Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte å snakke/ransake/alkohol test


Verbal Hologram

Anbefalte innlegg

Halo og god dag/kveld.

Jeg så på denne videoen her:

http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc

Men dermed kommer spørsmålet kan man bruke dette her i Norge også?

Om det har vært slagsmål/bråk/drap eller noe slikt så kontakter politiet deg via tlf eller ber deg komme på stasjonen kan du da bare rent nekte og bare si at du ikke ønsker å prate til politiet?

 

Eller la oss si at du en dag kommer fra byen, kan du da nekte politiet å ransake deg? Eller å la dem ta en alkohol test (Blåse test) på deg?

 

Har lurt lenge på dette, men startet å lure mere etter denne videoen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom politiet ikke har skjelig grunn til å ransake deg uten ransakelsesordre, (dvs, de kan ikke ransake deg uten ransakelsesordre, med mindre det er misstenkt at du skjuler beviser, har våpen eller andre ting som har konsekvens 6000 eller mer i bot, eller 3 månders fengsel for å gjøre). Dersom de ikke har en grunn som tilsvarer dette eller høyere, vil de ikke kunne ransake deg, men det de kan gjøre er å holde deg igjen mens de skaffer ransakelsesordren. Either way, you will get searched. Du har rett til å holde kjeft, og du har rett på en advokat, dersom du ikke har råd til en skal politet skaffe deg en. Du kan holde kjeft så mye du vil, men du skal vite at det er straffbart å tilbakeholde informasjon fra politiet/endre på eller finne på en historie for politiet.

 

sånn ca.

 

 

iKent.

 

 

Edit: Angående alkometeret: Dersom du nekter vil du bli tatt inn til arrest, og blodprøve blir tatt med makt.

Endret av iKent
Lenke til kommentar

Slagsmål og bråk, så gjør du lurt i snakke.

 

Drap er verre, så her kan du tie litt, men må forklare deg etterhvert. Dine siste bevegelser osv...

 

Hvis politiet kontakter deg til avhør eller forklaring så har du all rett til å nekte å snakke med de. Det politiet gjør er å ta saken til rettsvesenet og i rettsalen må du forklare deg. Gjør du det ikke, så vil dommeren se det i negativt lys.

 

Hvis du kommer fra byen og politiet vil ransake deg, så kan du nekte. De vil sikkert bringe deg inn i en glattcelle og ordne med papirarbeid, men så lenge de ikke har papirer å vise til, så kan du nekte.

 

Alkoholtest i forbindelse med kjøring, så vil en nekting av en blåseprøve bevise skylden din.

 

Det var mine raske tanker :)

 

 

Lenke til kommentar

Ser ut som nisselandet vi lever i har strengere regler enn USA :ohmy:

 

Har alltid trodd at om USA har såpass greie regler, burde vi i Norge ha det enda lettere.

Men om noen av dere ser på den 48 min lange videoen forteller han om 1 gylden regel "IKKE PRAT TIL POLITIET" og at det kun kan virke det negativt.

 

La oss si at politiet ringer hjem/stopper meg 10 meter unna et sted det var slagsmål, kan jeg da bare si "Jeg har ingenting å si til politiet"?

 

Og det angående nok grunn til å søke meg, hvem setter denne grensen?

Om jeg bare sitter på en benk så stopper politiet og spør om alt er fint for så å søke meg, kan jeg da si "Du har ikke noe bevis og har dermed ingen grunn til å søke meg?

Lenke til kommentar

Politet går etter såkalte "ferske spor" eller "fersk gjerning". Dersom noen kan identifisere deg, eller du har blitt sett av politiet i en sak, har de grunn til å ransake deg, dog dersom det som ikke har skjedd ikke har en straff på 6000 kroner eller mer, eller 3 månder i fengsel eller mer må de ha ransakelsesordre for å ransake deg. Du har all rett til å nekte i alle tifeller du beskriver ovenfor, men det vil sterke mistanke om det de spørr om, og jeg sier deg dette kun en gang: Du blir tatt med inn. Dessuten, har politiet rett til å se i dine lommer etter ID, eller for å se om du har våpen eller andre ting som kan skade deg eller andre, når de har satt håndjern på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit takker, starter å få en forståelse nå ;)

Er en siste ting jeg lurer på.

For cirka 1 år siden var jeg innom Lefdal, og der cirka 10 meter bak meg hørte jeg noe knuse, jeg brydde meg ikke forsatte å gå i butikken.

Så plutselig ser jeg en vekter drar meg i armen og tar meg med til det stedet det datt noe.

Han spør "Så du hva som hendte?"

Jeg svarer "Nei, jeg var over 10-20 meter unna det, og han sjefen for butikken så hvor jeg var"

Sjefen "Grubler litt og sier han ikke er sikker.

 

Jeg blir utrolig provosert av hvordan vekteren behandlet meg og klarte såvidt å holde igjen sinnet for å ikke slå til fyren.

Og skriker med ganske høy stemme "Gå og se på det fuckings kameraet som du pratet om så kan du se at jeg fuckings ikke var tilstede under hva faen som hendte."

 

Og han sier det skal vi så skal vi stille deg for retten, også tar han fram en walkie talkie og ber en annen vakt komme seg dit også passe på at jeg ikke stikker.

Han stikker bak på rommet, så kommer tilbake etter 20 mins tid og beklager så kommer sjefen og tilbyr meg det jeg skal kjøpe gratis, ender med at jeg spytter i gulvet og drar rett ut av butikken.

 

Så da kommer det noen spørsmål.

* Har vekteren lov til noe slikt?

* Har han lov til å se på kameraet i butikken?

* Har han lov til å holde meg eller slik vold og kan jeg da svare tilbake med vold?

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva slags grunn du er på. Anntar at du var på privat grunn, og hva slags regler om hvordan butikken har er opp til hver enkelt butikk. En vekters rett er: Eiers rett, pluss vekters rett. En vekters rett er det samme som en vanlig person har. En vekter har ikke mer myndighet til mer enn en vanlig privat person har, men dersom senteret har regler der alle misstenkte vil bli holdt igjen, gjør vekteren jobben sin. Det er kanskje unødvendig og skrike og dra deg rundt, men det er oppførsel vaktselskapet ikke styrer, det er personen selv. En slik vekter har sjeldent respekt av andre, men de finnes desverre der ute..

 

Han har lov til å se på kameraet i butikken, det er vaktselskapene som stiller med slikt utstyr, og de utfører sikkerhetstjenesten for butikken som leier de inn.

 

Dersom noen utøver vold mot deg, har du rett til å forsvare deg på den måte med den makt som er brukt i mot deg. Dette er basic selvforsvar. Dersom han holder deg i armen har du null rett til å slå han, med mindre han holder på/ har slått deg. Det vil bare gå imot deg i en eventuell rettsak. Det var nok ikke meningen å "bruke vold" mot deg, men det kan hende vekteren har fått beskjed om at det VAR du, som hadde gjort det, og ikke sett det selv. Vil annta at det er saken, men igjen, du ble unnskyldt og du fikk tilbud om å få varene gratis, noe som skjeldent skjer i slike butikker. Annse deg selv som hedlig der, men skjønner at du gikk ut som du gjorde.

 

Kort og godt, du beskrev ikke varen, dersom det var dyrt vil jeg annta at det var litt viktig for dem å ta vedkommende som gjorde det, men uansett ikke grunn til å oppføre seg som det de gjorde mot deg.

 

Kan legge til selv at jeg er vekter, dog ikke på kjøpesenter, men på et privat område, der vi har sikkerhetsnivå 3 over hele området. Det er en stor jobb og vi er på jobb døgnet rundt, og opplever VELDIG mye:)

 

Det er desverre som jeg sa tidligere, mange vektere som ikke vet å oppføre seg, men slik er verden. Alle yrker har drittsekker, og sånn er det.

 

vil si at vekteren ikke gjorde noe direkte feil, annet enn å oppføre seg dårlig, og lite profesjonelt.

 

iKent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, kan vel legge til at det var en liten foto ramme elektronisk.

Som vel har en verdi på maks 3000 kr.

Jeg ble beskyldt for å ha drevet med hærverk.

Og dette sa vekteren "Bare si oss sannheten du, du skal uansett ikke betale men bare slik at vi får gjort papir arbeidet for varen."

Og han skulle lage en heftig FBI scenario ut av det, hoppet på meg midt i butikken dro meg i armen, drar fram Walkie talkien sin og ber en av kolegane holde meg igjen i 20 minutter og setter på seg brillene for å gå inn i et lite rom som var som et bøttekott.

 

Så altså rett sett så har ikke han noe rett til å holde meg der i 20 minutter eller at jeg må prate til fyren?

 

 

Takker så meget for å besvare spørsmålene :)

Er fint å vite sine rettigheter som forbruker :)

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Vel. Husker ikke strafferammene for herverk her og nå, men skal prøve å finne ut. Dersom strafferammene er store nok kan de holde deg igjen. Det er uansett vanlig å holde igjen de man misstenker for å ha begått hærverk, det gjør vi her i allefall. men dette står oppføret i et regelverk som er synlig for alle beboere, besøkende og ansatte på plassen jeg jobber på. Det er en grunn til å holde igjen, dersom de vil anmelde hærverket så vil de holde deg igjen. Dersom jeg var i din situasjon ville jeg ha oppført meg, la vekteren få blåse ut alt av drit han måtte finne på å komme med og si ting som det er. Dersom de ikke tror meg så hadde de fått holde meg igjen men dersom du ikke stritter i mot eller ikke oppfører deg dårlig og vekteren oppfører seg slik mot deg hadde jeg nok lagt inn en klage hos vaktselskapet. Det du gjør før du går er at du spørr om vekternummeret til vekteren som holdt deg igjen, og noter sted og tid.

 

Da vil selskapet ta opp saken med den aktuelle vekteren og ting blir gjort på riktig måte.

 

Det er slik jeg hadde reagert i allefall:)

 

Men sånn det ser ut fra min side ser dette ut som en veldig uerfaren vekter / eller en vekter i 40 åra som ikke liker jobben sin, som aldri kom lenger i livet. La de leke store og så lenge du oppfører deg bedre vil det til slutt(forhåpentligvis ) en dag komme til dem at de oppfører seg som idioter.

Det er lov å håpe i allefall:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, kan vel legge til at det var en liten foto ramme elektronisk.

Som vel har en verdi på maks 3000 kr.

Jeg ble beskyldt for å ha drevet med hærverk.

Og dette sa vekteren "Bare si oss sannheten du, du skal uansett ikke betale men bare slik at vi får gjort papir arbeidet for varen."

Og han skulle lage en heftig FBI scenario ut av det, hoppet på meg midt i butikken dro meg i armen, drar fram Walkie talkien sin og ber en av kolegane holde meg igjen i 20 minutter og setter på seg brillene for å gå inn i et lite rom som var som et bøttekott.

 

Så altså rett sett så har ikke han noe rett til å holde meg der i 20 minutter eller at jeg må prate til fyren?

 

 

Takker så meget for å besvare spørsmålene :)

Er fint å vite sine rettigheter som forbruker :)

 

frihetsberøvelse, ville snudd det om, lagt vektern ned i bakken (motsykke til hans voldsmakt med uten og overgå at det var selvforsvar) for så og anmeldt han for vold, krenkelse i offentlighet etc etc, derretter blånektet for alt jeg evt ville blitt anklaget for, ville sagt jeg var på mars på det aktuelle tidspunktet omså..utrolig hva man kan slippe unna med, bruk rettighetene for det de er verdt, ikke godta noe som helst uten videre folkens.. ;)

 

ps : men jeg kan være en liten vanskelig jævel altså :p

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Dersom politiet ikke har skjelig grunn til å ransake deg uten ransakelsesordre, (dvs, de kan ikke ransake deg uten ransakelsesordre, med mindre det er misstenkt at du skjuler beviser, har våpen eller andre ting som har konsekvens 6000 eller mer i bot, eller 3 månders fengsel for å gjøre). Dersom de ikke har en grunn som tilsvarer dette eller høyere, vil de ikke kunne ransake deg, men det de kan gjøre er å holde deg igjen mens de skaffer ransakelsesordren. Either way, you will get searched. Du har rett til å holde kjeft, og du har rett på en advokat, dersom du ikke har råd til en skal politet skaffe deg en. Du kan holde kjeft så mye du vil, men du skal vite at det er straffbart å tilbakeholde informasjon fra politiet/endre på eller finne på en historie for politiet.

 

sånn ca.

 

 

iKent.

 

 

Edit: Angående alkometeret: Dersom du nekter vil du bli tatt inn til arrest, og blodprøve blir tatt med makt.

 

venn av med ble stoppet på mc i rundt 160 i 90 sone, blånekta på at han hadde mere enn 60, sa til up`en at førerkortet får du ikke, du får navn og nummer så får du lage sak av det, så kan du evt få førerkortet etter en eventuel dom, så kjørte han, paff up stående igjen måtte da bare gjøre som han måtte og lage sak, tok mere tid enn det skal og det ble henlagt, noe det helt klart ble spillt på fra starten av. moral..nekt på alt, tips : du har rett til og endre forklaring når det måtte passe deg!, dvs at skulle de klart og kalle han inn til rettslig avhør så kunne han ringt til politijuristen og snudd 180grader om, tilstått alt og gått for forenklet forlegg :D hipp hurra for våre rettigheter ;) ikke godta noe som helst bare for at det er en politimann som står foran deg ;)

 

edit alkotest klarer man nok ikke lure seg unna da vil jeg tro :s

Endret av Hudrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skulle man klare å lure seg unna alkotesten ?

Nå har ikke en gang Mythbursters klart å lure promille testen.

 

 

Nå en blir anhold har man ikke noen rettigheter angående erstatning også ?

Jeg tenker da på situasjoner som føre til at man får ekstra utgifter

f.eks parkeringsbot (utgått parkeringstid ) eller time hos kjøreskole,lege, advokat ,o.s.v som krever betaling for en time man kommer for seint til.eller hva med at man ikke rekker bussen, flyet eller toget ?

Lenke til kommentar

Når vi er inne på temaet om vektere.

 

Så lurer jeg litt på rettighetene mine rundt det å bli tatt av en vekter i å kjøpe røyk til mindreårige.

 

Kan de holde meg igjen med makt?

 

Jeg ble faktisk tatt når jeg var 19 (blir 24 i 2011), og har veldig stor respekt for autoritet, kanskje litt for stor. Så jeg ble tatt av en Pegasusvekter, som fikk min tilståelse. Men jeg har ikke hørt noe fra politiet ang. dette. Betyr det at jeg slapp unna? Har jo gått snart 5 år.

Lenke til kommentar

Dersom politiet mottok anmeldelse på dette, og du ikke har hørt noe innen 6 månder, vil det si at saken er droppet. Politiet har ikke lov til å ta opp igjen en 6 månder gammel sak, eller mer uten å søke om dette, og da blir du kalt inn til møte med en dommer og politiet.

 

Dersom det har gått over 5 år, er saken hvertfall foreldet, så du kan nok regne med å ikke høre noe.

 

Vektere har som andre sivile mennesker lov til å anholde en person (Også kalt sivil pågripelse), dersom du blir tatt på fersk gjerning/ ferske spor i å utføre et lovbrudd som tilsier 6000 i bot og / eller 3 månders fengsel.

Lenke til kommentar

Dersom politiet mottok anmeldelse på dette, og du ikke har hørt noe innen 6 månder, vil det si at saken er droppet. Politiet har ikke lov til å ta opp igjen en 6 månder gammel sak, eller mer uten å søke om dette, og da blir du kalt inn til møte med en dommer og politiet.

 

Dersom det har gått over 5 år, er saken hvertfall foreldet, så du kan nok regne med å ikke høre noe.

 

Vektere har som andre sivile mennesker lov til å anholde en person (Også kalt sivil pågripelse), dersom du blir tatt på fersk gjerning/ ferske spor i å utføre et lovbrudd som tilsier 6000 i bot og / eller 3 månders fengsel.

 

takk for svar. :)

 

Jeg har aldri kjøpt røyk til mindreårige etter denne hendelsen. Kjente at tissen krøp inn i meg, som en skildpadde, når jeg innså at jeg var tatt :p

 

Jeg lærte i alle fall.

Lenke til kommentar

Dersom politiet mottok anmeldelse på dette, og du ikke har hørt noe innen 6 månder, vil det si at saken er droppet. Politiet har ikke lov til å ta opp igjen en 6 månder gammel sak, eller mer uten å søke om dette, og da blir du kalt inn til møte med en dommer og politiet.

 

Dersom det har gått over 5 år, er saken hvertfall foreldet, så du kan nok regne med å ikke høre noe.

 

Vektere har som andre sivile mennesker lov til å anholde en person (Også kalt sivil pågripelse), dersom du blir tatt på fersk gjerning/ ferske spor i å utføre et lovbrudd som tilsier 6000 i bot og / eller 3 månders fengsel.

 

takk for svar. :)

 

Jeg har aldri kjøpt røyk til mindreårige etter denne hendelsen. Kjente at tissen krøp inn i meg, som en skildpadde, når jeg innså at jeg var tatt :p

 

Jeg lærte i alle fall.

 

Du er ikke tilfeldigvis en polakk? :tease:

Har sett mange av de utenfor butikker, kjøper til mindreårige og tar halvparten av pakken xD

Lenke til kommentar

Dersom politiet mottok anmeldelse på dette, og du ikke har hørt noe innen 6 månder, vil det si at saken er droppet. Politiet har ikke lov til å ta opp igjen en 6 månder gammel sak, eller mer uten å søke om dette, og da blir du kalt inn til møte med en dommer og politiet.

 

Dersom det har gått over 5 år, er saken hvertfall foreldet, så du kan nok regne med å ikke høre noe.

 

Vektere har som andre sivile mennesker lov til å anholde en person (Også kalt sivil pågripelse), dersom du blir tatt på fersk gjerning/ ferske spor i å utføre et lovbrudd som tilsier 6000 i bot og / eller 3 månders fengsel.

 

takk for svar. :)

 

Jeg har aldri kjøpt røyk til mindreårige etter denne hendelsen. Kjente at tissen krøp inn i meg, som en skildpadde, når jeg innså at jeg var tatt :p

 

Jeg lærte i alle fall.

 

Du er ikke tilfeldigvis en polakk? :tease:

Har sett mange av de utenfor butikker, kjøper til mindreårige og tar halvparten av pakken xD

 

Haha, nei.

 

Dette var en tjeneste jeg gjorde for en nabokid.

 

Er ikke noe jeg har gjort fast, for å si det sånt :p

 

Ja, står noen av de her i stavanger også.

 

Tar 50kr for å kjøpe røyken + halve pakken :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...