Gå til innhold

Noen som bruker Onlive her?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har funket i europa en stund, PC programvaren altså, den microconsolen er vel kun i salg i USA ja. Har selv prøvd det litt, det funker jo ganske bra, men pingen til USA er ganske ødeleggende for oss som du sier. Men det har så absolutt potensiale om de hadde hatt europeiske/norske servere, skal jo ikke se bortifra at det kommer hvis det blir en suksess

Lenke til kommentar

Jeg testet PC-klienten til Onlive for en tid tilbake. Dette ble gjort på en av SiT sine studentbyer i Trondheim. Det vil si at alt skulle ligge til rette for relativt lav ping (innenfor den delen som er administrert av Uninett) og meget god båndbredde.

 

Spillet som ble testet var Borderlands. Klienten ga en advarsel om at høy ping til Onlive-server ville føre til en ikke-optimal opplevelse. Og for et spill som Borderlands så vil jeg si at dette var så problematisk at forsinkelse alene er en grunn til å ikke bruke tjenesten til denne typen spill. På dette punktet så står alt til forventningene: Uansett hvordan man vender på det, så vil inputforsinkelsen være skyhøy i forhold til hva som vil være tilfellet dersom spillet kjøres lokalt. Om dette vil utgjøre et problem, kan jeg ikke uttale meg om. Men det er iallefall sikkert at tjenesten er avhengig av rask routing til bruker.

 

Neste problemområde var bildekvaliteten. Denne kan best beskrives som lavoppløst, med komprimeringsartifakter og en irriterende "tåke" som dekker bildeområdet. På dette området så var også bildekvalitet vesentlig dårligere enn det man vil forvente av et program som kjører lokalt. Det er ikke mulig å endre på grafikkvalitet, og jeg har ikke testet dette opp mot PC-versjonen av Borderlands.

 

Å kjøre spill over Onlive fører til ganske heftig datatrafikk. I løpet av prøveperioden på 30 minutter, så var nedlastet datamengde ca. 750MB. Å bringe frem "in-game"-menyen så ikke ut til å ha en nevneverdig effekt på hvor mye som ble lastet ned -- til tross for at bildet var statisk. For de fleste så er nok ikke dette problematisk, men på studentbyene så er det en trafikkbegrensning på 10GB per døgn. Denne er ikke vanskelig å overstige dersom internettforbindelsen også brukes til andre ting.

 

Onlive er en spennende tjeneste på det tekniske planet. Utgiveren har antakeligvis utviklet nye teknikker for å kjøre mer eller mindre standard PC-spill på en "render"-farm, metoder for å fordele dette rettferdig og raskt imellom brukere, raske komprimerings- og dekomprimerimeringsalgoritmer med mer. Likevel så klarer jeg ikke å unngå å sammenligne dette med spillopplevelsen på en middelmådig stasjonær PC. Og da går seieren til sistnevnte.

 

Jeg testet kun Borderlands, og bare i de 30 minuttene som var mulig å spille før det var nødvendig å kjøpe tilgang til spillet. Det koster ingenting å opprette en Onlive-konto eller å laste ned PC-klienten. Det virker som at de fleste av spillene som er tilgjengelige (et forholdsvis magert utvalg), også kan testes fra begynnelsen og i 30 minutter før man må betale. Derfor så vil jeg anbefale å teste dette ut på egen hånd, dersom en "spill on demand"-tjeneste virker interessant.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har det kommet noe mer info om når Europa skal få servere? Vil tro latency-problemet blir litt bedre da.

 

Kan nevne at min oppfatning av OnLive er ganske lik danerik sin. Du får en slags "jeg ser på en Youtube-film opplevelse", hvor karakteren du styrer "tilfedlig" vis går i den retningen du styrer. Hvis dere skjønner :p Altså jeg fikk ikke helt den gaming-følelsen jeg har når jeg spiller på den vanlige måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...