Gå til innhold

Sette opp en pc med enklest mulig grensesnitt, for besteforeldre.


Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt litt på dette. Bestemoren min har en gammel pc (HP Pavillion 7925). Jeg vurderer å enten installere Windows 7 på denne (tviler på at det går. Drivere, gammel etc..), eller donere litt eldre pc-komponenter jeg kanskje får bruk for senere. Jeg har et kabinett med hovedkort der skjermkort er intergrert. Så alt den maskinen trenger er en cd-rom og harddisk.

 

Jeg har tenkt på dette en liten stund, og har kommet frem til noen punkter jeg kan endre på.

 

1. Det er viktig med stor skjerm og tydelig tekst. Hjelpemiddelsenteret vil hjelpe meg godt på vei der.

2. Ting hun har bruk for må være lett tilgjengelig, kalkulator, kabal, nettleser og mer. Vurderer å putte disse på skrivebord med store ikoner.

3. Nettleseren må være minimal og enkel å konfigurere. Jeg tenker her på å bruke Opera, fjerne alle ekstra knapper, og kanskje droppe faner da dette skaper forvirring, heller åpne nye vinduer, eller få Opera til å ikke åpne nye vinduer men å heller fortsette i samme vindu uansett. Her vil Speeddial bli brukt som portal med de viktigste sidene + startsiden i midten etc..

4. Antivirus, jeg vet av erfaring at bestemødre ikke roter til for mye uansett siden de ikke besøker nye sider, men antivirus er allikevel et must. Her regner jeg med at AVG eller Microsoft sitt gjør jobben. Antiviruset bør ikke komme med spørsmål om oppdateringer og slikt og oppdateres sjeldnere for å minske antall mulige forstyrrende elementer.

5. Maskinen må i minst mulig grad si ifra om ting, stille spørsmål osv.. Derfor vil Windows update kjøres manuelt mens jeg er der, istedet for å skape forvirringer.

 

Er det noe jeg mangler? Hva er ditt syn på valgene jeg har tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer til å bli veldig tidkrevende, for jeg har minimalt med erfaring i Linuxmiljøet. Og jeg skal ha printer, scanner og Wlan til å fungere knirkefritt, samt fjernstyre pc ved behov (TeamViewer).

 

Treg pc er ikke lengre et problem, donerer bort komplett pc med skjerm som passer hennes bruk ypperlig.

 

Kom gjerne med argumenter For å bruke Linux Mint fremfor Windows.

Lenke til kommentar

Da vil jeg be om litt veiledning til følgende:

 

1. Hvor godt fungerer gamle HP deskjet og Scanjet drivere (1999 modell)?

2. Kan jeg få Teamviewer til å kjøre i bakgrunn hele tiden?

3. Finnes det hjelpeverktøy for svaksynte (kontrast og tekststørrelse)?

 

Ellers så skal det prøves. :)

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Da var Linux Mint oppe og kjøre. Installerte og oppdaterte igår, la inn skjermdriver og Opera.

 

Det er noen ting jeg må få ordnet først:

1. Størrelse på tekst i OS et. Denne er litt for liten.

2. Enkeltklikk på ikoner på skrivebord for å starte program.

3. Fjern passordbekreftelse etter dvalemodus etc.. Passordet er satt til "0" akkurat nå men det hadde vært fint om hun ikke ble bedt om passord overhodet. Dette skaper bare forvirring.

 

Også må jeg finne tak i kabal.. Men denne tror ikke jeg blir noe vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...