike boksene. Den fungerer utmerket.

 

Det er forsåvidt greit nok at det skal være kryptert helt til avspillingsenheten, men hvor stor skade kan det være at det blir transkodet i sqeezeboxserver som, så vidt jeg vet, må være på ditt lokale nettverk uansett. Det er begrenset hvor interessant det er å formidle den lydstrømmen videre...

 

/Espen

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt greit nok at det skal være kryptert helt til avspillingsenheten, men hvor stor skade kan det være at det blir transkodet i sqeezeboxserver som, så vidt jeg vet, må være på ditt lokale nettverk uansett. Det er begrenset hvor interessant det er å formidle den lydstrømmen videre...

Poenget er at ikke alle ønsker å ha en Squeezeserver lokalt i nettverket. Jo flere tjenester som blir tilgjengelig via MySqueezeBox.com jo mindre behov er det for en lokal server. Og det kan eg forstå. Ikke alle som har, kan eller vil ha en lokal server. Ulempen da er at mer arbeid må dyttes over på spilleren og det krever igjen sitt av spilleren. De gamle blir enkelt og greit for svake.

 

Eg på min side har, og vil ha, en lokal server. Samtidig har eg gamle spillere også, så den offisielle pluginen er uaktuell.

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at man ønsker å forhindre, eller gjøre det for enkelt, at noen lagrer denne lydstrømmen til disk. Altså, lag din egen mottager som ikke spiller av men lagrer til disk. Det finnes software baserte squeezebox avspillere.

 

Det er allerede for enkelt, vil man lagre musikken som spilles av i Spotify gir det første googletreffet på "save spotify music" meg 3 alternativer. Så lenge lyden går gjennom et lydkort kan dette gjøres like enkelt med spotify's egne programvare som hvis lyden blir transkodet på en server.

 

Det er forsåvidt greit nok at det skal være kryptert helt til avspillingsenheten, men hvor stor skade kan det være at det blir transkodet i sqeezeboxserver som, så vidt jeg vet, må være på ditt lokale nettverk uansett. Det er begrenset hvor interessant det er å formidle den lydstrømmen videre...

Poenget er at ikke alle ønsker å ha en Squeezeserver lokalt i nettverket. Jo flere tjenester som blir tilgjengelig via MySqueezeBox.com jo mindre behov er det for en lokal server. Og det kan eg forstå. Ikke alle som har, kan eller vil ha en lokal server. Ulempen da er at mer arbeid må dyttes over på spilleren og det krever igjen sitt av spilleren. De gamle blir enkelt og greit for svake.

 

Eg på min side har, og vil ha, en lokal server. Samtidig har eg gamle spillere også, så den offisielle pluginen er uaktuell.

 

Det er et greit poeng, men Logitech selv har uttalt at transkoding på server er en løsning de er åpne for å se på hvis de får muligheten, for å kunne tilby (noe av) den samme tjenesten på tvers av all hardware. Personlig bruker jeg Squeezebox til å spille av lokal musikk, radio og spotify, og har derfor sqeezeboxserver kjørende på filserveren.

 

/Espen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...