Gå til innhold

C5050Z - fra sinke til hurtigtog!


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha lest igjennom en del tester av C5050Z på nytt, bl.a. mlw’s test av kameraet og andres erfaringer, så var det innlysende at noe måtte være galt ett eller annet sted.

Jeg har ikke tenkt så mye over dette da mange har meldt om de samme problemene - (lang lagringstid) - men etter en del innlegg i en annen tråd på denne siden begynte det å ringe noen klokker….

Kortet jeg har brukt er et 128MB xd kort, det har jeg brukt siden jeg kjøpte kameraet (des.02). da det medfølgende bare hadde 32MB. Jeg bytter kort til det jeg ikke har brukt før - og hva skjer? Jeg har et nytt kamera i hendene. Fra en signalbehandling/lagringstid på en 7 –8 sekunder tar det nå bare ca 2,5 – 3 sek. Men hva er dette for noe da? Kan det være så stor forskjell på to kort av samme merke? Jeg får også den samme forvandlingen når jeg bytter CompactFlash kort fra ScanDisk 64 MB (mye brukt i Canon S20) til Canon’s kort som fulgte kameraet, 16MB (ubrukt). Lagringstiden blir nesten identisk med xd-kortet. Det er dramatisk, fra 12 sek til 2,5 – 3 sek!!! Si meg, kan disse kortene på en eller annen måte ”mettes” etter lang tids bruk, eller er det ”feilvarer” på en eller annen måte? Vel, dette har jeg ikke særlig peiling på, men er det noen her som mener å vite hva dette kan skyldes så nøl ikke med å komme med forklaring. Dette er i grunnen tragisk, i testen tatt i siste nr. av Digitalfoto kommer ikke C5050Z helt opp nettopp av samme grunn (lagringstid i SHQ 8 sek.).Og selv sitter jeg her og gir sjursen det råd å hellere gå for Nikon da C5050Z er den reneste sinka – og så ligger feilen i kortet – eller gjør den det?

 

PS. Nå foreligger det fullstendige tester av Sony DSC V1, Nikon 5400 og Canon G5 på "www.dpreview.com" - royrogers har i allefall noe å se fram til!

MVH

s-ki

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som om det er noe galt med kortet dit ja, men vær klar over at kort kommer i forskjelige hastigheter skriving/lesing. raskere kort dyrere...

 

f.eks

Standard Compact Flash Card 256MB kr 395

Skriver: 1.2 MB/sek

Leser: 4,0 MB/sek

 

Apacer Compact Flash Card 256MB Photo Steno kr 515

Skriver: 2.4 MB/sek

Leser: 5,0 MB/sek

 

Apacer Compact Flash Card 256MB Photo Steno Pro kr 676

Skriver: 5,0 MB/sek

Leser: 5,0 MB/sek

 

men dette burde ikke utgjøre så mye som det gjør hos deg da..er jo minne buffer i foto aperatet å.

Har selv Photo Steno Pro til mitt G3, å er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Hei!

Takker alle for svar!

Det var nok kortet det var noe galt med, hva det var/er aner jeg ikke.

Kjøpte et nytt i dag, Lexar 256MB og det funker svært så godt - ja jeg tror faktisk lagringstiden er en tanke raskere enn på et "friskt" xd kort. Jeg hadde tenkt å kjøpe et xd kort på 256MB, men forhandleren påstod at prisene på disse kortene ville gå ned drastisk i pris i nærmeste framtid og anbefalte meg altså dette til 700kr. (halve prisen) i stedet!

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...