Gå til innhold

Fra 350D - 7D, 60D --> D7000 eller K-5?


Anbefalte innlegg

Ah, vel jeg kan se at 50D og 7D osv. muligens kan være noe store for jentehender.

Jeg valgte i sin tid Canon pga at søsters brukte det, og jeg øynet muligheten for å tjuvlåne objektiver :p

Jeg tror ikke valg av system har så veldig mye å si, egentlig; stort sett alle kameraprodusenter lager jo fantastiske kameraer nå for tiden.

Det skal sies at jeg bare har erfaring med Canon og Nikon fra før; men jeg tror nok at om jeg var helt fersk i dag, så hadde det nok blitt en av de to nå også, rett og slett på grunn av optikk. Både merkenes egne, og større muligheter i forhold til tredjeparts-stæsj. Det ville veid tyngst for min del. Jo større produsent, jo større marked, jo mer å velge mellom. Eller er jeg helt på jordet nå? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel også legge til at jeg er jente..

 

Dårlig unnskyldning i dagens likestillingsamfunn :)

 

Jeg synes du er fornuftig,bruk tid så du får det kameraet du trives med.Ta kommentarene her på forumet med en klype salt,da alle her har selvfølgelig det beste kamera som finnes i egen eie :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Samme hva du gjør så vil jeg i alle fall råde deg til å kjøpe et mer avansert kamera enn du tror du trenger, om budsjettet tillater det. Det vil du sette pris på etter hvert som du utvikler deg som fotograf. Det er i alle fall mitt inntrykk. Dvs. sikt deg heller inn på klassen 50D/D300 osv enn 550D/D90(?) ++

Entusiastmodeller heller enn begynnermodeller. Ikke for å høres ut som en utstyrsnerd, man kan lage fantastiske bilder med et hvilket som helst kamera; men et mer avansert kamera vil gi de fine bildene lettere enn et begynnerkamera, etter hvert som man lærer å utnytte det.

- Er min erfaring.

 

Edit: Men det virker det jo som du allerede har gjort, så da er jo saken grei :p

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Hva mener du med at de var for store? Ikke for å være uhøflig altså, jeg bare spør av nysgjerrighet :)

Kjennes de for store ut i hånden, eller er det mer i forhold til transport osv?

Husker en av de tingene jeg likte mest ved overgangen fra 350D til 50D var at jeg fikk et skikkelig grep med god plass til fingre osv.

 

De kjentes rett og slett stor og tung ut i hendene mine. 7D var best å holde, fikk godt grep og fingrene plasserte seg naturlig rundt kameraet, men uansett virket det for stort i mine hender.

Kan vel også legge til at jeg er jente..

 

D7000 virket med en gang jeg fikk i hendene litt lite igjen - men det er nok bare pga jeg sammenlignet med 7D. Jeg konkluderte med at det hadde en størrelse og vektbalanse jeg likte. (15-85 på D7 og 18-105 på D7000) Og det samme gjaldt Pentax - som jeg faktisk begynte å lure på om var en utstillingsmodell uten innhold.. Sikkert også der fordi jeg sammenlignet med 7D.

 

Jeg lurer på om det bare er fordi Canon og Nikon har største markedsandelen/de man hører om hele tiden - at jeg har lyst å kjøpe et av de merkene. Det er helt sikkert det som gjør den største sperren min.

Pentax er for meg ukjent - men jeg er jo ikke fremmed for å lære å kjenne heller..

 

Hvis du har lyst på Pentax, så kjøper du Pentax.

Som sagt før; det hadde jeg gjort hvis jeg skulle starte på scratch idag.

 

Det eneste du skal tenke over i forhold til Pentax er dette:

For enkelte av oss (som meg) så er endel av foto-hobbyen å kunne teste ut ulike objektiver som kjøpes og selges på bruktmarkedet. Denne muligheten er mer begrenset med Pentax siden bruktmarkedet er vesentlig mer begrenset for dette merket enn for Canikon.

 

Det er ikke sikkert at dette betyr noe for deg og da er det bare å kjøre på med Pentax. Etter det jeg har kunnet se, har Pentax et fornuftig prisnivå på sine objektiver selv om du kjøper dem nye i butikk og ikke finner så mye på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Akam har faktisk gjort et test av D7000 i dag,de har satt stemplet "anbefaler" på den.

 

Ja jeg leste den fra ende til annen i går, og det gjorde meg jo ikke mindre interessert i den! Men samtidig blir jeg dradd mot Pentax også, her jeg sitter å ser ut på snudden som lager hvitt utenfor.

 

Ser jeg det fra en annen vinkel igjen har jeg jo klart meg i 5 år i både snø, regn og sjøsprøyt med kameraet jeg har. - Men jeg har jo prøvd å passe på, og det hadde jo vert gøy - og det er mye mer lettvint - å ta bilder uten plastposer og strikk og diverse på kameraet..

 

Hehe, at jeg nevnte at jeg er jente var kun ment som en tillegskommentar på hvorfor/hvordan jeg mente 7D/D300s var for stort i mine hender. Jeg tror nok ikke mine hender bestemmer hvordan alle jenter føler det - det er nok like store forskjeller i oppfattelsen av passelig der, som hos menn. ;)

 

Det er jo uansett personlige erfaringer og meninger jeg er på jakt etter når jeg sender et sånt spørsmål ut på åpent forum!

Jeg kunne tenkt meg en overbevisning fra en Pentax-bruker om hvorfor jeg bør velge K-5, og fra en Nikon bruker om hvorfor jeg burde velge D7000 - eller enda bedre - omvendt!

 

Canon og Nikon har et mye større utvalg i optikken ja, men tror du ikke Pentax og uoriginale leverandører fører nok til at en hobbyamatørentusiastfotograf skal klare seg en stund?

 

Jeg ser jeg bruker mye lenger tid enn jeg hadde trodd, må nok ta en ny runde i butikken - det er ikke alltid så greit å være verdens mest ubesluttsomme...

Lenke til kommentar

Canon og Nikon har et mye større utvalg i optikken ja, men tror du ikke Pentax og uoriginale leverandører fører nok til at en hobbyamatørentusiastfotograf skal klare seg en stund?

Utvalget til Pentax + tredjepart er mer enn godt nok for de fleste. Du skal ha ganske speiselle behov når du ikke finner det du vil ha i det sortimentet.

 

Jeg ser jeg bruker mye lenger tid enn jeg hadde trodd, må nok ta en ny runde i butikken - det er ikke alltid så greit å være verdens mest ubesluttsomme...

Det er flere enn deg som bruker lang tid på å finne ut hva en vil ...

Lenke til kommentar

Til opplysning selger Lefdal.com 60D + 17-85mm til 7995,- :)

 

Bestilt! Noen som har objektivet som følger med? Erfaringer med dette kontra 18-55 versjonen som ofte følger med i kit?

 

17-85mm har fått en del negativ kritikk, noe jeg ikke helt forstår. Du får større zoomområde og bedre byggkvalitet enn med 18-55, USM som gir rask fokus og i tester har 17-85 også fått OK kritikker. Det er vel liten tvil om at det nye 15-85 er et hakk bedre optisk og fortegning på vidvinkel er kraftig, men til den prisen synes jeg det er et bra kjøp.

 

Edit: Sjekket litt mer priser, 7995 er så lavt at det godt kan være en feilprising.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

17-85mm har fått en del negativ kritikk, noe jeg ikke helt forstår. Du får større zoomområde og bedre byggkvalitet enn med 18-55, USM som gir rask fokus og i tester har 17-85 også fått OK kritikker. Det er vel liten tvil om at det nye 15-85 er et hakk bedre optisk og fortegning på vidvinkel er kraftig, men til den prisen synes jeg det er et bra kjøp.

Det som var problemet med 17-85mm-en var at den var overpriset. Den hadde en ytelse som tilsa en pris på rundt 3.500,- og var priset til ca. 5.500,- Nå ligger den på rundt 2.500,- som jeg synes høres ut som en grei pris.

 

Edit: Sjekket litt mer priser, 7995 er så lavt at det godt kan være en feilprising.

Tipper at de vil ha ut restlageret av 17-85mm, så de mer eller mindre gir de bort.

Lenke til kommentar

Sitter fast på to kameraer, jeg.. men kan jo ikke kjøpe begge!!

 

Ut i fra priser fra fotovideo;

 

Pentax kit med 18-55 F3.5-5.6 AL WR og 50-200 F4-5.6 ED WR : 12.395,-

 

Nikon med 18-105 F3-5-5-6G ED VR AF-S DX 10.495,-

+ Nikon 55-200mm AF-S DX VR f/4-5.6 2.495,- tilsammen 12.990,-

 

Altså prisforskjell på tilnærmet null. Skjønner det er på andre kriterier jeg må basere valget på..

 

Har lest at det er værtetting på D7000 også, men ikke i samme kategori som K-5?

Hva med minusgrader?

 

Har jo lest utrolig mye bra om begge kameraene de siste dagene og har aldri brukt så mye tid på å søke opp ting på nettet som dette!

 

* Og hva med ekstrautstyr til pentax? Fjernutløser osv?

Endret av Whimsey
Lenke til kommentar

Sitter fast på to kameraer, jeg.. men kan jo ikke kjøpe begge!!

 

Mulig du har svart på det allerede, man har du prøvd begge? Med to like bra kameraer er det like greit å velge det du synes sitter best i hendene, eller foretrekker av andre årsaker.

 

Er det et objektiv du ønsker deg som bare Nikon eller Pentax har?

 

Det er jo også en stor fotomesse på Lillestrøm i helgen. Har du mulighet til å dra dit kan det hende det er gode tilbud.

 

Og er 60D helt ut? Tilbudet fra Lefdal som ble nevnt litt tidligere i tråden var veldig bra. Det inneholder faktisk en normalzoom som er (minst) en halv klasse opp i forhold til 18-55mm for samme pris som mange tar for 60D uten objektiv.

Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, Snekkern.

Jeg baserer mitt utsagn på anmeldelser her og der (som i fotografi,fotosidan,digital photo mener jeg å huske og ellers plasser der det blir skrevet om optikk) samt det faktum at man faktisk kan bruke øynene man har fått tuldelt og se hvor skarp eller ikke skarp-tegnende de forskjellige objektivene er.

Har du en spesiell grunn til å tvile på uttalelser eller er du bare naturlig skeptisk?

Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, Snekkern.

Jeg baserer mitt utsagn på anmeldelser her og der (som i fotografi,fotosidan,digital photo mener jeg å huske og ellers plasser der det blir skrevet om optikk) samt det faktum at man faktisk kan bruke øynene man har fått tuldelt og se hvor skarp eller ikke skarp-tegnende de forskjellige objektivene er.

Har du en spesiell grunn til å tvile på uttalelser eller er du bare naturlig skeptisk?

 

Nei jeg har ingen erfaring med nevnte objektiv og mitt spørsmål kunne like gjerne kommet i en annen tråd i så måte, jeg tenkte her generelt da en ofte ser slike utsagn som ikke er dokumentert vidre .

her var det ikke noe personelig verken mot deg eller merket du bruker, men som sagt på generelt grunnlag :cool:

Og ja en kan bruke øynene,men det igjen krever jo at en har alle objektivene og tar bilder under samme forhold om det skal gi et helt korrekt bilde :hmm:

 

Det samme ser man ofte i diskusjoner ang hvilket merke som er best når en skal kjøpe kamera, da kommer a og sier "kjøp ette for det er såå bra" så kommer b og sier "nei kjøp dette for det er bedre" .

Når en så stiller konkret spørsmål viser det seg at det blir problematisk å finne vesentlige forskjeller,som feks her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287994

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nei, jeg har lagt inn årene.. Jeg har bestemt meg for å kjøpe ett av de to nevnte, så får tiden vise hvilket jeg klarer å bestemme meg for. Håper de ikke har blitt alt for utdatert til da ;)

 

Om jeg tørr å satse på Pentax som stiller sterkt pga værtettingen, størrelsen, litt raskere og at den har fått god kritikk.

 

eller om det blir Nikon pga det er Nikon og det er noe alle har, det har en fancy meny og plass til 2 minnekort, en noe bedre AF og har fått god kritikk..

 

Bare synd jeg ikke kan kjøpe begge.

 

Takk for alle gode råd og tips! Var ikke akkurat de to kameraene her jeg så for meg i starten!! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...