Gå til innhold

Bytte til Finans? Trenger råd.


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg går førsteåret eiendomsmegling på BI nå, men lurer på å bytte over til finans før neste år.

 

For det første er fagene som kommer mer interessante, og i tillegg er det utrolig mange som går megling, og jeg lurer på om arbeidsmarkedet kommer til å være knallhardt når jeg er ferdig? Noen som har peiling på det?

 

Det som er viktig for meg er å aldri gå arbeidsledig, pluss god lønn naturligvis.

 

Fordelen med eiendomsmegling er at du vet hva du blir, og det er veldig greit.

 

Noen råd her?? Klarer ikke bestemme meg.. men har heldigvis et halvt år og tenke på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten følge magefølelsen. Et viktig moment for min del hadde hvertfall vært at eiendomsmeglere jobber mye på "ugunstige" tider. Visninger osv holdes ofte kveldstid og helger. Finans kan være ganske tungt om en ikke er kløpper i statistikk og matte. Økonomi og administrasjon kan være en fin mellomting. Her har du også muligheten for å bygge på med master og bli siviløkonom.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på fagbeskrivelsene på BI.no, så ser det ikke ut som det er så mye matte og statistikk i finansstudiet som alle skal ha det til. Det er mye mer matematikk i de fleste tekniske og naturvitenskapelige studieprogram.

 

Det er heller ikke krav om annet enn generell studiekompetanse for å komme inn på finans, altså ingen krav om teoretisk matematikk fra videregående. Dette er kanskje grunnen til at mange oppfatter studiet som et med mye matte? Siden mange av dem som søker seg inn ikke har matte fra videregående utover det som er obligatorisk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du svarer egentlig litt på spørsmålet selv.

Liker du matte og er litt analytisk av deg ville jeg helt klart gått for finans.

For det andre kan du da bygge videre med master og bli siv.øk.

Faktum er at du med finansbakgrunn kan jobbe med det meste.

Rådgivning, revisjon, transactions etc.

Valgmulighetene er mye større enn med kun bachelor i eiendomsmegling.

 

Jeg hadde ikke nølt et sekund, men som sagt så er det interessen som bør styre.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle slenge inn at vi for et par dager siden hadde folk fra BI på skolen vorres for å snakke om videre studier. Det de påstod var at det stor bruk for nye eiendomsmeglere siden det er kommet nye regler som gjør at nåværende meglere må ta nye "prøver", men at dette er det få av de som gidder. De påstod at 80 % av de som gikk eiendomsmegling i fjor hadde jobb før de ble ferdige med studiene.

 

Sliter selv med hva slags utdanning jeg skal velge videre, er ikke noe enkelt valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...