Gå til innhold

Utstyr til safari


Anbefalte innlegg

Har såvidt startet planlegging av safaritur til Sør-Afrika. Ønsker råd om utsyr som bør være med. Skal kjøre i biler sammen med andre så jeg regner med begrenset plass. Selvfølgelig vil jeg reise så lett som mulig. (Pentax). Ville dere ha satset på faste brennvidder eller hva?

Et lite stativ ønsker jeg også forslag på. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på safari i Masai Mara (Kenya), og der brukte jeg en monopod - det er ikke plass til stativ inne i bilen. Men skal dere overnatte i telt ute på savannen, så kan du få noe glede av stativet.

 

Jeg vil nok satset på zoom-optikk. Det er veldig stor variasjon på avstand til dyrene. Vi kom såpass tett innpå at en 50-200mm (til tider) var mer egnet enn en 70-300!

Lenke til kommentar

Så du vil anbefalle zoom optikk i steden for fast? Regner med at det blir en del fuglefotografering i tilegg til alle dyrene så en 300mm bør vel være med.

Var det problem med støv? Tenker på objektivbytte.

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Så du vil anbefalle zoom optikk i steden for fast? Regner med at det blir en del fuglefotografering i tilegg til alle dyrene så en 300mm bør vel være med.

Var det problem med støv? Tenker på objektivbytte.

Jeg var på rundtur i Syd-Afrika mars 2009. Ikke problem med støv, mere problemer med regn. I safariparkene brukte jeg 70-300. Den var idiell. Byttet kun til mindre zoom når vi var i bygninger. Hadde med stativ, men fikk ikke bruk for det. Har Canon 50D.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Så du vil anbefalle zoom optikk i steden for fast? Regner med at det blir en del fuglefotografering i tilegg til alle dyrene så en 300mm bør vel være med.

Var det problem med støv? Tenker på objektivbytte.

Om ikke istedet, så ihvertfall i tillegg. Jeg skjønner at du vil ha med 300mm f/2.8; den ekstra lystyrken kommer godt med. Ville nok også tatt med konverteren. Men ta med normal-zoom og tele-zoom. Og har du et lysterkt fastobjektiv rund 30mm, så ta med det også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tror jeg velger å ta med et lite stativ. Det må i såfall handles inn. Forslag? Erfaringer med Benro karbon travel? http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Karbon-Travel-stativ-C-069-M8-Høyde-34cm---139cm-118190.aspx

Den skal være helt grei, mener jeg å huske.

 

Har du tenkt å ta med et eller to hus?

 

Fra lista di ville æ valgt disse! 20-35mm. 17-70mm 80-200mm og 300mmtern! Converter og en god monopod! Evt kutta ut 17-70mm.... :hmm:

trur æ...

Tilbøyelig til å være enig.

Lenke til kommentar

Jeg brukte mest 100-400 og 70-200. Safari kan jo være så mangt., der vi har vært var det ganske mye krattskog (Nær Krüger). Andre steder er det sore åpne sletter, her vil nok lengre brenvidder være å foretrekke.

 

Vi kam veldig nært dyrene, faktisk kom en del helt opp til bilen.

 

Husk også blits, mange av de beste motivene finner du i skumringen.

En beanbag er også god å ha.

 

Ligger en god del safaribilder på min flickr side

God tur, gled deg!! vanvittig morsomt! Bare husk å nyte det også utenom søkeren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...