Gå til innhold

Etter vidregående hva skal jeg gjøre?


robtap

Anbefalte innlegg

Hei jeg går nå siste året vidregående, men jeg er helt blank på hva jeg skal gjøre. Er ganske redd for at jeg ikke kommer inn på noen universitet/høyskoler pga dårlige karakterer. Det jeg hadde lyst til var og ta første gangstjeneste i militæret, men det visste seg at det var umulig pga dårlig syn :(. Hadde det vært sånn at jeg kom inn uansett på skole så ville jeg ha studert økonomi.

 

Noen som har noen tips hva jeg kan gjøre dette året?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å uansett hva, studere. Ikke ta et tulleår på rema 1000 for å tjene penger eller noe. Om du ikke kommer inn på det du ønsker, velg noe annet fra restetorget som du tror kan være relevant. All kompetanse er verdifull, og kan hjelpe deg i fremtiden.

 

Jeg kom ikke inn på det jeg ville (juss) første året etter vgs, så jeg tok et årsstudium i samtidshistorie og internasjonale studier på en høgskole istedet. Det er ikke det samme, men som sagt, det ser bedre ut på cven med større og videre utdanning :) Og om du ikke er 100% sikker på om det passer for deg på forhånd er det best å bare hoppe ut i det :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å uansett hva, studere. Ikke ta et tulleår på rema 1000 for å tjene penger eller noe. Om du ikke kommer inn på det du ønsker, velg noe annet fra restetorget som du tror kan være relevant. All kompetanse er verdifull, og kan hjelpe deg i fremtiden.

 

Jeg kom ikke inn på det jeg ville (juss) første året etter vgs, så jeg tok et årsstudium i samtidshistorie og internasjonale studier på en høgskole istedet. Det er ikke det samme, men som sagt, det ser bedre ut på cven med større og videre utdanning :) Og om du ikke er 100% sikker på om det passer for deg på forhånd er det best å bare hoppe ut i det :)

 

Hva gjorde du etter det ene året med samtidshistorie og internasjonale studier?

Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, eneste forskjellen er at jeg ikke vil studere økonomi. Uansett, planen min for neste år er å ta opp fag der jeg ikke er fornøyd med karakteren, samt jobbe på si. Jeg kommer til å ta tre til fire fag som privatist og to fag på privatskole. Grunnen er det at da kan jeg velge studier på øverste hylle, selv om det betyr at jeg må jobbe med VGS-fag jeg allerede har hatt, en gang til.

Lenke til kommentar

Okei.. Ja da må du nok belage deg på å ta opp fag samtidig som du tar høyskole/universitetsfag om du vil komme deg fortest mulig inn på det du ønsker.

 

Best å ta fagene som du har tatt en eksamen og har to litt lavere standpunkter I. En privatisteksamens karakter erstatter begge de tidligere karakterene. Jeg tok opp et fag fra vg1 der jeg hadde 3 i standpunkt og 4 i muntlig eksamen, på eksamen fikk jeg 6, som erstattet både 3 og 4.

 

Om du melder deg opp nå, og feks tar opp et fag fra vg1 til våren havner du ikke i den høye kvoten, det er jo et pluss. Men det er en risiko for at den datoen du evt får den eksamenen kræsjer med ordinær eksamen, og da er det jo 700 kroner ut vinduet.

 

Uansett er det ikke for sent. Om du virkelig setter deg til og leser mye klarer du helt sikkert å gjøre det bedre en forventet til våren og med eksamen :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...