Gå til innhold

Hjelp med RAID oppsett


Anbefalte innlegg

Har da 2x500GB disker og 2x2TB disker som jeg skal sette opp i RAID, har enda ikke kjøpt kontrollene, så jeg lurer på hva som er den mest lukrative løsningen med dette.

 

Tenkte selv på 2 RAID 1 løsninger, men er ganske blank når det kommer til RAID, så derfor spør jeg heller på forumet der noen kan noe :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnest jo kontrollere på hovedkortet, desse er stort sett mykje betre enn de aller fleste billigkontrollere, men vist du vurderer hardware raidkontrollere til rundt 4 lapper og oppover vil du nok få betre ytelse.

 

Finn ut om hovedkortet ditt støtter raid, de fleste hk gjere dette, da raid 0, 1, 5 og kanskje 10 (1+0).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnest jo kontrollere på hovedkortet, desse er stort sett mykje betre enn de aller fleste billigkontrollere, men vist du vurderer hardware raidkontrollere til rundt 4 lapper og oppover vil du nok få betre ytelse.

 

Finn ut om hovedkortet ditt støtter raid, de fleste hk gjere dette, da raid 0, 1, 5 og kanskje 10 (1+0).

 

Hovedkortet støtter:

RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

 

Glemte å nevne at den ene 500GB disken er 5400RPM mot 7200RPM på den andre, har dette noe å si iforhold til RAID setupen?

Lenke til kommentar

RAID driter i hvilke disker du parrer den med, men det får konsekvenser.

Du kan parre en 120 Gb harddisk med en 80Gb SSD om du vil, men RAID skalerer etter svakeste ledd, så ytelsen hadde blitt lik 2x 80Gb harddisker... Ja, kapasiteten per disk går etter minste disken også.

Så i ditt tilfelle med dine 2x 500Gb så har det blitt som 2x 5400 RPM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...