Gå til innhold

Reklamer før i tiden og nå..


Bleenda

Anbefalte innlegg

Hei, driver og skriver en oppgave om reklame før i tiden vs nå.. med en problemstilling lik : På hvilken måte har reklamene endret seg. Imo dette er en norsk oppgave bør jeg nesten ta med litt om språkbruk osv, noen som har noe lurt å komme med? Kjørt meg litt fast..

 

Typiske trekk med gamle som jeg har notert meg : ¨

Opplysning / Dokumetarpreg

Basert på sketsj

Brukte avanserte ord folkemunnet ikke kjente igjen

Retoriske hjelpemiddler : gjentagelse! (slike er gull verdt, så om noen kommer på noe slikt hadde det vert flott!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raklame har jo endret seg enormt de bare de siste årene. Da tenker jeg først og fremst platformmessig. Tidligere har jo reklame som regel begrenset seg til kingkasting (radio/tv) og trykksak (avis/magasin), men i senere tid utviklet seg på digitale medier som web og mobil.

 

Dette har jo uten tvil påvirket oppsett av salgstekst. En erfaren "websurfer" leser faktisk ikke tekst, men scanner den. Dette tar mediebransjen til betrakting når det skrives salgstekster.

 

Vi ser gjerne at tekstene blir kortere, har ofte argumentasjon bygget i antiklimaks osv. Et annet punkt er interaktivitet og gjerne spill i forhold til reklame.

 

Eks: http://www.freia.no/2010/

 

I høst skrev jeg et relativt omfattende essay (faglig artikkel) om dette temaet, i forbindelse med utdanningen min på Høgskolen i Gjøvik. Den er ikke direkte vinklet mot reklame, men kan med letthet vinkles dit hen.

 

Hvis du er interessert kan du laste ned essayet. Kanskje du blir inspirert =)

Karakter: B

 

EDIT: Jeg har også skrevet et essay om retorikk der jeg blant annet analyserer eksemplet gitt ovenfor - Freia kanmpanjen. Hvis dette er interessant kan du ta det per PM. Det er flere som har vært med på denne oppgaven, så jeg vil ikke legge den ut offentlig.

Endret av emilkje
Lenke til kommentar

Da kan du jo for eksempel ta for deg hvordan mye av reklamen henvendte seg til husmødre. Se på forskjellen i kjønnsrollene mellom dengang og nå.

Spesielt amerikansk reklame henviser seg til "husmødrene" fortsatt, men sikkert på en annen måte. Nå skjer det for det meste ved å drite ut mannen samtidig som kvinnen opphøyes som den smarte og den med kontroll. Og antar de gjør det fordi det med kontroll stemmer, at menn lar seg styre av kvinner når det gjelder ulike innkjøp.

 

Men dette er fra en som har gått helt lei av reklame og har unngått det så mye som mulig de siste 5 årene.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...