Gå til innhold

Program som skrur av pcen automatisk ved for høy varme?


lilko

Anbefalte innlegg

Hei! Leter etter et program som skrur av pcen automatisk hvis noen av kompontentene i pcen blir for varme.

Har akkurat fått installert nye deler, men stoler ikke helt på de før det har gått noen måneder :)

 

Hvor vanlig er at det blir brann i pcen, og hva er den vanligste grunnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

At det oppstår brann i en pc er veldig, veldig sjeldent. Dersom det først skulle oppstå vil jeg anta at strømprossesoren som oftest har skyld i det.

 

Nå vet jeg dessverre ikke om noen program som gjør det du er ute etter, men med litt googling kommer du nok over noe. Jeg vet i det minste at det finnes slike program da en kompis hadde et engang i tiden.

Lenke til kommentar

Prossesoren og skjermkortet mitt har flere ganger vært over 90 grader(utrolig høyt) når jeg har overklokket de, og jeg har ikke opplevd at pcen har skrudd seg av den grunn.

Det kan være mulig i noen BIOSer å be pcen skru seg av ved for høy varme, men dette må sikkert stilles inn om det i det hele tatt er mulig. Du kan jo ta en titt. :)

Lenke til kommentar

Du har garanti på komponentene, så om de blir for varme og dør så får du nye.

 

Moderne komponenter CPU/GPU trottler/skur ned ytelsen om det blir for varmt.

 

Du har med andre ord lite å bekymre deg for og om noe skulle gå galt får du nye komponenter kostnadsfritt.

 

Det finnes innstillinger i bios, og hovedkortprodusenten har kanskje et app for systeminformasjon/overvåking.

Lenke til kommentar

Om speedfan funker ok med ditt system kan du bruke dette fot å trigge/eksekvere en OS shutdown av PCen.

 

Link til oppskrift:

http://www.overclock.net/faqs/69309-how-shut-down-my-machine-when.html

 

Cmos settings (BIOS) lar deg i så å si alle nyere hovedkort sette en threshold på cpu temperatur. Når denne overskides går systemet av.

Bakdelen med denne er at det ikke blir en "clean" OS initiert shutdown.

Blir som man trekker ut stikk kontakten.

Når OS + filsystem har åpne filer i bruk når dette skjer kan dette skape korrupsjon av data på disken din.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...