Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Focus eller Skoda Octavia stasjonsvogn?


hamiso

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytta inn i ein nyare bruktbil, stasjonsvogn.

Har eit budsjett på mellom 140.000 til 175.000,-

Me er familie med to barn og har lenge ynskt oss meir bagasjeplass i ei stasjonsvogn.

 

I dette prisområdet er det fleire Ford Focus og Skoda Octavia med modellar mellom 2006 - 2008, og 30000 - 80000 km, som ser interessante ut.

Er ute etter ein bil som er mest mogleg driftsikker og rimeleg i drift, og har høyrt ein del bra om desse to.

 

Ford Focus ser ut til å vera litt rimelegare i forhold til modell og km.

-Men kva bil ville de anbefalt?

-Skoda Octavia er vel noko større. Men har den merkbart meir bagasjeplass?

 

Håpar på gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i mellomtida funne ut litt sjølv;

-Ford Focus har ifølge testar betre køyreeigenskapar

-Skoda Octavia har 580 liter bagasjeplass, Ford Focus omlag 500. Men Focusen er breiare. Og har visstnok ganske god passasjerplass.

-Men: Ser at Focus er blant bilane som har størst risiko for rust, ifølge ei svensk undersøking av bilar frå 2000-2005.

Modellane som eg ser på, er 2007, 2008. Og er det nokon som har negative eller positive erfaringar i forhold til desse modellane og rust?

Lenke til kommentar

Ford Focus:

+ Økonomisk motorer (1.6TDCi laget av PSA)

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fem stjerners kollisjonstest

-+ Høyt verdifall (Fint hvis du kjøper brukt etter endel år, ikke bra om du kjøper ny)

- Lave serviceintervall

 

Skoda Octavia:

+ Holder seg godt i pris

+ Høy serviceintervall (mener det er 30 000 KM mot 20000 hos Ford?)

- Høyere forbruk enn Ford Focus

- Fire stjerners kollisjonstest

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ford har vel relativt høye service priser i tillegg?

 

Kanskje ikke verdens mest diplomatiske svar (mtp på bilen i signaturen min :-)), men Opel Astra Stv. bør absolutt også være innenfor din grense, ser ingen grunn til å ikke ta den med i vurderingen iallefall.

Lenke til kommentar

Har 2005mod Octavia 2 selv, og prisen på servicene syns jeg er skyhøye så lenge du skal på merkeverksted, kan nevne 3200NOK for oljeskift. Trøsten er at det er nesten halv pris hos de fleste ikke-merkeverkstedene.

 

Feil jeg har hatt på bilen

 

-Byttet en demper på bakluka(ordnet på garanti).

-Cruisekontrollen kan være vrang når bilen har stått lenge i solsteika på sommeren, man må trykke på den 2-3 ganger før den aktiveres. Det er en kjent svakhet.

-Parkeringsensorene klikket for et par mnd siden, har ikke sjekket hva det kan være da jeg ikke har så mye brukt for de.

 

Cruise og park.s er ekstrautstyr på alle modeller bortsett fra L&K som jeg har. Itilleg har de oppstått etter at reklamasjonsretten har gått ut.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Ford har vel relativt høye service priser i tillegg?

 

Kommer an på hva du mener med relativt. Hvis du mener som i relativt i denne problemstillingen så har Ford omtrent samme pris som VW på sine servicer. Regner med at Skoda har ca. samme priser. Jeg vil uansett oppfordre til å presse pris ved hjelp av ikke-merke verksted, evt. benytte. Merkeverkstedene må snart innse at de ikke er så mye verd som de tar betalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Folk benytter seg ofte av merke godkjente verksted, ene og alene av den grunn at div. garantier er ikke gyldige vist ikke.

Ta f.eks. Mercedes som har 20-30års rustgaranti.

Kjenner en som eier en W211 (03-mod) som han fikk i rust i kanalene, hadde det ikke våre for han og forrige eier hadde kun hadde service på bilen v/ Bertel O'Steen, hadde han aldri fått det dekket.

 

Angående priser på Ford service så har jeg hørt om folk så har betalt opp under 10 000. Da snakker vi Mercedes prise :dontgetit:

Lenke til kommentar

Folk benytter seg ofte av merke godkjente verksted, ene og alene av den grunn at div. garantier er ikke gyldige vist ikke.

 

Alle verksteder har tilgang til bilens serviceskjema, så lenge dette blir fulgt og dokumentert gjelder garantien.(eu lovverk)

 

At merkeverksteder vrir seg unna er noe helt annet, det gjør noen av de uansett om du har tatt service eller ikke der.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Angående priser på Ford service så har jeg hørt om folk så har betalt opp under 10 000. Da snakker vi Mercedes prise :dontgetit:

På en Ford F150 da eller ;) ?

 

Aftenposten hadde en test i 2005 på forskjellige merker. Nekter å tro at prisbildet har endret seg så drastisk siden da: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/nyheter/article994780.ece

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående priser på Ford service så har jeg hørt om folk så har betalt opp under 10 000. Da snakker vi Mercedes prise :dontgetit:

På en Ford F150 da eller ;) ?

 

Aftenposten hadde en test i 2005 på forskjellige merker. Nekter å tro at prisbildet har endret seg så drastisk siden da: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/nyheter/article994780.ece

Førstegangsservice det der.

Nekter å tro at en normal service blir på rett under 1000,- for en BMW 320d, "selv i" 2005.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspel.

 

I det siste har det dukka opp nokre Toyota Corolla som er innanfor budsjettet.

Dette er i utgangspunktet ein bil eg lenge har ynskt meg. Og Corollaen sitt gode rykte er det jo ingenting å sei på.

 

-Men er Focus minst like driftsikker? Leste ein stad at dei hadde minst feil, med Corolla på 2. plass.

-Focus har eit ganske breidt baksete. Ca 130 cm, så vidt eg hugsar. Trur det skal kunna gå med plass til to barnesete pluss ein 9 åring...eller?

Så korleis er baksetebredden på Corollaen?

-Dei fleste Corolla blir seldt med 90 hk, medan ein del Focus har 109. I kva grad vil ein kunna merka denne forskjellen med opplasta feriebil?

-Reknar med at me vil ha ein slik bil i omlag 10 år, Korleis trur de verdien er på Focus samanlikna med Corolla innan den tid?

-Og korleis var det med Focus og rust på 2006 og oppover?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at en Fucus er en mye kjekkere bil å kjøre med enn Corolla. Du må huske at du skal leve med bilen også.

 

VAG sin 1.9 TDI pompedyse motor, ligger et stykke bak andre når det gjelder driftsikkerhet. Først med 2.0 TDI har de byttet til common rail. Om man ikke kjører langt bør en også vurdere bensin. Personlig anbefaler jeg bensin uten turbo eller kompressor og manuelt gear. Det finnes få, hvis noen gode automatkasser for biler med motoren på tvers.

 

Merkeverksted er dyrt og nødvendigvis ingen garanti for god service. Det kan ofte være lurt å se på mindre lokale frittstående verksteder og hvilke biler de har spesialisert seg på der. Personlig gjør jeg alt selv og har EU hos Naf eller Biltilsynet. Med litt verktøy fra Biltema får du gjort mye selv.

Lenke til kommentar

 

VAG sin 1.9 TDI pompedyse motor, ligger et stykke bak andre når det gjelder driftsikkerhet. Først med 2.0 TDI har de byttet til common rail.

 

2,0 tdi kan også være pumpedyse, common rail kom rundt 2008-09

 

hvis motorkoden består av 3 bokstaver, da er det pumpedyse..

4 bokstaver så er det common rail..

 

sjekk service heftet, eller mekonomen.no om du har regnr.

Lenke til kommentar

Vel, uansett, nå er det gjort.

 

Det blei til slutt ein Ford Focus. Kontrakt inngått i helga, hentar den neste veke.

109 hk diesel, 2007 mod., 30.000 km. NAF-test, eitt års garanti, alt ser ut til å vera i orden, og godt utstyrt.

Med vår gamle Volkswagen Vento 95 mod. i innbytte, blei det eit mellomlegg på 160.000,- Og det er me nøgde med.

 

Takk til alle for råd og innspel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...