Gå til innhold

Ved flere PC-er på NETGEAR-ruteren koples minst én ut


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Netgear Rangemax-ruter som jeg stadig har problemer med, men det kan være noe jeg ikke har forstått med innstillingene, selv om jeg mener jeg har satt den opp etter bruksanvisningen.

 

Dette er problemet: Med én PC har jeg ingen problem, men når jeg kopler på én til (alt trådløst), blir det ofte slik at minst én ikke får nettilgang. Jeg har fem-seks trådløse enheter i huset, PC-er, mobil, SqueezeBox osv. Det hender sjelden at alle kan brukes samtidig, og om to eller tre kan brukes samtidig, går det tregt på minst én av dem.

 

Typisk er det også at når jeg har brukt mobilen på nettverket, så kan jeg ikke bruke PC-ene før jeg har slått av ruteren og/eller modemet og satt på igjen.

 

Kan dette ha noe med tilordning av IP-adresser å gjøre? Forslag til hvordan jeg kan løse problemet?

 

Nettleverandøren er Get, operativsystemet er Windows 7.

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hadde også GET for et par år siden og da var det et mareritt å få satt opp nettverk.

Regner ikke med at GET har endre systemet sitt siden den tid, og de skal vel ha klekkelig betalt for å gi deg en router som er tilpasset deres system?

 

Tipper problemet fortsatt ligger i at de gir ut begrenset antall ip-addresser til hver abbonenent (dvs 1?)

Dermed må du sette opp routeren din til automatisk tilordning av IP addresser på WAN siden, og sette opp eget undernett på LAN og WLAN siden (altså vanlig router oppsett), samtidig som den bakerste routeren må linke med NAT og Gateway addresser til GET boksen.

Altså en veldig knotete måte å ha hjemmenettverket på.

Lenge siden jeg gjorde det og husker ikke nøyaktig oppsett...

Google litt, så finner du kanskje et hjelpeoppsett på det et sted.

Lenke til kommentar

Hei.

Hadde også GET for et par år siden og da var det et mareritt å få satt opp nettverk.

Regner ikke med at GET har endre systemet sitt siden den tid, og de skal vel ha klekkelig betalt for å gi deg en router som er tilpasset deres system?

 

Tipper problemet fortsatt ligger i at de gir ut begrenset antall ip-addresser til hver abbonenent (dvs 1?)

Dermed må du sette opp routeren din til automatisk tilordning av IP addresser på WAN siden, og sette opp eget undernett på LAN og WLAN siden (altså vanlig router oppsett), samtidig som den bakerste routeren må linke med NAT og Gateway addresser til GET boksen.

Altså en veldig knotete måte å ha hjemmenettverket på.

Lenge siden jeg gjorde det og husker ikke nøyaktig oppsett...

Google litt, så finner du kanskje et hjelpeoppsett på det et sted.

 

 

Takk!

 

Jeg skrev til Get om saken og fikk dette svaret:

 

"Vi viser til din henvendelse.

 

Forumsinnlegget har delvis rett. Ja, vi begrenser antallet IP-adresser per

abonnent. Abonnementene S-L gis en IP-adresse. Abonnementene XL-Xtreme 50

gis 4 IP-adresser. Det er ruteren som setter begrensningen for antallet

enheter som kan kobles til og man kan derfor fint koble til flere enheter

med bare 1 ekstern IP. Du har for ordens skyld XL med 4 IP-adresser.

 

Ja, vi har automatisk tildeling av IP-adresser, men rullerende IP. Vi

anbefaler derfor et dynamisk oppsett for rutere som er koblet til våre

bredbåndsmodem.

 

Det skal ikke være noe i veien for å ha inntil 6 enheter tilkoblet det

trådløse nettverket knyttet til vårt kabelmodem."

 

 

Får se nærmere på dette i kveld, men er ikke så flink når det gjelder å stille inn rutere (har blitt så mye rot før). Er det bare å krysse av for dynamisk IP-tilordning i ruterinnstillingene, tro? Eller er det mer avansert?

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Endret av Janti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...